Orientalism in the movie Isle of Dogs
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73606859" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73606859 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://kas.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kas/vav/dalny_vychod/archiv/Dalny_vychod_c_1_2020_oprava.pdf" target="_blank" >https://kas.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kas/vav/dalny_vychod/archiv/Dalny_vychod_c_1_2020_oprava.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Orientalismus ve filmu Psí ostrov (Isle of Dogs) (2018)
Original language description
Orientalismus znamená napodobování Orientu, tj. Východu. Vytváří tak obraz, jehož úkolem je nám Východ spíše vzdálit než přiblížit. Jasně ho v roce 1978 definoval Edward Said (1935–2003), který tvrdil, že orientalismus je silně idealizova-ná západní věda o Východu, jenž Východ a Západ rozděluje. Prvky orientalismu jsou pak patrné napříč mnoha odvětvími kultury, ať už se jedná o literaturu, kinemato-grafii, hudbu či výtvarné umění atd. Wes Anderson (1969) je americký režisér, herec a producent, který patří mezi nejžádanější a nejoriginálnější autory současnosti. V roce 2018 natočil animovaný film s názvem Psí ostrov (Isle of Dogs). Jeho děj je zasazen do Japonska budoucnosti, v němž se malý chlapec snaží zachránit svého psa. Dojemný příběh získal mnohá ocenění a byl kladně přijat i kritiky. Negativní reakce naopak upozorňují na to, jakým způsobem je zde Japonsko zobrazováno. Podle nich je totiž ve filmu patrná silná rasová stereotypizace a kulturní apropriace. V této práci se proto zaměřím na analýzu prvků, které se ve filmu vyskytují a vykazují spojení s orientalismem. Následně se zamyslím, zda je tato kritika oprávněná.
Czech name
Orientalismus ve filmu Psí ostrov (Isle of Dogs) (2018)
Czech description
Orientalismus znamená napodobování Orientu, tj. Východu. Vytváří tak obraz, jehož úkolem je nám Východ spíše vzdálit než přiblížit. Jasně ho v roce 1978 definoval Edward Said (1935–2003), který tvrdil, že orientalismus je silně idealizova-ná západní věda o Východu, jenž Východ a Západ rozděluje. Prvky orientalismu jsou pak patrné napříč mnoha odvětvími kultury, ať už se jedná o literaturu, kinemato-grafii, hudbu či výtvarné umění atd. Wes Anderson (1969) je americký režisér, herec a producent, který patří mezi nejžádanější a nejoriginálnější autory současnosti. V roce 2018 natočil animovaný film s názvem Psí ostrov (Isle of Dogs). Jeho děj je zasazen do Japonska budoucnosti, v němž se malý chlapec snaží zachránit svého psa. Dojemný příběh získal mnohá ocenění a byl kladně přijat i kritiky. Negativní reakce naopak upozorňují na to, jakým způsobem je zde Japonsko zobrazováno. Podle nich je totiž ve filmu patrná silná rasová stereotypizace a kulturní apropriace. V této práci se proto zaměřím na analýzu prvků, které se ve filmu vyskytují a vykazují spojení s orientalismem. Následně se zamyslím, zda je tato kritika oprávněná.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50404 - Anthropology, ethnology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Dálný východ
ISSN
1805-1049
e-ISSN
—
Volume of the periodical
X
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
7
Pages from-to
56-62
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—