All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Reading with Comprehension - an Indispensable Communication Skill

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F18%3AA1901XMS" target="_blank" >RIV/61988987:17450/18:A1901XMS - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Čtení s porozuměním - nepostradatelná komunikační dovednost

  • Original language description

    Autorka příspěvku se dlouhodobě věnuje problematice budování jedné z komunikačních dovedností žáků základní školy, a to čtení s porozuměním. Soustřeďuje se na edukaci prvostupňovou, kdy je zmiňovaná dovednost rozvíjena nejdynamičtěji. Platné české kurikulum očekává, že žáci na konci 5. ročníku zvládnou číst s porozuměním přiměřeně náročné texty, budou schopni informace z textu zaznamenávat, rozlišovat je z hlediska významnosti a posuzovat jejich úplnost. Uvedené nároky lze považovat za součást komplexu dovedností, jimiž bude výhledově kvalita každodenního života jednotlivců tvořena a ovlivňována. Tento úhel pohledu staví roli rozvíjení čtenářské gramotnosti v rámci povinné školní docházky do centra zájmu řady výzkumníků. Ti hledají způsob, jak ji ve školním prostředí co nejefektivněji formovat. Kladou si mimo jiné také otázku, zda užitá výuková metoda prvopočátečního čtení výrazněji ovlivňuje tuto dovednost. Příspěvek prezentuje vybrané výstupy badatelské úsilí ostravského týmu, který monitoruje vývoj čtenářských dovedností žáků na základních školách v Moravskoslezském kraji prostřednictvím moderní technologie eyetrackeru. S jeho pomocí je sledován nejen čtenářský výkon žáků, ale i způsob, jak zvládají řešit zadání ověřující porozumění textu na úrovních vymezených metodologií mezinárodního výzkumu PIRLS.

  • Czech name

    Čtení s porozuměním - nepostradatelná komunikační dovednost

  • Czech description

    Autorka příspěvku se dlouhodobě věnuje problematice budování jedné z komunikačních dovedností žáků základní školy, a to čtení s porozuměním. Soustřeďuje se na edukaci prvostupňovou, kdy je zmiňovaná dovednost rozvíjena nejdynamičtěji. Platné české kurikulum očekává, že žáci na konci 5. ročníku zvládnou číst s porozuměním přiměřeně náročné texty, budou schopni informace z textu zaznamenávat, rozlišovat je z hlediska významnosti a posuzovat jejich úplnost. Uvedené nároky lze považovat za součást komplexu dovedností, jimiž bude výhledově kvalita každodenního života jednotlivců tvořena a ovlivňována. Tento úhel pohledu staví roli rozvíjení čtenářské gramotnosti v rámci povinné školní docházky do centra zájmu řady výzkumníků. Ti hledají způsob, jak ji ve školním prostředí co nejefektivněji formovat. Kladou si mimo jiné také otázku, zda užitá výuková metoda prvopočátečního čtení výrazněji ovlivňuje tuto dovednost. Příspěvek prezentuje vybrané výstupy badatelské úsilí ostravského týmu, který monitoruje vývoj čtenářských dovedností žáků na základních školách v Moravskoslezském kraji prostřednictvím moderní technologie eyetrackeru. S jeho pomocí je sledován nejen čtenářský výkon žáků, ale i způsob, jak zvládají řešit zadání ověřující porozumění textu na úrovních vymezených metodologií mezinárodního výzkumu PIRLS.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Didaktické studie

  • ISSN

    1804-1221

  • e-ISSN

    2571-0400

  • Volume of the periodical

    10

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    14

  • Pages from-to

    65-78

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database