All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Biographism – Biographical Interpretation of the History of Music in Music Lessons – Part I (The concept and the essence of biographism in the context of listening activities performed in music education at schools, including a reflection on the basic study sources for the topic

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F19%3AA21027CW" target="_blank" >RIV/61988987:17450/19:A21027CW - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Biografismus - životopisný výklad dějin hudby v hodinách hudební výchovy - I. díl

  • Original language description

    V prvním dílu studie je definován a vysvětlen pojem biografismus (životopisný výklad textu, resp. uměleckého díla), který je ukotven v metodice poslechu hudby realizovaném v české školní hudební výchově. Je zde dále argumentována důležitost tohoto principu pro formování osobnosti studenta a pro budování povědomí o širším kulturněhistorickém kontextu hudebního díla a o jeho tvůrci. Navíc jsou rámcově představeny a zhodnoceny základní studijní prameny k problematice hudebního biografismu (tedy klíčová oborová literatura, resp. prameny monografické a částečně i seriálové povahy). Hodnocení je přitom provedeno z pohledu jejich praktické využitelnosti studenty, resp. zejména učiteli hudební výchovy (metodické náměty a inspirace).

  • Czech name

    Biografismus - životopisný výklad dějin hudby v hodinách hudební výchovy - I. díl

  • Czech description

    V prvním dílu studie je definován a vysvětlen pojem biografismus (životopisný výklad textu, resp. uměleckého díla), který je ukotven v metodice poslechu hudby realizovaném v české školní hudební výchově. Je zde dále argumentována důležitost tohoto principu pro formování osobnosti studenta a pro budování povědomí o širším kulturněhistorickém kontextu hudebního díla a o jeho tvůrci. Navíc jsou rámcově představeny a zhodnoceny základní studijní prameny k problematice hudebního biografismu (tedy klíčová oborová literatura, resp. prameny monografické a částečně i seriálové povahy). Hodnocení je přitom provedeno z pohledu jejich praktické využitelnosti studenty, resp. zejména učiteli hudební výchovy (metodické náměty a inspirace).

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    HUDEBNÍ VÝCHOVA

  • ISSN

    1210-3683

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    27

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    5

  • Pages from-to

    10-14

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database