A tolerant or a xenophobic society? Philosophical-pedagogical aspects of multicultural education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33157752" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33157752 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Husar6" target="_blank" >http://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Husar6</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Tolerantní nebo xenofobní společnost? Filozoficko-pedagogické aspekty multikulturního vzdělávání
Original language description
V letech 2011-2012 jsme se věnovali poprvé výzkumu hodnot a postojů žáků, cílovou skupinou byli žáci gymnázií na Moravě, ve vztahu ke kulturní či etnické jinakosti. Na základě tohoto výzkumu, podpořeného v rámci projektu ESF OPVK CZ.1.07/1.2.00/14.0024 "Multikulturní workshopy", jsme s týmem studentů motivovaných také osobní zkušeností z realizací multikulturních workshopů, jichž se jako lektoři účastnili, získali vědecko-výzkumný grant ze studentské grantové soutěže a mohli se tématu věnovat v daleko větším rozsahu. V letech 2014-2015 jsme tak, díky projektu SGS IGA_2014_099 "Multikulturalismus v pedagogické praxi", zkoumali postoje a hodnoty žáků a žákyň různorodých středních i základních škol se zaměřením na jejich vnímání příslušníků odlišné kultury či etnicity a k žákům jsme přidali také rozsáhlou skupinu učitelů těchto škol. Dílčí výsledky z daného výzkumného šetření vám přiblíží také příspěvek Jany Máčalové "Postoje českých pedagogů k Romům a možnosti jejich změny" a příspěvek Michaely Roubínkové a Blanky Moravcové "Hodnoty a postoje českých žáků ve vztahu k jinakosti". Na základě zobecnění výsledků našeho rozsáhlého výzkumu se pokusím čtenářům přiblížit důvody, proč vnímáme českou společnost jako málo tolerantní a se sklony ke xenofobii i rasismu.
Czech name
Tolerantní nebo xenofobní společnost? Filozoficko-pedagogické aspekty multikulturního vzdělávání
Czech description
V letech 2011-2012 jsme se věnovali poprvé výzkumu hodnot a postojů žáků, cílovou skupinou byli žáci gymnázií na Moravě, ve vztahu ke kulturní či etnické jinakosti. Na základě tohoto výzkumu, podpořeného v rámci projektu ESF OPVK CZ.1.07/1.2.00/14.0024 "Multikulturní workshopy", jsme s týmem studentů motivovaných také osobní zkušeností z realizací multikulturních workshopů, jichž se jako lektoři účastnili, získali vědecko-výzkumný grant ze studentské grantové soutěže a mohli se tématu věnovat v daleko větším rozsahu. V letech 2014-2015 jsme tak, díky projektu SGS IGA_2014_099 "Multikulturalismus v pedagogické praxi", zkoumali postoje a hodnoty žáků a žákyň různorodých středních i základních škol se zaměřením na jejich vnímání příslušníků odlišné kultury či etnicity a k žákům jsme přidali také rozsáhlou skupinu učitelů těchto škol. Dílčí výsledky z daného výzkumného šetření vám přiblíží také příspěvek Jany Máčalové "Postoje českých pedagogů k Romům a možnosti jejich změny" a příspěvek Michaely Roubínkové a Blanky Moravcové "Hodnoty a postoje českých žáků ve vztahu k jinakosti". Na základě zobecnění výsledků našeho rozsáhlého výzkumu se pokusím čtenářům přiblížit důvody, proč vnímáme českou společnost jako málo tolerantní a se sklony ke xenofobii i rasismu.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Nová sociálna edukácia človeka IV
ISBN
978-80-555-1560-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
8
Pages from-to
111-118
Publisher name
Prešovská univerzita v Prešove
Place of publication
Prešov
Event location
Prešov
Event date
Nov 10, 2015
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—