All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

How to influence road users behaviour

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33159467" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33159467 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Možnosti ovlivnění chování účastníků silničního provozu

  • Original language description

    Předkládaný článek představuje HIB (How to influence behaviour) model, který se zaměřuje na popis situačně specifických faktorů, které ovlivňují chování účastníků silničního provozu, zejména řidičů. Samotné chování je považováno za důsledek působení lidsky specifických a situačně specifických faktorů, není možné ho ovlivnit přímo, ale pouze pomocí intervencí na úrovni daných faktorů. Model se zaměřuje na situačně specifické faktory, nakolik jsou ovlivňovány pomocí intervencí na celospolečenské úrovni. Za jejich realizaci a efektivitu je tudíž zodpovědná společnost, nikoliv člověk jako individuum. Uplatnění modelu je prezentováno na problematice volby bezpečné rychlosti při řízení. Jsou definovány úrovně procesu volby rychlosti řidičem (úroveň znalostí, zkušeností, hodnot a postojů a metaúroveň) a oblasti intervencí dle HIB modelu (dopravní předpisy a vymáhání práva, design vozidla, dopravní infrastruktura, kultura a normy). Závěrem uvádíme konkrétní dopravněbezpečnostní intervence s vysokou a nízkou mírou efektivity dopadu na dopravní bezpečnost.

  • Czech name

    Možnosti ovlivnění chování účastníků silničního provozu

  • Czech description

    Předkládaný článek představuje HIB (How to influence behaviour) model, který se zaměřuje na popis situačně specifických faktorů, které ovlivňují chování účastníků silničního provozu, zejména řidičů. Samotné chování je považováno za důsledek působení lidsky specifických a situačně specifických faktorů, není možné ho ovlivnit přímo, ale pouze pomocí intervencí na úrovni daných faktorů. Model se zaměřuje na situačně specifické faktory, nakolik jsou ovlivňovány pomocí intervencí na celospolečenské úrovni. Za jejich realizaci a efektivitu je tudíž zodpovědná společnost, nikoliv člověk jako individuum. Uplatnění modelu je prezentováno na problematice volby bezpečné rychlosti při řízení. Jsou definovány úrovně procesu volby rychlosti řidičem (úroveň znalostí, zkušeností, hodnot a postojů a metaúroveň) a oblasti intervencí dle HIB modelu (dopravní předpisy a vymáhání práva, design vozidla, dopravní infrastruktura, kultura a normy). Závěrem uvádíme konkrétní dopravněbezpečnostní intervence s vysokou a nízkou mírou efektivity dopadu na dopravní bezpečnost.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AN - Psychology

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Silniční obzor

  • ISSN

    0322-7154

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    77

  • Issue of the periodical within the volume

    7-8

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    4

  • Pages from-to

    210-213

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database