The map of area distribution of street dust - particles from transported materials
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27730%2F20%3A10244582" target="_blank" >RIV/61989100:27730/20:10244582 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Mapa plošné distribuce silničního prachu - částice pocházející z přepravovaných nákladů
Original language description
Výsledkem je mapa plošné distribuce částic pocházející z přepravovaných nákladů v silničním prachu na komunikacích v oblasti města Ostravy, která byla sestavena na základě odběru a analýzy (v prachových částicích < 0.063 mm) 150 vzorků v roce 2018. Z výsledků studia mineralogického fázového složení silničního prachu vyplývá, že nejproblematičtějším materiálem, který je v regionu přepravován a tvoří podstatnou část prachových částic v silničním prachu je struska. Částice z přepravy materiálů (zejména strusky) představují na území města Ostravy průměrně 20.2 +- 11.3 % ze složení silničního prachu. Struska tvoří 1 až 67.7 % složení silničního prachu v letním období. Mapový výstup byl dále doplněn o informace z výsledků objemové magnetické susceptibility (κ-LF). Průměrná hodnota κ-LF byla v silničním prachu 1924 +- 1801.10-5 j.SI s minimální hodnotou 263.10-5 j.SI a maximem 9861.10-5 j.SI. Na nejvíce zatížených lokalitách je vysoké množství částic z přepravovaných nákladů spjato s transportem surovin do průmyslových podniků a případným odvozem strusky z hutní výroby pro další využití. Vyšší množství částic z přepravovaných nákladů lze identifikovat v okolí křižovatek, zatáčkách a kruhových objezdů.
Czech name
Mapa plošné distribuce silničního prachu - částice pocházející z přepravovaných nákladů
Czech description
Výsledkem je mapa plošné distribuce částic pocházející z přepravovaných nákladů v silničním prachu na komunikacích v oblasti města Ostravy, která byla sestavena na základě odběru a analýzy (v prachových částicích < 0.063 mm) 150 vzorků v roce 2018. Z výsledků studia mineralogického fázového složení silničního prachu vyplývá, že nejproblematičtějším materiálem, který je v regionu přepravován a tvoří podstatnou část prachových částic v silničním prachu je struska. Částice z přepravy materiálů (zejména strusky) představují na území města Ostravy průměrně 20.2 +- 11.3 % ze složení silničního prachu. Struska tvoří 1 až 67.7 % složení silničního prachu v letním období. Mapový výstup byl dále doplněn o informace z výsledků objemové magnetické susceptibility (κ-LF). Průměrná hodnota κ-LF byla v silničním prachu 1924 +- 1801.10-5 j.SI s minimální hodnotou 263.10-5 j.SI a maximem 9861.10-5 j.SI. Na nejvíce zatížených lokalitách je vysoké množství částic z přepravovaných nákladů spjato s transportem surovin do průmyslových podniků a případným odvozem strusky z hutní výroby pro další využití. Vyšší množství částic z přepravovaných nákladů lze identifikovat v okolí křižovatek, zatáčkách a kruhových objezdů.
Classification
Type
N<sub>map</sub> - Specialized map with scientific content
CEP classification
—
OECD FORD branch
10500 - Earth and related environmental sciences
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TJ02000327" target="_blank" >TJ02000327: Identification of dust particles in street dust and technological measures to reduce emitted street dust in the cities</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
TJ02000327-V5
Regulation ID
—
Technical parameters
Mapa byla vytvořena na základě výsledků mineralogické fázové analýzy a zkontrolována přepočtem z chemické analýzy stanovenou metodou RTG-fluorescence a stanovením magnetické susceptibility. Mapa zahrnuje dva mapové výstupy: mapu plošné distribuce silničního prachu - částice pocházející z přepravovaných nákladů pro zrnitostní třídu (˂ 0.063 mm) a mapu objemové magnetické susceptibility (vyjádřenou v jednotkách·10-5 j.SI). Každá z map zahrnuje výsledky z analýz silničního prachu na 150 lokalitách na území města Ostravy během léta (odběr v září). Podkladem je topografická mapa území města Ostravy v měřítku 1:50 000. Na území města Ostravy bylo odebráno 150 vzorků, které jsou rozmístěny v nepravidelné síti. Pro konstrukci map izolinií byl použit program Surfer, verze 9 (Golden Software, Inc.). Vstupní data byla podrobena exploratorní analýze dat. Mapy byly konstruovány pomocí krigování (logaritmický model semivariogramu, bez driftu).
Economical parameters
Identifikace množství strusky, které se vyskytuje v silničním prachu za zimní období včetně monitorování účinnosti odklízení silničního prachu poskytne pro obce důležitou informaci o stavu čištění a její efektivitě a snížení celkových nákladů. Výsledky mají význam pro návazná technickoekonomická opatření.
Certification body designation
—
Date of certification
—
Method of use
B - Výsledek je využíván orgány státní nebo veřejné správy