Musical analysis of songs from the Podřipsko region
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378076%3A_____%2F15%3A00465797" target="_blank" >RIV/68378076:_____/15:00465797 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Hudební analýza podřipských písní
Original language description
Kapitola podrobné výsledky komplexní hudební analýzy lidových písní z Podřipska ze sbírky Františka Homolky. Celkově shrnuto, představují tyto nápěvy z hlediska formové charakteristiky většinou kratší útvary, s vnitřním dělením po dvojtaktích, řidčeji trojtaktích. Symetrie formy je vlivem textu často porušována. V rovině tonální analýzy vykazují nápěvy ustálené dur-mollové cítění, výrazně převažuje tvrdá tónina a diatonika, v rovině melodické analýzy mají nápěvy střední tónový rozsah a jemnou klenbu melodie, nápěvný typ je spíše obecně instrumentální. Intervalové vzdálenosti mezi tóny jsou nejčastěji sekundové až kvartové, výjimkou však nejsou ani větší melodické skoky. Počáteční a finální tóny odpovídají tonální a harmonické vyhraněnosti českého lidového zpěvu. Metrum je dvoudobé a třídobé, jeho notace v zásadě správná, spektrum rytmických hodnot sahá od šestnáctinových not až k hodnotám cele vyplňujícím takt (zejm. 2/4 a 3/4). Typické jsou kombinace dvou až čtyř rytmických figur na úrovni velkých a malých dílů. Pohyb je značného rozpětí, konkrétní předpisy tempa jsou realizovány prostřednictvím italského i českého názvosloví, někdy pomocí odkazů na oblíbené tance či na pochod; u třetiny záznamů označení tempa chybí. Synchronní přístup metody komplexní hudební analýzy tvoří důležitý protipól a doplnění dalších, zejména historicky zaměřených výzkumů české lidové písně.
Czech name
Hudební analýza podřipských písní
Czech description
Kapitola podrobné výsledky komplexní hudební analýzy lidových písní z Podřipska ze sbírky Františka Homolky. Celkově shrnuto, představují tyto nápěvy z hlediska formové charakteristiky většinou kratší útvary, s vnitřním dělením po dvojtaktích, řidčeji trojtaktích. Symetrie formy je vlivem textu často porušována. V rovině tonální analýzy vykazují nápěvy ustálené dur-mollové cítění, výrazně převažuje tvrdá tónina a diatonika, v rovině melodické analýzy mají nápěvy střední tónový rozsah a jemnou klenbu melodie, nápěvný typ je spíše obecně instrumentální. Intervalové vzdálenosti mezi tóny jsou nejčastěji sekundové až kvartové, výjimkou však nejsou ani větší melodické skoky. Počáteční a finální tóny odpovídají tonální a harmonické vyhraněnosti českého lidového zpěvu. Metrum je dvoudobé a třídobé, jeho notace v zásadě správná, spektrum rytmických hodnot sahá od šestnáctinových not až k hodnotám cele vyplňujícím takt (zejm. 2/4 a 3/4). Typické jsou kombinace dvou až čtyř rytmických figur na úrovni velkých a malých dílů. Pohyb je značného rozpětí, konkrétní předpisy tempa jsou realizovány prostřednictvím italského i českého názvosloví, někdy pomocí odkazů na oblíbené tance či na pochod; u třetiny záznamů označení tempa chybí. Synchronní přístup metody komplexní hudební analýzy tvoří důležitý protipól a doplnění dalších, zejména historicky zaměřených výzkumů české lidové písně.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AC - Archaeology, anthropology, ethnology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Lidové písně z Podřipska ve sbírce Františka Homolky : studie, kritická edice
ISBN
978-80-88081-03-6
Number of pages of the result
39
Pages from-to
60-98
Number of pages of the book
707
Publisher name
Etnologický ústav AV ČR, v. v. i.
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—