Laboratory simulation of heat treatment of rails
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27360%2F07%3A00016272" target="_blank" >RIV/61989100:27360/07:00016272 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Laboratory simulation of heat treatment of rails
Original language description
This paper is concerned with heat treatment of rails. Increasing axial forces acting on rails have become a fact, to which the rail manufacturers have to adapt. Fundamental parameters of rail steel life (wear resistance, resistance to contact failures and low-temperature brittle fracture) are related to basic strength and plasticity properties (yield strength, ultimate strength, elongation, reduction of area). These properties are influenced by microstructural parameters of pearlite: namely the pearlitecolony size, interlamellar spacing and cementite volume fraction. It is possible to modify these either by changing the chemical composition of the steel or by heat treatment of the rail head. Both the metallurgical and technological aspects of the issue are discussed here. The practically-focused section of the paper provides description of a laboratory experiment involving measurements of cooling curves for two cooling equipment configurations. 11 thermocouples inserted in drilled hol
Czech name
Laboratorní simulace tepelného zpracování kolejnic
Czech description
Tento příspěvek je věnován problematice tepelného zpracování kolejnic. V současných podmínkách je zvyšovaní axiální síly na kolejnice realitou a proto je nezbytné se tomu u výrobce přizpůsobit. Základní parametry životnosti kolejnicové oceli (otěruvzdornost, odolnost proti kontaktním vadám a křehkým lomům za nízkých teplot) souvisí se základními pevnostními a plastickými vlastnostmi (mez kluzu, pevnost, tažnost, kontrakce). Tyto vlastnosti jsou ovlivňovány mikrostrukturními faktory perlitu, především velikost perlitické kolonie, mezilamelární vzdálenost a objemový podíl cementitu. Tyto faktory lze ovlivnit buď změnou chemického složení oceli nebo tepelným zpracováním hlavy kolejnice. Je zde představena jak metalurgická tak technologická stránka problému. Praktická část příspěvku popisuje laboratorní experiment měření ochlazovacích křivek pro dvě konfigurace kalícího zařízení. K měření teplot po průřezu kolejnice bylo použito 11 zavrtaných termočlánků. K vyvrtání děr pro termočlánky byl
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
JG - Metallurgy, metal materials
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Acta Metallurgica Slovaca
ISSN
1335-1532
e-ISSN
—
Volume of the periodical
13
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
6
Pages from-to
583-588
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—