All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Towards the Fourth and Seventh Steps in the Valachian Folk Songs

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F03%3A33117504" target="_blank" >RIV/61989592:15210/03:33117504 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    O kvartových a septimových krocích v lidových písních Moravského Valašska

  • Original language description

    V tomto příspěvku se nepouštíme do tonální typologie valašských nápěvů. Naše pozornost je zaměřena k dílčímu, avšak nesmírně zajímavému tématu, kterým jsou kvartové, příp. septimové kroky ve valašských lidových písních. Tyto formace však nejsou ani prvkem strukturálně stavebním, ani tonálně organizujícím principem lidových písní, jako je tomu u kvarttonálního systému. Tritonická stupnice (či valašské kvarty) není vázána na konkrétní typ tonality. Přesto i zde existují výjimky: u tří závěrečných analýz je ukázáno, že exponované tóny valašských kvart mohou plnit funkci centrálních tónů. Všechny jevy demonstrujeme především na materiálu písní z moravského regionu. Na hudební strukturu se v analýzách diskutovaných nápěvů díváme prizmatem melodického výkladu, z lineárního pohledu, neboť právě horizontální pojetí je charakteristické a základní pro tuto východní oblast, resp. pro strukturu lidových písní této kulturní sféře odpovídající.

  • Czech name

    O kvartových a septimových krocích v lidových písních Moravského Valašska

  • Czech description

    V tomto příspěvku se nepouštíme do tonální typologie valašských nápěvů. Naše pozornost je zaměřena k dílčímu, avšak nesmírně zajímavému tématu, kterým jsou kvartové, příp. septimové kroky ve valašských lidových písních. Tyto formace však nejsou ani prvkem strukturálně stavebním, ani tonálně organizujícím principem lidových písní, jako je tomu u kvarttonálního systému. Tritonická stupnice (či valašské kvarty) není vázána na konkrétní typ tonality. Přesto i zde existují výjimky: u tří závěrečných analýz je ukázáno, že exponované tóny valašských kvart mohou plnit funkci centrálních tónů. Všechny jevy demonstrujeme především na materiálu písní z moravského regionu. Na hudební strukturu se v analýzách diskutovaných nápěvů díváme prizmatem melodického výkladu, z lineárního pohledu, neboť právě horizontální pojetí je charakteristické a základní pro tuto východní oblast, resp. pro strukturu lidových písní této kulturní sféře odpovídající.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AC - Archaeology, anthropology, ethnology

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2003

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Paedagogica, Musica

  • ISSN

    0231-9233

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    2003

  • Issue of the periodical within the volume

    9

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    11

  • Pages from-to

    35-45

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database