Towards the Fourth and Seventh Steps in the Valachian Folk Songs
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F03%3A33117504" target="_blank" >RIV/61989592:15210/03:33117504 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
O kvartových a septimových krocích v lidových písních Moravského Valašska
Original language description
V tomto příspěvku se nepouštíme do tonální typologie valašských nápěvů. Naše pozornost je zaměřena k dílčímu, avšak nesmírně zajímavému tématu, kterým jsou kvartové, příp. septimové kroky ve valašských lidových písních. Tyto formace však nejsou ani prvkem strukturálně stavebním, ani tonálně organizujícím principem lidových písní, jako je tomu u kvarttonálního systému. Tritonická stupnice (či valašské kvarty) není vázána na konkrétní typ tonality. Přesto i zde existují výjimky: u tří závěrečných analýz je ukázáno, že exponované tóny valašských kvart mohou plnit funkci centrálních tónů. Všechny jevy demonstrujeme především na materiálu písní z moravského regionu. Na hudební strukturu se v analýzách diskutovaných nápěvů díváme prizmatem melodického výkladu, z lineárního pohledu, neboť právě horizontální pojetí je charakteristické a základní pro tuto východní oblast, resp. pro strukturu lidových písní této kulturní sféře odpovídající.
Czech name
O kvartových a septimových krocích v lidových písních Moravského Valašska
Czech description
V tomto příspěvku se nepouštíme do tonální typologie valašských nápěvů. Naše pozornost je zaměřena k dílčímu, avšak nesmírně zajímavému tématu, kterým jsou kvartové, příp. septimové kroky ve valašských lidových písních. Tyto formace však nejsou ani prvkem strukturálně stavebním, ani tonálně organizujícím principem lidových písní, jako je tomu u kvarttonálního systému. Tritonická stupnice (či valašské kvarty) není vázána na konkrétní typ tonality. Přesto i zde existují výjimky: u tří závěrečných analýz je ukázáno, že exponované tóny valašských kvart mohou plnit funkci centrálních tónů. Všechny jevy demonstrujeme především na materiálu písní z moravského regionu. Na hudební strukturu se v analýzách diskutovaných nápěvů díváme prizmatem melodického výkladu, z lineárního pohledu, neboť právě horizontální pojetí je charakteristické a základní pro tuto východní oblast, resp. pro strukturu lidových písní této kulturní sféře odpovídající.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AC - Archaeology, anthropology, ethnology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2003
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Paedagogica, Musica
ISSN
0231-9233
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2003
Issue of the periodical within the volume
9
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
11
Pages from-to
35-45
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—