All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Dynamics of conjugation pattern "kupuje" in contemporary Czech (on material of journalistic texts, 1990-2019)

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73617145" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73617145 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://kb.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kbh/veda_a_vyzkum/bohemica_olomucensia/bo_2022_2_web.pdf" target="_blank" >https://kb.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kbh/veda_a_vyzkum/bohemica_olomucensia/bo_2022_2_web.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Dynamika konjugačního typu „kupuje“ v současné češtině (na materiálu publicistických textů z let 1990 až 2019)

  • Original language description

    Jak lze doložit materiálem databáze Neomat, konjugační typ „kupuje“ je v češtině vysoce produktivním typem sloves – v databázi je za léta 1990–2019 více než osm tisíc záznamů o slovesných neologismech, náležejících po morfologické stránce k typu „kupuje“. Vrchol produktivnosti typu „kupuje“ spadal, soudě podle materiálu databáze Neomat, do druhé poloviny devadesátých let 20. století (druhý, menší vrchol produktivnosti přišel v letech 2011–2015). Naproti tomu frekvence sloves typu „kupuje“ v publicistických textech vzniklých v posledních třiceti letech se jeví, jak ukazuje materiál korpusu SYN v9, jako setrvalá a bez výraznějších výkyvů, a to jak na úrovni lemmat, tak na úrovni tokenů, které se k těmto lemmatům vztahují. Mírně stoupá frekvence imperfektivních sloves typu „kupuje“, naopak – ve shodě s obecným trendem v češtině – klesá frekvence obouvidových sloves typu „kupuje“. Patrný je nárůst frekvence imperfektivních sloves typu „kupuje“ s přejatými základy, na druhou stranu se zastoupení prefigovaných sloves mezi slovesy typu „kupuje“ ve sledovaném období snižuje. Pokud jde o tvarovou variantnost sloves typu „kupuje“, výrazný je v psaných publicistických textech nárůst frekvence tvarů 1. os. sg. prézentu typu „kupuju“ (na úkor „kupuji“), jejichž podíl se za oslední tři desetiletí ztrojnásobil. Naopak tvary 3. os. sg. prézentu typu „kupujou“ se v psaných publicistických textech téměř nevyskytují.

  • Czech name

    Dynamika konjugačního typu „kupuje“ v současné češtině (na materiálu publicistických textů z let 1990 až 2019)

  • Czech description

    Jak lze doložit materiálem databáze Neomat, konjugační typ „kupuje“ je v češtině vysoce produktivním typem sloves – v databázi je za léta 1990–2019 více než osm tisíc záznamů o slovesných neologismech, náležejících po morfologické stránce k typu „kupuje“. Vrchol produktivnosti typu „kupuje“ spadal, soudě podle materiálu databáze Neomat, do druhé poloviny devadesátých let 20. století (druhý, menší vrchol produktivnosti přišel v letech 2011–2015). Naproti tomu frekvence sloves typu „kupuje“ v publicistických textech vzniklých v posledních třiceti letech se jeví, jak ukazuje materiál korpusu SYN v9, jako setrvalá a bez výraznějších výkyvů, a to jak na úrovni lemmat, tak na úrovni tokenů, které se k těmto lemmatům vztahují. Mírně stoupá frekvence imperfektivních sloves typu „kupuje“, naopak – ve shodě s obecným trendem v češtině – klesá frekvence obouvidových sloves typu „kupuje“. Patrný je nárůst frekvence imperfektivních sloves typu „kupuje“ s přejatými základy, na druhou stranu se zastoupení prefigovaných sloves mezi slovesy typu „kupuje“ ve sledovaném období snižuje. Pokud jde o tvarovou variantnost sloves typu „kupuje“, výrazný je v psaných publicistických textech nárůst frekvence tvarů 1. os. sg. prézentu typu „kupuju“ (na úkor „kupuji“), jejichž podíl se za oslední tři desetiletí ztrojnásobil. Naopak tvary 3. os. sg. prézentu typu „kupujou“ se v psaných publicistických textech téměř nevyskytují.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60202 - Specific languages

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Bohemica Olomucensia

  • ISSN

    1803-876X

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    14

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    15

  • Pages from-to

    40-54

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database