All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Lex Perek and its destiny

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F05%3A10222682" target="_blank" >RIV/61989592:15210/05:10222682 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Lex Perek a jeho osud

  • Original language description

    Lex Perek byl nedílnou součástí Moravského paktu a upravoval česko-německé vztahy na Moravě ve školské oblasti. Nařizoval, aby děti navštěvovaly zpravidla tu školu, jejíž vyučovací jazyk ovládají a jeho cílem bylo zabránit odnárodňování dětí a zajistit jim podmínky pro vzdělávání a školskou výchovu v mateřské řeči. Jádro zákona je velmi stručné a skýtá více možností výkladu. Znění odráželo momentální rozložení sil mezi českou a německou moravskou politickou reprezentací a bylo výsledkem kompromisu. Předkladatel předpokládal, že bude doplněn výkladem. Prováděcí nařízení (tzv. Marchetova) vyšla teprve 14. května 1907. Jejich pozitivem byla eliminace vágnosti znění zákona, na druhé straně česká politická reprezentace normu hodnotila jako ?převrácení zákona naruby?. Spornou záležitostí byla otázka stupně znalosti jazyka pro sledování výuky, dále zjišťováním jazykové kvalifikace dětí prostřednictví zkoušky a třetí okruh problémů byl svázán s interpretací slůvka "zpravidla", jež vytvářelo pr

  • Czech name

    Lex Perek a jeho osud

  • Czech description

    Lex Perek byl nedílnou součástí Moravského paktu a upravoval česko-německé vztahy na Moravě ve školské oblasti. Nařizoval, aby děti navštěvovaly zpravidla tu školu, jejíž vyučovací jazyk ovládají a jeho cílem bylo zabránit odnárodňování dětí a zajistit jim podmínky pro vzdělávání a školskou výchovu v mateřské řeči. Jádro zákona je velmi stručné a skýtá více možností výkladu. Znění odráželo momentální rozložení sil mezi českou a německou moravskou politickou reprezentací a bylo výsledkem kompromisu. Předkladatel předpokládal, že bude doplněn výkladem. Prováděcí nařízení (tzv. Marchetova) vyšla teprve 14. května 1907. Jejich pozitivem byla eliminace vágnosti znění zákona, na druhé straně česká politická reprezentace normu hodnotila jako ?převrácení zákona naruby?. Spornou záležitostí byla otázka stupně znalosti jazyka pro sledování výuky, dále zjišťováním jazykové kvalifikace dětí prostřednictví zkoušky a třetí okruh problémů byl svázán s interpretací slůvka "zpravidla", jež vytvářelo pr

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    AB - History

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA409%2F05%2F2724" target="_blank" >GA409/05/2724: Czech political catholicism 1848-2005</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2005

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Moravské vyrovnání z roku 1905: možnosti a limity národnostního smíru ve střední Evropě

  • ISBN

    80-86488-36-5

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    117-128

  • Publisher name

    Matice moravská

  • Place of publication

    Brno

  • Event location

    Brno

  • Event date

    Nov 10, 2005

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article