Orientalism on the Czech music scene: analysis of video clip Non-scheduled flight
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73606860" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73606860 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://kas.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kas/vav/dalny_vychod/archiv/Dalny_vychod_c_1_2020_oprava.pdf" target="_blank" >https://kas.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kas/vav/dalny_vychod/archiv/Dalny_vychod_c_1_2020_oprava.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Orientalismus na české hudební scéně: analýza videoklipu Mimořádná linka (1983)
Original language description
Orientalismus je imitace Východu, tj. Orientu západními kulturami. Lze ho nalézt v mnoha složkách umění, od výtvarných děl, přes film až po hudbu. Právě orientalismus v hudbě a v audiovizuálních dílech obecně je hlavním tématem tohoto příspěvku, který si klade za cíl analyzovat orientalistické prvky ve videoklipu písně Mimořádná linka Hany Zagorové (1946) z osmdesátých let 20. století. Jde o píseň, jejíž hudební i stylový podtext je převzat ze skladby Japanese Boy skotské zpěvačky Aneky (1947 – sic!) a tento „korpus“ je doplněn českým textem i originálním aranžmá. Píseň i videoklip sice na první dojem evokují japonskou kulturu, ale její ztvárnění je velmi zjednodušené a reálnému obrazu Japonska tedy značně vzdálené. Práce nejprve vymezuje pojem orientalismus, seznamuje čtenáře s jednou z jeho podob – japonérií a poté v audiovizuálním díle detekuje prvky orientalismu. Ty dále řadí do dílčích složek, jmenovitě se jedná o oděv, pohyb, kulisy a doplňkové dekorace, a jednotlivě je analyzuje. Hlavním záměrem textu je na vybraném příkladu demonstrovat projev orientalismu v českém prostředí.
Czech name
Orientalismus na české hudební scéně: analýza videoklipu Mimořádná linka (1983)
Czech description
Orientalismus je imitace Východu, tj. Orientu západními kulturami. Lze ho nalézt v mnoha složkách umění, od výtvarných děl, přes film až po hudbu. Právě orientalismus v hudbě a v audiovizuálních dílech obecně je hlavním tématem tohoto příspěvku, který si klade za cíl analyzovat orientalistické prvky ve videoklipu písně Mimořádná linka Hany Zagorové (1946) z osmdesátých let 20. století. Jde o píseň, jejíž hudební i stylový podtext je převzat ze skladby Japanese Boy skotské zpěvačky Aneky (1947 – sic!) a tento „korpus“ je doplněn českým textem i originálním aranžmá. Píseň i videoklip sice na první dojem evokují japonskou kulturu, ale její ztvárnění je velmi zjednodušené a reálnému obrazu Japonska tedy značně vzdálené. Práce nejprve vymezuje pojem orientalismus, seznamuje čtenáře s jednou z jeho podob – japonérií a poté v audiovizuálním díle detekuje prvky orientalismu. Ty dále řadí do dílčích složek, jmenovitě se jedná o oděv, pohyb, kulisy a doplňkové dekorace, a jednotlivě je analyzuje. Hlavním záměrem textu je na vybraném příkladu demonstrovat projev orientalismu v českém prostředí.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50404 - Anthropology, ethnology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Dálný východ
ISSN
1805-1049
e-ISSN
—
Volume of the periodical
X
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
9
Pages from-to
63-71
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—