The Reading with Comprehension - an Indispensable Communication Skill
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F18%3AA1901XMS" target="_blank" >RIV/61988987:17450/18:A1901XMS - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Čtení s porozuměním - nepostradatelná komunikační dovednost
Original language description
Autorka příspěvku se dlouhodobě věnuje problematice budování jedné z komunikačních dovedností žáků základní školy, a to čtení s porozuměním. Soustřeďuje se na edukaci prvostupňovou, kdy je zmiňovaná dovednost rozvíjena nejdynamičtěji. Platné české kurikulum očekává, že žáci na konci 5. ročníku zvládnou číst s porozuměním přiměřeně náročné texty, budou schopni informace z textu zaznamenávat, rozlišovat je z hlediska významnosti a posuzovat jejich úplnost. Uvedené nároky lze považovat za součást komplexu dovedností, jimiž bude výhledově kvalita každodenního života jednotlivců tvořena a ovlivňována. Tento úhel pohledu staví roli rozvíjení čtenářské gramotnosti v rámci povinné školní docházky do centra zájmu řady výzkumníků. Ti hledají způsob, jak ji ve školním prostředí co nejefektivněji formovat. Kladou si mimo jiné také otázku, zda užitá výuková metoda prvopočátečního čtení výrazněji ovlivňuje tuto dovednost. Příspěvek prezentuje vybrané výstupy badatelské úsilí ostravského týmu, který monitoruje vývoj čtenářských dovedností žáků na základních školách v Moravskoslezském kraji prostřednictvím moderní technologie eyetrackeru. S jeho pomocí je sledován nejen čtenářský výkon žáků, ale i způsob, jak zvládají řešit zadání ověřující porozumění textu na úrovních vymezených metodologií mezinárodního výzkumu PIRLS.
Czech name
Čtení s porozuměním - nepostradatelná komunikační dovednost
Czech description
Autorka příspěvku se dlouhodobě věnuje problematice budování jedné z komunikačních dovedností žáků základní školy, a to čtení s porozuměním. Soustřeďuje se na edukaci prvostupňovou, kdy je zmiňovaná dovednost rozvíjena nejdynamičtěji. Platné české kurikulum očekává, že žáci na konci 5. ročníku zvládnou číst s porozuměním přiměřeně náročné texty, budou schopni informace z textu zaznamenávat, rozlišovat je z hlediska významnosti a posuzovat jejich úplnost. Uvedené nároky lze považovat za součást komplexu dovedností, jimiž bude výhledově kvalita každodenního života jednotlivců tvořena a ovlivňována. Tento úhel pohledu staví roli rozvíjení čtenářské gramotnosti v rámci povinné školní docházky do centra zájmu řady výzkumníků. Ti hledají způsob, jak ji ve školním prostředí co nejefektivněji formovat. Kladou si mimo jiné také otázku, zda užitá výuková metoda prvopočátečního čtení výrazněji ovlivňuje tuto dovednost. Příspěvek prezentuje vybrané výstupy badatelské úsilí ostravského týmu, který monitoruje vývoj čtenářských dovedností žáků na základních školách v Moravskoslezském kraji prostřednictvím moderní technologie eyetrackeru. S jeho pomocí je sledován nejen čtenářský výkon žáků, ale i způsob, jak zvládají řešit zadání ověřující porozumění textu na úrovních vymezených metodologií mezinárodního výzkumu PIRLS.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
2571-0400
Volume of the periodical
10
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
65-78
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—