STRUCTURE CHARACTERISTICS OF MAGNESIUM ALLOYS WITH ADMIXTURE OF ALUMINUM, SILICON AND ZIRCONIUM
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27360%2F07%3A00016216" target="_blank" >RIV/61989100:27360/07:00016216 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
STRUCTURE CHARACTERISTICS OF MAGNESIUM ALLOYS WITH ADMIXTURE OF ALUMINUM, SILICON AND ZIRCONIUM
Original language description
At the contemporary stage of the development of the engineering thought, and the product technology itself, material engineering has entered the period of new possibilities of designing and manufacturing of elements, introducing new methods of melting, casting, forming, and heat treatment of the casting materials, finding wider and wider applications in many industry branches. Engineers whose employment calls for significant expenditure of labour and costs strive to reduce material consumption. Therefore the development of engineering aims at designs optimizing, reducing dimensions, weight, and extending. Increasing the share of light structural materials in structures of airplanes or vehicles leads to reduction of environmental load. Magnesium alloysalso play an important role among these materials. Aluminium and zinc are used the most frequently for alloying of magnesium. Small concentrations of manganese in the Mg-Al-Zn alloys improve resistance of these alloys to corrosion. Alloys
Czech name
STRUKTURNÍ CHARAKTERISTIKY HOŘČÍKOVÝCH SLITIN S PŘÍMĚSI HLINÍKU, HOŘČÍKU A ZIRKONIA
Czech description
Zvyšování podílu lehkých konstrukčních materiálu v konstrukci letadel nebo automobilů přispívá ke snižování zátěže životního prostředí. Významné místo mezi těmito materiály patří i slitinám hořčíku. V současné době zájem o aplikaci hořčíkových slitin v širokém spektru průmyslových odvětví výrazně stoupá, zdokonaluje se výroba a zpracování v současnosti používaných tradičních slitin a vyvíjejí se stále typy nové. Nejpoužívanějšími prvky pro legování hořčíku jsou hliník a zinek. Malé koncentrace manganu ve slitinách Mg-Al-Zn zlepšují odolnost těchto slitin proti korozi. Dobře jsou prostudovány slitiny AZ91, které našly řadu uplatnění v automobilovém průmyslu. Slitiny Mg-Al-Si zlepšují creepové odolnosti při teplotách do 150 ?C, mají dobrou plasticitu, mez pevnosti a kluzu. Používá se v klikových skříních vzduchem chlazených automobilových motorů, pro výrobu spojkových pístů a lopatkových statorů. Slitiny s křemíkem jsou přibližně eutektické s obsahem okolo 1 - 1,5 hm. %. Jestliže je obsa
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
JG - Metallurgy, metal materials
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Acta Metallurgica Slovaca
ISSN
1335-1532
e-ISSN
—
Volume of the periodical
13
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
8
Pages from-to
531-538
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—