The Current Status of Elementary School Based Sexuality Education in the Czech Republic: a Systematic Review of Theory and Practice
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73587589" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73587589 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.addictology.cz/wp-content/uploads/2018/10/Pages-from-Adiktologie_I_24-48-58-1.pdf" target="_blank" >https://www.addictology.cz/wp-content/uploads/2018/10/Pages-from-Adiktologie_I_24-48-58-1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Současný stav sexuální výchovy v rámci základního vzdělávání v České republice – systematický přehled teorie a praxe.
Original language description
Mapování přípravy a realizace sexuální výchovy v České republice (ČR) jsou nedostatečné, jak z pohledu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), tak z pohledu výzkumníků. Přehledové články týkající se daných témat zcela chybí. CÍL: Cílem článku je zhodnotit současný stav sexuální výchovy v ČR a identifikovat případné nedostatky ve výzkumu v oblasti současného stavu sexuální výchovy uskutečňované na českých základních školách – její teoretické, vědecké a legální zázemí i její praktické aplikace. OBSAH: První část článku popisuje rámec pro porozumění sexuální výchově a její roli ve školství. Stručně definuje sexuální výchovu, objasňuje roli právně závazných dokumentů a MŠMT a shrnuje dostupné teoretické materiály (včetně relevantních mezinárodních dokumentů). V druhé části popisuje použité metody a výsledky – přehled výzkumů a jejich výsledků týkajících se sexuální výchovy na základních školách. Součástí článku je přehled některých českých externích (mimoškolních) programů sexuální výchovy. ZDROJE DAT: Výzkumy, které v ČR ohledně sexuální výchovy probíhají, jsou obvykle provedené v rámci bakalářských či magisterských diplomových prací (DP). V článku byly použity především výzkumy z DP realizovaných v posledních 5 letech (n=9), které jsou často původními zdroji pro později publikované články v časopisech a sbornících. ZÁVĚR: Sexuální výchova je převážně vyučována až na II. stupni základní školy a není komplexní (soustřeďuje se na biologické aspekty). Využití aktivizačních metod výuky je minimální, nejčastěji jde o frontální výuku doplněnou o videoprojekci. Spolupráce školy a rodiny je málo častá. Některé školy využívají nabídky externích programů. Selektivní či indikovaná sexuální prevence je v praxi ojedinělá.
Czech name
Současný stav sexuální výchovy v rámci základního vzdělávání v České republice – systematický přehled teorie a praxe.
Czech description
Mapování přípravy a realizace sexuální výchovy v České republice (ČR) jsou nedostatečné, jak z pohledu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), tak z pohledu výzkumníků. Přehledové články týkající se daných témat zcela chybí. CÍL: Cílem článku je zhodnotit současný stav sexuální výchovy v ČR a identifikovat případné nedostatky ve výzkumu v oblasti současného stavu sexuální výchovy uskutečňované na českých základních školách – její teoretické, vědecké a legální zázemí i její praktické aplikace. OBSAH: První část článku popisuje rámec pro porozumění sexuální výchově a její roli ve školství. Stručně definuje sexuální výchovu, objasňuje roli právně závazných dokumentů a MŠMT a shrnuje dostupné teoretické materiály (včetně relevantních mezinárodních dokumentů). V druhé části popisuje použité metody a výsledky – přehled výzkumů a jejich výsledků týkajících se sexuální výchovy na základních školách. Součástí článku je přehled některých českých externích (mimoškolních) programů sexuální výchovy. ZDROJE DAT: Výzkumy, které v ČR ohledně sexuální výchovy probíhají, jsou obvykle provedené v rámci bakalářských či magisterských diplomových prací (DP). V článku byly použity především výzkumy z DP realizovaných v posledních 5 letech (n=9), které jsou často původními zdroji pro později publikované články v časopisech a sbornících. ZÁVĚR: Sexuální výchova je převážně vyučována až na II. stupni základní školy a není komplexní (soustřeďuje se na biologické aspekty). Využití aktivizačních metod výuky je minimální, nejčastěji jde o frontální výuku doplněnou o videoprojekci. Spolupráce školy a rodiny je málo častá. Některé školy využívají nabídky externích programů. Selektivní či indikovaná sexuální prevence je v praxi ojedinělá.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Adiktologie
ISSN
1213-3841
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2018
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
11
Pages from-to
48-58
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85052128893