Management imagination. Decisions of managers, rationality, intuition, and metaphors
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73590698" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73590698 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/ff.18.24454078" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/ff.18.24454078</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/ff.18.24454078" target="_blank" >10.5507/ff.18.24454078</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Manažerská imaginace Rozhodování manažerů, racionalita, intuice a metafory
Original language description
Tato kniha se zabývá manažerským rozhodováním, které – chceme-li je poznat neredukovaně a hlouběji mu porozumět – musíme také chápat v rámci dvou protikladných rovin: racionality a intuice. Mezi těmito kategoriemi nelze nalézt ostrou a jednoznačnou hranici, jakkoliv bývá manažerské rozhodování obecně chápáno jako čistě racionální proces. Intuice je pro manažerské rozhodování podobně významná jako racionalita. Imaginace je zároveň nedílnou součástí umělecké tvorby. Umělci, kteří se imaginací zabývají, v ní také nacházejí dvě protikladné roviny. Každou tvůrčí činnosti ovládá „nejprve proměna prostředí (…) a posléze střetnutí běžného, jednorozměrného a jednosměrného způsobu myšlení a konvenčního vnímání s něčím zcela odchylným“ (Dryje 2001, s. 10). Tento tvořivý přesah je zjevný i ve chvíli, kdy manažeři o svých rozhodnutích mluví. V tomto okamžiku se manažeři proměňují v tvůrčí umělce. Mají tendenci svá rozhodnutí prezentovat jako racionální, avšak docházejí k poznatku, že ne vždy racionální byla. Proto jsou nuceni část svého rozhodnutí, které bylo intuitivní, racionalizovat. Při této racionalizaci používají pro vysvětlení myšlenkových procesů metafory. Proto se tato jazyková forma stala hlavním předmětem zájmu této publikace.
Czech name
Manažerská imaginace Rozhodování manažerů, racionalita, intuice a metafory
Czech description
Tato kniha se zabývá manažerským rozhodováním, které – chceme-li je poznat neredukovaně a hlouběji mu porozumět – musíme také chápat v rámci dvou protikladných rovin: racionality a intuice. Mezi těmito kategoriemi nelze nalézt ostrou a jednoznačnou hranici, jakkoliv bývá manažerské rozhodování obecně chápáno jako čistě racionální proces. Intuice je pro manažerské rozhodování podobně významná jako racionalita. Imaginace je zároveň nedílnou součástí umělecké tvorby. Umělci, kteří se imaginací zabývají, v ní také nacházejí dvě protikladné roviny. Každou tvůrčí činnosti ovládá „nejprve proměna prostředí (…) a posléze střetnutí běžného, jednorozměrného a jednosměrného způsobu myšlení a konvenčního vnímání s něčím zcela odchylným“ (Dryje 2001, s. 10). Tento tvořivý přesah je zjevný i ve chvíli, kdy manažeři o svých rozhodnutích mluví. V tomto okamžiku se manažeři proměňují v tvůrčí umělce. Mají tendenci svá rozhodnutí prezentovat jako racionální, avšak docházejí k poznatku, že ne vždy racionální byla. Proto jsou nuceni část svého rozhodnutí, které bylo intuitivní, racionalizovat. Při této racionalizaci používají pro vysvětlení myšlenkových procesů metafory. Proto se tato jazyková forma stala hlavním předmětem zájmu této publikace.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50902 - Social sciences, interdisciplinary
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-244-5407-8
Number of pages
110
Publisher name
VUP
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS book
—