Stanovení parametrů osvětlení na pozemních komunikací dle ČSN CEN/TR 13201-1 (výběr tříd osvětlení 9/2016), tam kde neznáme intenzitu dopravy
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27240%2F18%3A10243715" target="_blank" >RIV/61989100:27240/18:10243715 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://broadbandlight.vsb.cz/" target="_blank" >http://broadbandlight.vsb.cz/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Stanovení parametrů osvětlení na pozemních komunikací dle ČSN CEN/TR 13201-1 (výběr tříd osvětlení 9/2016), tam kde neznáme intenzitu dopravy
Original language description
Po aktualizaci národní normy ČSN CEN/TR 13201-1 (verze 9/2016), dohází k velké nejednoznačnosti v zatřiďování jednotlivých tříd osvětlení v dopravním a veřejném prostoru.Doporučení na základě jednotlivých vah dopravního prostoru nezaručuje že hladina osvětlení bude v souladu s požadavkem bezpečného dohledu např. řidiče. Z předložených dat závislosti nočních dopravních nehod a intenzit dopravy na jednotlivých typech komunikací vyplývá že noční dopravní prostor je velice nebezpečný. Navržení správného osvětlení má veliký význam ve snižování příčin nočních dopravních nehod. Při správně navrženém osvětlení má uživatel dopravního prostoru větší přehled o okolí komunikace. Zvolit správnou hladinu osvětlení dopravního prostoru není jednoduché záleží na citu a zkušenostech světelného technika který by měl znát souvislosti dopravního inženýrství. Když vezmu například určitý typ komunikace tak 5 techniků z 10 navrhne jinou hladinu osvětlení. Ten rozdíl je dán přístupem každého z nás, někdo se tam zajede večer podívat, někomu stačí jen ortofoto, Google StreetView atd. Tento příspěvek neslouží jako návod pro zpracování světelně technických parametrů zatřídění komunikací, má vyvolat diskuzi na zpřesnění a zkvalitnění postupů dle ČSN CEN/TR 13201-1, které v současné době považuji za zmatečné a nejednoznačné. Každý dopravní prostor je jedinečný a neopakující se. Doufáme, že prováděný výzkum nočního dopravního prostoru přispěje i k doplnění požadavků ČSN CEN/TR 13201-1.
Czech name
Stanovení parametrů osvětlení na pozemních komunikací dle ČSN CEN/TR 13201-1 (výběr tříd osvětlení 9/2016), tam kde neznáme intenzitu dopravy
Czech description
Po aktualizaci národní normy ČSN CEN/TR 13201-1 (verze 9/2016), dohází k velké nejednoznačnosti v zatřiďování jednotlivých tříd osvětlení v dopravním a veřejném prostoru.Doporučení na základě jednotlivých vah dopravního prostoru nezaručuje že hladina osvětlení bude v souladu s požadavkem bezpečného dohledu např. řidiče. Z předložených dat závislosti nočních dopravních nehod a intenzit dopravy na jednotlivých typech komunikací vyplývá že noční dopravní prostor je velice nebezpečný. Navržení správného osvětlení má veliký význam ve snižování příčin nočních dopravních nehod. Při správně navrženém osvětlení má uživatel dopravního prostoru větší přehled o okolí komunikace. Zvolit správnou hladinu osvětlení dopravního prostoru není jednoduché záleží na citu a zkušenostech světelného technika který by měl znát souvislosti dopravního inženýrství. Když vezmu například určitý typ komunikace tak 5 techniků z 10 navrhne jinou hladinu osvětlení. Ten rozdíl je dán přístupem každého z nás, někdo se tam zajede večer podívat, někomu stačí jen ortofoto, Google StreetView atd. Tento příspěvek neslouží jako návod pro zpracování světelně technických parametrů zatřídění komunikací, má vyvolat diskuzi na zpřesnění a zkvalitnění postupů dle ČSN CEN/TR 13201-1, které v současné době považuji za zmatečné a nejednoznačné. Každý dopravní prostor je jedinečný a neopakující se. Doufáme, že prováděný výzkum nočního dopravního prostoru přispěje i k doplnění požadavků ČSN CEN/TR 13201-1.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
20201 - Electrical and electronic engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/VI20172019071" target="_blank" >VI20172019071: Analysis of visibility of transport infrastructure for safety increasing during night, sunrise and sunset</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů