THE IMPACT OF POSITIVE ILLUSORY BIAS ON THE ESTIMATION OF SCHOOL COMPETENCE OF CHILDREN WITH ADHD
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F22%3AA2402G9P" target="_blank" >RIV/61988987:17450/22:A2402G9P - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/61989592:15410/22:73616354
Result on the web
<a href="https://library.iated.org/view/SKOBRTAL2022IMP" target="_blank" >https://library.iated.org/view/SKOBRTAL2022IMP</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2022.0576" target="_blank" >10.21125/edulearn.2022.0576</a>
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
THE IMPACT OF POSITIVE ILLUSORY BIAS ON THE ESTIMATION OF SCHOOL COMPETENCE OF CHILDREN WITH ADHD
Original language description
Cílem práce bylo zjistit povahu vztahu mezi syndromem ADHD a fenoménem Positive Illusory Bias (PIB) na základě srovnání skupiny dětí s ADHD se skupinou zdravých dětí. Zkoumaný vzorek sestával ze 122 dětí, ADHD skupina versus kontrolní skupina - v obou skupinách celkem 74 chlapců, 48 dívek, ve věkovém rozpětí 10 - 14 let (průměrný věk 10,78 let, SD = 0,82 let). Bylo porovnáno vnímání odhadu školní úspěšnosti ve vybraných předmětech dětmi s ADHD, které bylo srovnáno s non-ADHD dětmi. Jako míra přítomnosti efektu positive illusory bias bylo použito diskrepance mezi tím, jak děti odhadovaly svou školní úspěšnost a průměrnou známkou ve sledovaných předmětech. Signifikantní rozdíly byly nalezeny v následujících parametrech: Rozdíly ve známkách mezi on-ADHD dětmi a dětmi se syndromem ADHD byly statisticky významné jak v předmětu Český jazyk (p < ,05) tak v předmětu Matematika (p < ,05). Rozdíl mezi subjektivním sebepojetím v oblasti matematiky a objektivní známkou z toho předmětu mezi skupinou zdravých dětí (N=67) a dětí s ADHD (N=48) je statisticky významný (p < ,05). Statisticky významný se ukázal také rozdíl mezi subtestem čtení (p < ,05), pravopisu (p < ,05), psaní (p < ,05) a známkou z českého jazyka. Rozdíly byl nalezen rovněž mezi známkou z matematiky a subtestem obecných schopností (p < ,05) a subtestem sebedůvěry (p < ,05). Naše výsledky ukázaly výrazný rozdíl mezi vnímáním vlastní školní úspěšnosti, kdy děti s ADHD svoje schopnosti nadhodnocují, zatímco non-ADHD děti mají tendenci své schopnosti spíše podhodnocovat. Předpokládáme, že PIB může představovat jednu z charakteristik dětí s ADHD. U dětí s ADHD se projevuje přítomnost fenoménu PIB. Diskrepance mezi jejich sebepojetím v oblasti školních dovedností a objektivním měřítkem ve formě školních známek je kladná, tj. tyto děti své schopnosti nadhodnocují. Naopak u non-ADHD dětí je diskrepance mezi vnímáním vlastní školní úspěšnosti a objektivním kritériem záporná, tzn., že tyto děti se spíše podceňují.
Czech name
—
Czech description
—
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50100 - Psychology and cognitive sciences
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
EDULEARN22 Proceedings
ISBN
978-84-09-42484-9
ISSN
2340-1117
e-ISSN
—
Number of pages
7
Pages from-to
2212-2218
Publisher name
IATED
Place of publication
Palma
Event location
Palma
Event date
Jul 4, 2022
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—