A performance comparison of the children who receive the approval of the postponement of compulsary school attendance with the children who enter the primary education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73595807" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73595807 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://diskuzevpsychologii.upol.cz/pdfs/dps/2019/01/02.pdf" target="_blank" >https://diskuzevpsychologii.upol.cz/pdfs/dps/2019/01/02.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/dvp.2019.003" target="_blank" >10.5507/dvp.2019.003</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Porovnání výkonu dětí s odkladem školní docházky a stejně starých dětí, které do školy nastupují
Original language description
Úvodní odstavce tohoto článku se dotýkají problematiky školní zralosti a odkladu povinné školní docházky. Definujeme, co vlastně školní zralost je, z jakých kritérií se skládá a jak ji lze testovat. Základními příčinami nezralosti jsou nedostatky ve výchovném prostředí, v somatickém vývoji, v neurotickém povahovém vývoji a rané poškození CNS. Žádost o odklad povinné školní docházky je dle ČŠI (2013) neměnná od školního roku 2011/2012, kladné stanovisko získá 22,8 % předškoláků. Do výzkumného projektu, který je základem tohoto článku, se v roce 2014 zapojilo 301 dětí a dalších 1518 dětí bylo analyzováno na základě psychologických vyšetření, která byla realizována v letech 2003, 2008 a 2013. Bylo zjištěno, že jednotlivé subškály Orientačního testu školní zralosti (OTŠZ) jsou ve středně silném vzájemném vztahu a jejich vztah k celkovému skóru OTŠZ je dokonce vysoce závislostní (u obou forem dotazníku). Ve všech sledovaných úkolech dosahují děti, které nedostanou kladné vyrozumění o odkladu, lepších výsledků než děti s odkladem povinné školní docházky. Správný úchop tužky při psychologickém vyšetření v roce 2003 mělo 34 %, v roce 2008 to bylo 35 % a v roce 2013 se jedná o 40 % dětí s odkladem školní docházky. Tématem diskuze je určitě nereprezentativní soubor vzhledem k sledované populaci na celém území ČR. Toto omezení bylo vynahrazeno důkladnou analýzou archivních dat, která byla získána v rámci dvou pedagogicko-psychologických poraden, a to v počtu několika set respondentů (zpráv). Výzkum potvrdil, že metody OTŠZ a Reverzní test (RT) mohou sloužit jako kvalitní psychodiagnostické nástroje při rozhodování o odkladu povinné školní docházky, a je možné říci, že poskytují kvalitní predikci školní úspěšnosti.
Czech name
Porovnání výkonu dětí s odkladem školní docházky a stejně starých dětí, které do školy nastupují
Czech description
Úvodní odstavce tohoto článku se dotýkají problematiky školní zralosti a odkladu povinné školní docházky. Definujeme, co vlastně školní zralost je, z jakých kritérií se skládá a jak ji lze testovat. Základními příčinami nezralosti jsou nedostatky ve výchovném prostředí, v somatickém vývoji, v neurotickém povahovém vývoji a rané poškození CNS. Žádost o odklad povinné školní docházky je dle ČŠI (2013) neměnná od školního roku 2011/2012, kladné stanovisko získá 22,8 % předškoláků. Do výzkumného projektu, který je základem tohoto článku, se v roce 2014 zapojilo 301 dětí a dalších 1518 dětí bylo analyzováno na základě psychologických vyšetření, která byla realizována v letech 2003, 2008 a 2013. Bylo zjištěno, že jednotlivé subškály Orientačního testu školní zralosti (OTŠZ) jsou ve středně silném vzájemném vztahu a jejich vztah k celkovému skóru OTŠZ je dokonce vysoce závislostní (u obou forem dotazníku). Ve všech sledovaných úkolech dosahují děti, které nedostanou kladné vyrozumění o odkladu, lepších výsledků než děti s odkladem povinné školní docházky. Správný úchop tužky při psychologickém vyšetření v roce 2003 mělo 34 %, v roce 2008 to bylo 35 % a v roce 2013 se jedná o 40 % dětí s odkladem školní docházky. Tématem diskuze je určitě nereprezentativní soubor vzhledem k sledované populaci na celém území ČR. Toto omezení bylo vynahrazeno důkladnou analýzou archivních dat, která byla získána v rámci dvou pedagogicko-psychologických poraden, a to v počtu několika set respondentů (zpráv). Výzkum potvrdil, že metody OTŠZ a Reverzní test (RT) mohou sloužit jako kvalitní psychodiagnostické nástroje při rozhodování o odkladu povinné školní docházky, a je možné říci, že poskytují kvalitní predikci školní úspěšnosti.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Diskuze v psychologii
ISSN
2694-8338
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2019
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
8
Pages from-to
9-16
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—