How to influence road users behaviour
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33159467" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33159467 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Možnosti ovlivnění chování účastníků silničního provozu
Original language description
Předkládaný článek představuje HIB (How to influence behaviour) model, který se zaměřuje na popis situačně specifických faktorů, které ovlivňují chování účastníků silničního provozu, zejména řidičů. Samotné chování je považováno za důsledek působení lidsky specifických a situačně specifických faktorů, není možné ho ovlivnit přímo, ale pouze pomocí intervencí na úrovni daných faktorů. Model se zaměřuje na situačně specifické faktory, nakolik jsou ovlivňovány pomocí intervencí na celospolečenské úrovni. Za jejich realizaci a efektivitu je tudíž zodpovědná společnost, nikoliv člověk jako individuum. Uplatnění modelu je prezentováno na problematice volby bezpečné rychlosti při řízení. Jsou definovány úrovně procesu volby rychlosti řidičem (úroveň znalostí, zkušeností, hodnot a postojů a metaúroveň) a oblasti intervencí dle HIB modelu (dopravní předpisy a vymáhání práva, design vozidla, dopravní infrastruktura, kultura a normy). Závěrem uvádíme konkrétní dopravněbezpečnostní intervence s vysokou a nízkou mírou efektivity dopadu na dopravní bezpečnost.
Czech name
Možnosti ovlivnění chování účastníků silničního provozu
Czech description
Předkládaný článek představuje HIB (How to influence behaviour) model, který se zaměřuje na popis situačně specifických faktorů, které ovlivňují chování účastníků silničního provozu, zejména řidičů. Samotné chování je považováno za důsledek působení lidsky specifických a situačně specifických faktorů, není možné ho ovlivnit přímo, ale pouze pomocí intervencí na úrovni daných faktorů. Model se zaměřuje na situačně specifické faktory, nakolik jsou ovlivňovány pomocí intervencí na celospolečenské úrovni. Za jejich realizaci a efektivitu je tudíž zodpovědná společnost, nikoliv člověk jako individuum. Uplatnění modelu je prezentováno na problematice volby bezpečné rychlosti při řízení. Jsou definovány úrovně procesu volby rychlosti řidičem (úroveň znalostí, zkušeností, hodnot a postojů a metaúroveň) a oblasti intervencí dle HIB modelu (dopravní předpisy a vymáhání práva, design vozidla, dopravní infrastruktura, kultura a normy). Závěrem uvádíme konkrétní dopravněbezpečnostní intervence s vysokou a nízkou mírou efektivity dopadu na dopravní bezpečnost.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Volume of the periodical
77
Issue of the periodical within the volume
7-8
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
4
Pages from-to
210-213
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—