All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Film Screenings in Brno Theatres at the Turn of the 20th Century and the Establishment of Cinematography Film Screenings in Brno Theatres at the Turn of the 20th Century and the Establishment of Cinematography Film Screenings in Brno Theatres at the Turn of the 20th century and the Establishment of Cinematography

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33162510" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33162510 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Promítání v brněnských divadlech na přelomu 19. a 20. století a etablování kinematografie

  • Original language description

    V této studii zdůvodňuji fenomén promítání ve středoevropských repertoárových divadlech na začátku 20. století. V tomto období divadla neuváděla jen divadelní představení, ale organizovala také rozmanité audiovizuální představení založená na promítání. Tento jev rozebírám především na příkladech z německého Městského divadla v Brně (Stadttheater Brünn) and českého Národního divadla v Brně. Pokus o ustavení pravidelných projekcí v německém Městském divadle v Brně korespondoval s dobovým konceptem "ušlechtilé zábavy" a vycházel z osvětové a vědecké poznatky popularizující praxe institucí Urania, které vznikly v Berlíně, Vídni, Budapešti a jiných městech na konci 19. století. K těmto experimentům došlo v období výrazných změn ve skladbě dobového divadelního publika a návštěvnictva kulturních událostí v Habsburské monarchie před začátkem První světové války. Tyto změny silně souvisely se zrychlujícím se procesem urbanizace a následující konstitucí moderní populární kultury. V této dynamické konstelaci byla konstituce kinematografie jako nové kulturní formy jednou z částí komplexnější změny, spíš než výhradním důvodem krize divadel. Na tuto krizi pak divadla reagovala tím, že experimentovala s audiovizuálními pořady, usilovala o rekonstrukci hlediště omezením lóží či zvyšovala nabídku levných vstupenek. Další reakcí, kterou jsem v brněnském kontextu vypozoroval, je pokus získat vlastní kinolicenci.

  • Czech name

    Promítání v brněnských divadlech na přelomu 19. a 20. století a etablování kinematografie

  • Czech description

    V této studii zdůvodňuji fenomén promítání ve středoevropských repertoárových divadlech na začátku 20. století. V tomto období divadla neuváděla jen divadelní představení, ale organizovala také rozmanité audiovizuální představení založená na promítání. Tento jev rozebírám především na příkladech z německého Městského divadla v Brně (Stadttheater Brünn) and českého Národního divadla v Brně. Pokus o ustavení pravidelných projekcí v německém Městském divadle v Brně korespondoval s dobovým konceptem "ušlechtilé zábavy" a vycházel z osvětové a vědecké poznatky popularizující praxe institucí Urania, které vznikly v Berlíně, Vídni, Budapešti a jiných městech na konci 19. století. K těmto experimentům došlo v období výrazných změn ve skladbě dobového divadelního publika a návštěvnictva kulturních událostí v Habsburské monarchie před začátkem První světové války. Tyto změny silně souvisely se zrychlujícím se procesem urbanizace a následující konstitucí moderní populární kultury. V této dynamické konstelaci byla konstituce kinematografie jako nové kulturní formy jednou z částí komplexnější změny, spíš než výhradním důvodem krize divadel. Na tuto krizi pak divadla reagovala tím, že experimentovala s audiovizuálními pořady, usilovala o rekonstrukci hlediště omezením lóží či zvyšovala nabídku levných vstupenek. Další reakcí, kterou jsem v brněnském kontextu vypozoroval, je pokus získat vlastní kinolicenci.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

    AJ - Literature, mass media, audio-visual activities

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Filmové Brno. Dějiny lokální filmové kultury

  • ISBN

    978-80-7004-176-5

  • Number of pages of the result

    26

  • Pages from-to

    83-108

  • Number of pages of the book

    331

  • Publisher name

    Národní filmový archiv

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter