Orientalism in the Czech comedy Jáchyme, hoď ho do stroje!
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73606853" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73606853 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://kas.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kas/vav/dalny_vychod/archiv/Dalny_vychod_c_1_2020_oprava.pdf" target="_blank" >https://kas.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kas/vav/dalny_vychod/archiv/Dalny_vychod_c_1_2020_oprava.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Orientalismus v české komedii Jáchyme, hoď ho do stroje! (1974)
Original language description
Orient znamená Východ, orientalistika zkoumá Východ a orientalismus je pak napodobováním Východu. Západní společnost s oblibou imituje Východ ve své populární kultuře, a tak se prvky Orientu často objevují v jejích hudebních videoklipech, literárních dílech či v celovečerních filmech. Orientalismus ve filmu je jedním z nejčastějších obrazů východní kultury a je tak hojně diskutovaným diskurzem, zejména pokud jde o jejich interpretaci. Tento fenomén vzniká proto, že se orientalismus ve filmu ne vždy setkává s úspěšným ztvárněním reálných archetypů východní kultury. Následná chybná interpretace je obyčejně založená na neznalosti, vědomé neinformovanosti či mylně zažitých stereotypech. Napodobování Orientu ve filmu je dlouhodobě živým prvkem také v české kinematografii. Tato práce se proto věnuje problematice orientalismu v jedné z českých celovečerních komedií Jáchyme, hoď ho do stroje! (1974). Text se zabývá pojetím, vnímáním a následnou interpretací Orientu, konkrétně Japonska, v české společnosti v osmdesátých letech minulého století zejména prostřednictvím zhruba dvacetiminutovou scénu umělecké výstavy se smyšlenou postavou japonského malíře Uka Ješity.
Czech name
Orientalismus v české komedii Jáchyme, hoď ho do stroje! (1974)
Czech description
Orient znamená Východ, orientalistika zkoumá Východ a orientalismus je pak napodobováním Východu. Západní společnost s oblibou imituje Východ ve své populární kultuře, a tak se prvky Orientu často objevují v jejích hudebních videoklipech, literárních dílech či v celovečerních filmech. Orientalismus ve filmu je jedním z nejčastějších obrazů východní kultury a je tak hojně diskutovaným diskurzem, zejména pokud jde o jejich interpretaci. Tento fenomén vzniká proto, že se orientalismus ve filmu ne vždy setkává s úspěšným ztvárněním reálných archetypů východní kultury. Následná chybná interpretace je obyčejně založená na neznalosti, vědomé neinformovanosti či mylně zažitých stereotypech. Napodobování Orientu ve filmu je dlouhodobě živým prvkem také v české kinematografii. Tato práce se proto věnuje problematice orientalismu v jedné z českých celovečerních komedií Jáchyme, hoď ho do stroje! (1974). Text se zabývá pojetím, vnímáním a následnou interpretací Orientu, konkrétně Japonska, v české společnosti v osmdesátých letech minulého století zejména prostřednictvím zhruba dvacetiminutovou scénu umělecké výstavy se smyšlenou postavou japonského malíře Uka Ješity.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50404 - Anthropology, ethnology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Dálný východ
ISSN
1805-1049
e-ISSN
—
Volume of the periodical
X
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
9
Pages from-to
7-15
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—