Perception of natural sciences by students at secondary schools
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F08%3A10214108" target="_blank" >RIV/61989592:15210/08:10214108 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Interpretace přírodních věd žáky gymnázií
Original language description
V tomto textu jsme představili interpretace přírodních věd žáků gymnázií. Věda je v očích žáků exkluzivní činností, charakterizuje ji bádání, zkoumání a objevování něčeho nového. Otevírá lidstvu nepoznané možnosti, přináší mu užitek v různých podobách -usnadňuje žití nebo chrání lidstvo před pohromami. Žáci rozumí vědě prostřednictvím jejích tří významných aktérů: obyčejného člověka, školáka a vědce. Veškeré interpretace se odvíjejí od dvou protilehlých pólů. Jeden z nich představuje obyčejný člověk, druhý zase vědec. Protikladnost kategorií vědec - obyčejný člověk je žáky všeobecně akceptována. Je ale odlišně interpretována pod vlivem informací. Žáci, kteří nemají žádné zkušenosti a představy o vědcích a jejich činnostech, vnímají vztah vědce a obyčejného člověka jako antagonistický. Naopak u informovaných a zkušených žáků, kteří konfrontovali školou reprodukovaný obraz vědy a vědce s vlastní zkušeností, se zvyšuje senzitivita vůči přenášeným stereotypům.
Czech name
Interpretace přírodních věd žáky gymnázií
Czech description
V tomto textu jsme představili interpretace přírodních věd žáků gymnázií. Věda je v očích žáků exkluzivní činností, charakterizuje ji bádání, zkoumání a objevování něčeho nového. Otevírá lidstvu nepoznané možnosti, přináší mu užitek v různých podobách -usnadňuje žití nebo chrání lidstvo před pohromami. Žáci rozumí vědě prostřednictvím jejích tří významných aktérů: obyčejného člověka, školáka a vědce. Veškeré interpretace se odvíjejí od dvou protilehlých pólů. Jeden z nich představuje obyčejný člověk, druhý zase vědec. Protikladnost kategorií vědec - obyčejný člověk je žáky všeobecně akceptována. Je ale odlišně interpretována pod vlivem informací. Žáci, kteří nemají žádné zkušenosti a představy o vědcích a jejich činnostech, vnímají vztah vědce a obyčejného člověka jako antagonistický. Naopak u informovaných a zkušených žáků, kteří konfrontovali školou reprodukovaný obraz vědy a vědce s vlastní zkušeností, se zvyšuje senzitivita vůči přenášeným stereotypům.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AO - Sociology, demography
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/2E06028" target="_blank" >2E06028: Media emphasis of science needs and prospects of scientific subject studies</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Philosophica, Sociologica - Andragogica
ISSN
1803-0246
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2008
Issue of the periodical within the volume
2008
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
20
Pages from-to
—
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—