Car companies, drivers, and their considerations about headlights in new passenger cars
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F21%3A73607000" target="_blank" >RIV/61989592:15210/21:73607000 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://phdexistence.cz/wp-content/uploads/2021/06/sbornik2021_final.pdf" target="_blank" >https://phdexistence.cz/wp-content/uploads/2021/06/sbornik2021_final.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Automobilky, řidiči a jejich pohled na světlomety v nových osobních automobilech.
Original language description
S ohledem na poměrně často diskutovanou problematiku oslnění na silnicích jsme se rozhodli zjistit, nakolik se čeští řidiči při výběru auta soustředí právě na jeho světlomety, jaké zdroje světla a jejich barevné podání v tomto ohledu preferují, a jak se staví k souvisejícím otázkám dopravní bezpečnosti. Prostřednictvím dotazníkového šetření formou tužka-papír i online jsme během období od února do listopadu 2020 obdrželi 225 validně vyplněných formulářů, které jsme vyhodnotili pomocí deskriptivní statistiky. Z výsledků vyplynulo, že po estetické stránce by čeští řidiči ve svých vozech preferovali moderní zdroje světla, při rozhodování o koupi vozu však hraje závažnější roli cena. Zároveň se řada řidičů v problematice automobilových světlometů úplně neorientuje, což může vést z hlediska dopravní bezpečnosti ke kontraproduktivním volbám. Nabízí se proto kladení větší zodpovědnosti na výrobce světelných zdrojů, automobilových světlometů i automobilky jako takové, aby podporovaly výrobu produktů zvyšujících bezpečnost v dopravě.
Czech name
Automobilky, řidiči a jejich pohled na světlomety v nových osobních automobilech.
Czech description
S ohledem na poměrně často diskutovanou problematiku oslnění na silnicích jsme se rozhodli zjistit, nakolik se čeští řidiči při výběru auta soustředí právě na jeho světlomety, jaké zdroje světla a jejich barevné podání v tomto ohledu preferují, a jak se staví k souvisejícím otázkám dopravní bezpečnosti. Prostřednictvím dotazníkového šetření formou tužka-papír i online jsme během období od února do listopadu 2020 obdrželi 225 validně vyplněných formulářů, které jsme vyhodnotili pomocí deskriptivní statistiky. Z výsledků vyplynulo, že po estetické stránce by čeští řidiči ve svých vozech preferovali moderní zdroje světla, při rozhodování o koupi vozu však hraje závažnější roli cena. Zároveň se řada řidičů v problematice automobilových světlometů úplně neorientuje, což může vést z hlediska dopravní bezpečnosti ke kontraproduktivním volbám. Nabízí se proto kladení větší zodpovědnosti na výrobce světelných zdrojů, automobilových světlometů i automobilky jako takové, aby podporovaly výrobu produktů zvyšujících bezpečnost v dopravě.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL02000183" target="_blank" >TL02000183: Human and traffic safety in the development of lighting technologies</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
PhD existence 2021. Česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech. Sborník odborných příspěvků
ISBN
978-80-244-5947-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
13
Pages from-to
23-35
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci
Place of publication
Olomouc
Event location
Olomouc
Event date
Feb 1, 2021
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—