The role of a teacher in curriculum implementation of multicultural education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33162022" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33162022 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/61989592:15410/16:33162022
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Role učitele při implementaci multikulturního vzdělávání do školních kurikul
Original language description
V naší studii cílíme na pojímání multikulturní ideologie ve vzdělávacím procesu prizmatem antropologického diskurzu. Vycházíme z vlastního výzkumu mezi učiteli základních a středních škol ve Zlínském, Olomouckém a Moravskoslezském kraji, které se uskutečnilo v letech 2014 a 2015. Cílem našeho dlouhodobého výzkumného zájmu bylo zmapovat přístupy učitelů k tzv. ideám multikulturalismu. Tyto si vymezujeme v souladu s rámcovými vzdělávacími programy jako ty, jež vedou k nekonfliktní a rovnoprávné koexistenci různých skupin s odlišnou kulturou, etnickou příslušností, náboženským přesvědčením aj. Při prezentaci výsledků výzkumu se zaměřujeme na to, jak je multikulturní výchova na školách uchopována, jak je jí rozuměno, kterými předměty nejčastěji prostupuje. Jako klíčové se nám jeví přístupy pedagogů k příslušníkům etnických či náboženských menšin, z nichž byli nejčastěji reflektováni Romové. Různé etnické skupiny jsou obvykle chápány jako homogenní celky kulturně odlišné od majority, a tedy nesoucí punc "jinakosti", s nímž se pojí stereotypní představy o příslušnících těchto skupin. Takový přístup jde proti smyslu multikulturní výchovy, která by měla stereotypy odbourávat.
Czech name
Role učitele při implementaci multikulturního vzdělávání do školních kurikul
Czech description
V naší studii cílíme na pojímání multikulturní ideologie ve vzdělávacím procesu prizmatem antropologického diskurzu. Vycházíme z vlastního výzkumu mezi učiteli základních a středních škol ve Zlínském, Olomouckém a Moravskoslezském kraji, které se uskutečnilo v letech 2014 a 2015. Cílem našeho dlouhodobého výzkumného zájmu bylo zmapovat přístupy učitelů k tzv. ideám multikulturalismu. Tyto si vymezujeme v souladu s rámcovými vzdělávacími programy jako ty, jež vedou k nekonfliktní a rovnoprávné koexistenci různých skupin s odlišnou kulturou, etnickou příslušností, náboženským přesvědčením aj. Při prezentaci výsledků výzkumu se zaměřujeme na to, jak je multikulturní výchova na školách uchopována, jak je jí rozuměno, kterými předměty nejčastěji prostupuje. Jako klíčové se nám jeví přístupy pedagogů k příslušníkům etnických či náboženských menšin, z nichž byli nejčastěji reflektováni Romové. Různé etnické skupiny jsou obvykle chápány jako homogenní celky kulturně odlišné od majority, a tedy nesoucí punc "jinakosti", s nímž se pojí stereotypní představy o příslušnících těchto skupin. Takový přístup jde proti smyslu multikulturní výchovy, která by měla stereotypy odbourávat.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Civilia. Revue pro oborovou didaktiku společenských věd
ISSN
1805-3963
e-ISSN
—
Volume of the periodical
7
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
21
Pages from-to
59-79
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—