Methodology for assessing the glare of car drivers by car headlamps
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73613074" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73613074 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.vydavatelstviupol.cz/cz/978-80-244-6131-1" target="_blank" >https://www.vydavatelstviupol.cz/cz/978-80-244-6131-1</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Metodika pro posuzování oslnění světlomety osobních automobilů z hlediska řidičů
Original language description
Z výzkumných zjištění vyplývá, že oslnění světlomety protijedoucích automobilů je poměrně častým jevem (nejen) na českých silnicích. Diskutováno je především s nástupem moderních zdrojů světla, jako jsou LED, které mají jiné složení barevného spektra, než na jaké bylo lidské oko doposud zvyklé. Oslnění přitom u řidičů vyvolává pocit subjektivní nepohody a stresu, jehož příznaky lze měřit prostřednictvím psychofyziologických metod. Předkládaná metodika reflektuje poznatky získané v rámci řešení projektu TAČR ÉTA 2 reg. č. TL02000183, jehož cílem bylo zanalyzovat proces a stupeň adaptace člověka-řidiče a jeho zrakového vnímání na nové druhy světelných zdrojů, a navrhuje experimentální postup, pomocí něhož lze systematicky zjišťovat reakce řidičů na oslnění vyvíjenými automobilovými světlomety, a to za pomoci jak subjektivních, tak objektivních měřicích metod.
Czech name
Metodika pro posuzování oslnění světlomety osobních automobilů z hlediska řidičů
Czech description
Z výzkumných zjištění vyplývá, že oslnění světlomety protijedoucích automobilů je poměrně častým jevem (nejen) na českých silnicích. Diskutováno je především s nástupem moderních zdrojů světla, jako jsou LED, které mají jiné složení barevného spektra, než na jaké bylo lidské oko doposud zvyklé. Oslnění přitom u řidičů vyvolává pocit subjektivní nepohody a stresu, jehož příznaky lze měřit prostřednictvím psychofyziologických metod. Předkládaná metodika reflektuje poznatky získané v rámci řešení projektu TAČR ÉTA 2 reg. č. TL02000183, jehož cílem bylo zanalyzovat proces a stupeň adaptace člověka-řidiče a jeho zrakového vnímání na nové druhy světelných zdrojů, a navrhuje experimentální postup, pomocí něhož lze systematicky zjišťovat reakce řidičů na oslnění vyvíjenými automobilovými světlomety, a to za pomoci jak subjektivních, tak objektivních měřicích metod.
Classification
Type
N<sub>metC</sub> - Methodology certified by the authorised body
CEP classification
—
OECD FORD branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL02000183" target="_blank" >TL02000183: Human and traffic safety in the development of lighting technologies</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
ISBN 978-80-244-6131-1
Regulation ID
MD-7555/2022-710/4
Technical parameters
MD-7555/2022-710/4
Economical parameters
„Modrý nádech“ LED světel bývá v automotive spojován s výrazy jako „moderní“, „luxusní“ apod. Hodnocení barevného podání a dalších aspektů vyvíjených světlometů samotnými koncovými uživateli, tj. řidiči, ovšem zpravidla neprobíhá. Na druhé straně v souvislosti s výzkumy účinků modrého světla na lidský organismus u řidičů vzniká poptávka po brýlích s filtry modrého světla. Výsledkem je paradoxní situace, kdy se vytvářejí další náklady a prohlubuje se uhlíková stopa. Pokud by si výrobci uvědomovali jednotlivé dopady používaných světelných zdrojů už ve fázi konstrukce světlometů, lze předpokládat, že by se ušetřilo množství zpětnovazebných smyček. I přes náklady investované do počátečního zřízení laboratoře a zajištění odborných pracovníků tak lze očekávat, že návratnost v podobě vyššího zájmu o „uživatelsky přívětivé“ světlomety tuto bilanci vyváží. V neposlední řadě je pak cílem tohoto procesu vývoj světlometů, které povedou k nižší míře oslnění řidičů na silnici, a tím i ke zvýšení dopravní bezpečnosti.
Certification body designation
Ministerstvo dopravy ČR, Odbor ITS, kosmických aktivit a výzkumu vývoje a inovací, nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15, Praha 1
Date of certification
—
Method of use
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů