Intuitive decision making and metaphors
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F15%3A33154326" target="_blank" >RIV/61989592:15210/15:33154326 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Intuitivní manažerské rozhodování a metafory
Original language description
Rozhodovací proces manažerů bývá primárně chápán jako zcela racionální organizační fenomén, kdy manažer účelově analyzuje vstupy a výstupy svého rozhodnutí. I přes tuto představu vedoucí pracovník často přistupuje k rozhodnutí intuitivnímu, při kterém jeanalýza rozhodovacího problému prováděna až, když manažer racionalizuje důsledky svého rozhodnutí. Zabývám se tím, jak proces intuitivního rozhodování u manažera vzniká a co jej ovlivňuje. Znalosti a zkušenosti zabezpečují vědomostní bázi intuitivního rozhodnutí, emoce pak ovlivňují interpretaci a rozumění světu kolem nás. Jednotlivé kategorie jsou odděleně zkoumány dostatečně, navrhuji metodu, která by zkoumala všechny tři kategorie zároveň. Metoda spočívá ve zkoumání metafor. Metafory jsou samozřejmou součástí přirozeného jazyka, hlubší analýza však ukazuje jejich používání jako nesamozřejmé. Promítá se do nich řada mimojazykových faktorů sociální povahy. Cílem výzkumu je analýza metafor používaných manažery při racionalizaci intuiti
Czech name
Intuitivní manažerské rozhodování a metafory
Czech description
Rozhodovací proces manažerů bývá primárně chápán jako zcela racionální organizační fenomén, kdy manažer účelově analyzuje vstupy a výstupy svého rozhodnutí. I přes tuto představu vedoucí pracovník často přistupuje k rozhodnutí intuitivnímu, při kterém jeanalýza rozhodovacího problému prováděna až, když manažer racionalizuje důsledky svého rozhodnutí. Zabývám se tím, jak proces intuitivního rozhodování u manažera vzniká a co jej ovlivňuje. Znalosti a zkušenosti zabezpečují vědomostní bázi intuitivního rozhodnutí, emoce pak ovlivňují interpretaci a rozumění světu kolem nás. Jednotlivé kategorie jsou odděleně zkoumány dostatečně, navrhuji metodu, která by zkoumala všechny tři kategorie zároveň. Metoda spočívá ve zkoumání metafor. Metafory jsou samozřejmou součástí přirozeného jazyka, hlubší analýza však ukazuje jejich používání jako nesamozřejmé. Promítá se do nich řada mimojazykových faktorů sociální povahy. Cílem výzkumu je analýza metafor používaných manažery při racionalizaci intuiti
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Andragogika
ISSN
1211-6378
e-ISSN
—
Volume of the periodical
19
Issue of the periodical within the volume
2-3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
7
Pages from-to
17-23
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—