All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Methodology for assessing the glare of car drivers by car headlamps

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73613074" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73613074 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.vydavatelstviupol.cz/cz/978-80-244-6131-1" target="_blank" >https://www.vydavatelstviupol.cz/cz/978-80-244-6131-1</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Metodika pro posuzování oslnění světlomety osobních automobilů z hlediska řidičů

  • Original language description

    Z výzkumných zjištění vyplývá, že oslnění světlomety protijedoucích automobilů je poměrně častým jevem (nejen) na českých silnicích. Diskutováno je především s nástupem moderních zdrojů světla, jako jsou LED, které mají jiné složení barevného spektra, než na jaké bylo lidské oko doposud zvyklé. Oslnění přitom u řidičů vyvolává pocit subjektivní nepohody a stresu, jehož příznaky lze měřit prostřednictvím psychofyziologických metod. Předkládaná metodika reflektuje poznatky získané v rámci řešení projektu TAČR ÉTA 2 reg. č. TL02000183, jehož cílem bylo zanalyzovat proces a stupeň adaptace člověka-řidiče a jeho zrakového vnímání na nové druhy světelných zdrojů, a navrhuje experimentální postup, pomocí něhož lze systematicky zjišťovat reakce řidičů na oslnění vyvíjenými automobilovými světlomety, a to za pomoci jak subjektivních, tak objektivních měřicích metod.

  • Czech name

    Metodika pro posuzování oslnění světlomety osobních automobilů z hlediska řidičů

  • Czech description

    Z výzkumných zjištění vyplývá, že oslnění světlomety protijedoucích automobilů je poměrně častým jevem (nejen) na českých silnicích. Diskutováno je především s nástupem moderních zdrojů světla, jako jsou LED, které mají jiné složení barevného spektra, než na jaké bylo lidské oko doposud zvyklé. Oslnění přitom u řidičů vyvolává pocit subjektivní nepohody a stresu, jehož příznaky lze měřit prostřednictvím psychofyziologických metod. Předkládaná metodika reflektuje poznatky získané v rámci řešení projektu TAČR ÉTA 2 reg. č. TL02000183, jehož cílem bylo zanalyzovat proces a stupeň adaptace člověka-řidiče a jeho zrakového vnímání na nové druhy světelných zdrojů, a navrhuje experimentální postup, pomocí něhož lze systematicky zjišťovat reakce řidičů na oslnění vyvíjenými automobilovými světlomety, a to za pomoci jak subjektivních, tak objektivních měřicích metod.

Classification

  • Type

    N<sub>metC</sub> - Methodology certified by the authorised body

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TL02000183" target="_blank" >TL02000183: Human and traffic safety in the development of lighting technologies</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    ISBN 978-80-244-6131-1

  • Regulation ID

    MD-7555/2022-710/4

  • Technical parameters

    MD-7555/2022-710/4

  • Economical parameters

    „Modrý nádech“ LED světel bývá v automotive spojován s výrazy jako „moderní“, „luxusní“ apod. Hodnocení barevného podání a dalších aspektů vyvíjených světlometů samotnými koncovými uživateli, tj. řidiči, ovšem zpravidla neprobíhá. Na druhé straně v souvislosti s výzkumy účinků modrého světla na lidský organismus u řidičů vzniká poptávka po brýlích s filtry modrého světla. Výsledkem je paradoxní situace, kdy se vytvářejí další náklady a prohlubuje se uhlíková stopa. Pokud by si výrobci uvědomovali jednotlivé dopady používaných světelných zdrojů už ve fázi konstrukce světlometů, lze předpokládat, že by se ušetřilo množství zpětnovazebných smyček. I přes náklady investované do počátečního zřízení laboratoře a zajištění odborných pracovníků tak lze očekávat, že návratnost v podobě vyššího zájmu o „uživatelsky přívětivé“ světlomety tuto bilanci vyváží. V neposlední řadě je pak cílem tohoto procesu vývoj světlometů, které povedou k nižší míře oslnění řidičů na silnici, a tím i ke zvýšení dopravní bezpečnosti.

  • Certification body designation

    Ministerstvo dopravy ČR, Odbor ITS, kosmických aktivit a výzkumu vývoje a inovací, nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15, Praha 1

  • Date of certification

  • Method of use

    C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů