Speaking – an Underestimated Communication Skill
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73615748" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73615748 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Mluvení - podceňovaná komunikační dovednost
Original language description
Příspěvek navazuje na dřívější odborné práce o využívání a rozvoji řečových dovedností ve výuce českého jazyka, které konstatují, že produktivnímu mluvení je věnována nejmenší pozornost. Příspěvek identifikuje jako příčinu tohoto jevu nedostatečné povědomí o komunikační kompetenci rodilého mluvčího a její přeceňování. Ukazuje, že očekávané výstupy učení související s mluveným projevem, jak jsou definovány v kurikulárních dokumentech, jsou příliš ambiciózní a že v současných podmínkách není jejich naplnění reálné. Na vybraných učebnicích demonstruje, že ani v nich není dovednost mluvení dostatečně akcentována a že je upřednostňována práce s psaným textem. Konečně příspěvek prostřednictvím didaktik cizích jazyků ukazuje, že mluvení může a má být integrální součástí výuky.
Czech name
Mluvení - podceňovaná komunikační dovednost
Czech description
Příspěvek navazuje na dřívější odborné práce o využívání a rozvoji řečových dovedností ve výuce českého jazyka, které konstatují, že produktivnímu mluvení je věnována nejmenší pozornost. Příspěvek identifikuje jako příčinu tohoto jevu nedostatečné povědomí o komunikační kompetenci rodilého mluvčího a její přeceňování. Ukazuje, že očekávané výstupy učení související s mluveným projevem, jak jsou definovány v kurikulárních dokumentech, jsou příliš ambiciózní a že v současných podmínkách není jejich naplnění reálné. Na vybraných učebnicích demonstruje, že ani v nich není dovednost mluvení dostatečně akcentována a že je upřednostňována práce s psaným textem. Konečně příspěvek prostřednictvím didaktik cizích jazyků ukazuje, že mluvení může a má být integrální součástí výuky.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60202 - Specific languages
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
2571-0400
Volume of the periodical
14
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
19
Pages from-to
29-47
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—