Determination of technological parameters for cooling of rails by mathematical modeling
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27360%2F07%3A00016271" target="_blank" >RIV/61989100:27360/07:00016271 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Determination of technological parameters for cooling of rails by mathematical modeling
Original language description
The fundamental parameters of rail steel life (wear and contact failure resistance, resistance to low temperature fracture) are related with the basic strength and plasticity-related values (yield strength, tensile strength, elongation and reduction of area). These properties are affected by the pearlite microstructure parameters, including, above all, the pearlite colony size the interlamellar spacing and the volume fraction of cementite. A thermo-plastic finite-element model is applied to the problemof designing strong quench schedules for production of head-hardened pearlitic rail. Computed temperature-time histories are compared with transformation diagram of 900B rail steel, to show how the schedule of cooling must be tailored to the steel's transformation characteristic, in order to have the possibility of producing fine pearlitic microstructure in a layer near the rail head running surfaces. One of the examined properties is hardness - and its gradient across the head cross sec
Czech name
Stanovení technologických parametrů ochlazování kolejnic pomocí matematického modelování
Czech description
V současných podmínkách je zvyšovaní axiální síly na kolejnice realitou a proto je nezbytné se tomu u výrobce přizpůsobit. Základní parametry životnosti kolejnicové oceli (otěruvzdornost, odolnost proti kontaktním vadám a křehkým lomům za nízkých teplot)souvisí se základními pevnostními a plastickými vlastnostmi (mez kluzu, pevnost, tažnost, kontrakce). Tyto vlastnosti jsou ovlivňovány mikrostrukturními faktory perlitu, především velikost perlitické kolonie, mezilamelární vzdálenost a objemový podíl cementitu. Tyto faktory lze ovlivnit buď změnou chemického složení oceli nebo tepelným zpracováním hlavy kolejnice. Tepelně plastický model na bázi metody konečných prvků byl použit k vytvoření plánu zrychleného ochlazování při výrobě kolejnic s tepelně zpracovanou hlavou. Pomocí metody inverzní analýzy hledáme takové podmínky, které zaručí že ochlazovací křivka v nejrychleji chladnoucím bodě kolejnice těsně mine oblast bainitické transformace. Vypočtené ochlazovací křivky jsou porovnány s
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
JG - Metallurgy, metal materials
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Acta Metallurgica Slovaca
ISSN
1335-1532
e-ISSN
—
Volume of the periodical
13
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
6
Pages from-to
589-595
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—