All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Alternative Approaches to the Calculation of Face Stabilizing Pressure During Tunnel Excavation by Tunnel Boring Machines

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27120%2F16%3A86100457" target="_blank" >RIV/61989100:27120/16:86100457 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Variantní přístupy k výpočtu stabilizačního tlaku na čelbu při ražbě tunelů plnoprofilovými tunelovacími stroji

  • Original language description

    Při mechanizovaném tunelování pomocí plnoprofilových razících strojů je jednou z důležitých úloh stanovení potřebné velikosti tlaku na čelbu, zajišťující její stabilizaci. K řešení této prostorové úlohy je možno využít různých typů metod, které se liší svou matematickou podstatou, předpoklady výpočtu, stupněm konzervativnosti výsledků, nároky na výpočetní čas a efektivnost výpočtu, což je především při řešení operativních praktických úloh faktor velmi důležitý. Analytické výpočty pro stanovení potřebného stabilizačního tlaku čelby vycházejí především z metod mezní rovnováhy a teorie plasticity. Tzv. lower bound theory umožňuje získat staticky přijatelné řešení, které je však dosti konzervativní, na druhé straně tzv. upper bound theory umožňuje získat kinematicky přijatelné, nekonzervativní řešení. Numerické metody (metoda konečných prvků apod.) pro určení tlaku na čelbu tunelu umožňují na jedné straně modelovat tento problém s obecnějšími výpočetními předpoklady (nehomogenní prostředí apod.) ve srovnání s výše uvedenými metodami analytickými, avšak tvorba modelu a samotný výpočet jsou časově více náročné. Příspěvek prezentuje porovnání hodnot tlaku čelby získaných z analytických modelů různých autorů a modelu numerického, vytvořeného autory příspěvku v prostředí softwaru MIDAS GTS. V závěru příspěvku jsou uvedeny výsledné srovnávací grafy pro různé výpočetní metody a je proveden rozbor získaných výsledků.

  • Czech name

    Variantní přístupy k výpočtu stabilizačního tlaku na čelbu při ražbě tunelů plnoprofilovými tunelovacími stroji

  • Czech description

    Při mechanizovaném tunelování pomocí plnoprofilových razících strojů je jednou z důležitých úloh stanovení potřebné velikosti tlaku na čelbu, zajišťující její stabilizaci. K řešení této prostorové úlohy je možno využít různých typů metod, které se liší svou matematickou podstatou, předpoklady výpočtu, stupněm konzervativnosti výsledků, nároky na výpočetní čas a efektivnost výpočtu, což je především při řešení operativních praktických úloh faktor velmi důležitý. Analytické výpočty pro stanovení potřebného stabilizačního tlaku čelby vycházejí především z metod mezní rovnováhy a teorie plasticity. Tzv. lower bound theory umožňuje získat staticky přijatelné řešení, které je však dosti konzervativní, na druhé straně tzv. upper bound theory umožňuje získat kinematicky přijatelné, nekonzervativní řešení. Numerické metody (metoda konečných prvků apod.) pro určení tlaku na čelbu tunelu umožňují na jedné straně modelovat tento problém s obecnějšími výpočetními předpoklady (nehomogenní prostředí apod.) ve srovnání s výše uvedenými metodami analytickými, avšak tvorba modelu a samotný výpočet jsou časově více náročné. Příspěvek prezentuje porovnání hodnot tlaku čelby získaných z analytických modelů různých autorů a modelu numerického, vytvořeného autory příspěvku v prostředí softwaru MIDAS GTS. V závěru příspěvku jsou uvedeny výsledné srovnávací grafy pro různé výpočetní metody a je proveden rozbor získaných výsledků.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    JM - Structural engineering

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centre for Effective and Sustainable Transport Infrastructure (CESTI)</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Podzemní stavby Praha 2016 : 13. mezinárodní konference : 23.-25.května 2016, Praha, Česká republika

  • ISBN

    978-80-906452-0-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    8

  • Pages from-to

    1-8

  • Publisher name

    Česká tunelářská asociace

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    Praha

  • Event date

    Feb 23, 2016

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article