All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Laboratory simulation of heat treatment of rails

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27360%2F07%3A00016272" target="_blank" >RIV/61989100:27360/07:00016272 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Laboratory simulation of heat treatment of rails

  • Original language description

    This paper is concerned with heat treatment of rails. Increasing axial forces acting on rails have become a fact, to which the rail manufacturers have to adapt. Fundamental parameters of rail steel life (wear resistance, resistance to contact failures and low-temperature brittle fracture) are related to basic strength and plasticity properties (yield strength, ultimate strength, elongation, reduction of area). These properties are influenced by microstructural parameters of pearlite: namely the pearlitecolony size, interlamellar spacing and cementite volume fraction. It is possible to modify these either by changing the chemical composition of the steel or by heat treatment of the rail head. Both the metallurgical and technological aspects of the issue are discussed here. The practically-focused section of the paper provides description of a laboratory experiment involving measurements of cooling curves for two cooling equipment configurations. 11 thermocouples inserted in drilled hol

  • Czech name

    Laboratorní simulace tepelného zpracování kolejnic

  • Czech description

    Tento příspěvek je věnován problematice tepelného zpracování kolejnic. V současných podmínkách je zvyšovaní axiální síly na kolejnice realitou a proto je nezbytné se tomu u výrobce přizpůsobit. Základní parametry životnosti kolejnicové oceli (otěruvzdornost, odolnost proti kontaktním vadám a křehkým lomům za nízkých teplot) souvisí se základními pevnostními a plastickými vlastnostmi (mez kluzu, pevnost, tažnost, kontrakce). Tyto vlastnosti jsou ovlivňovány mikrostrukturními faktory perlitu, především velikost perlitické kolonie, mezilamelární vzdálenost a objemový podíl cementitu. Tyto faktory lze ovlivnit buď změnou chemického složení oceli nebo tepelným zpracováním hlavy kolejnice. Je zde představena jak metalurgická tak technologická stránka problému. Praktická část příspěvku popisuje laboratorní experiment měření ochlazovacích křivek pro dvě konfigurace kalícího zařízení. K měření teplot po průřezu kolejnice bylo použito 11 zavrtaných termočlánků. K vyvrtání děr pro termočlánky byl

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    JG - Metallurgy, metal materials

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2007

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Acta Metallurgica Slovaca

  • ISSN

    1335-1532

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    13

  • Issue of the periodical within the volume

    4

  • Country of publishing house

    SK - SLOVAKIA

  • Number of pages

    6

  • Pages from-to

    583-588

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database