Analysis of Orientalism in James Bond Movies
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73629619" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73629619 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Analýza orientalismu ve filmech s Jamesem Bondem
Original language description
V západní kultuře byla přinejmenším od dob Napoleona percepce Orientu, tedy Východu, ovlivňována jeho napodobováním, tedy orientalismem. Uvedeným tématem se podrobně zabýval Edward Wadie Said (1935–2003), profesor na Kolumbijské univerzitě v New Yorku. Jeho publikace Orientalismus: Západní koncepce Orientu, která poprvé vyšla roku 1978, bývá považována za stěžejní text teorie postkolonialismu. Je v něm představen celý fenomén v Saidově pojetí, následně je stručně nastíněn život tohoto literárního teoretika. Autor příspěvku pak uplatňuje kritiku orientalismu na dva filmy o britském agentovi 007 Jamesi Bondovi, jejichž děj obsahuje čínské motivy. Konkrétně se jedná o snímky Muž se zlatou zbraní (Guy Hamilton 1974) a Zítřek nikdy neumírá (Roger Spottiswoode 1997). Za tvůrce této fiktivní postavy, která je v textu blíže popsána, je považován britský spisovatel Ian Fleming (1908–1964), současně i autor literární předlohy ke staršímu z obou filmů. Snímky pro rozbor byly zvoleny jednak s ohledem na množství odpovídajícího materiálu, jednak z důvodu časového odstupu, ve kterém došlo k podstatným změnám ve vnímání Číny v celosvětovém měřítku. V části analýzy motivů souvisejících s touto asijskou zemí je prezentován pohled autorů snímků na Čínu a její kulturu v obou zmíněných obdobích, tento orientalizovaný obraz je zároveň rekonstruován a nakonec je provedena komparace obou časově rozdílných pohledů.
Czech name
Analýza orientalismu ve filmech s Jamesem Bondem
Czech description
V západní kultuře byla přinejmenším od dob Napoleona percepce Orientu, tedy Východu, ovlivňována jeho napodobováním, tedy orientalismem. Uvedeným tématem se podrobně zabýval Edward Wadie Said (1935–2003), profesor na Kolumbijské univerzitě v New Yorku. Jeho publikace Orientalismus: Západní koncepce Orientu, která poprvé vyšla roku 1978, bývá považována za stěžejní text teorie postkolonialismu. Je v něm představen celý fenomén v Saidově pojetí, následně je stručně nastíněn život tohoto literárního teoretika. Autor příspěvku pak uplatňuje kritiku orientalismu na dva filmy o britském agentovi 007 Jamesi Bondovi, jejichž děj obsahuje čínské motivy. Konkrétně se jedná o snímky Muž se zlatou zbraní (Guy Hamilton 1974) a Zítřek nikdy neumírá (Roger Spottiswoode 1997). Za tvůrce této fiktivní postavy, která je v textu blíže popsána, je považován britský spisovatel Ian Fleming (1908–1964), současně i autor literární předlohy ke staršímu z obou filmů. Snímky pro rozbor byly zvoleny jednak s ohledem na množství odpovídajícího materiálu, jednak z důvodu časového odstupu, ve kterém došlo k podstatným změnám ve vnímání Číny v celosvětovém měřítku. V části analýzy motivů souvisejících s touto asijskou zemí je prezentován pohled autorů snímků na Čínu a její kulturu v obou zmíněných obdobích, tento orientalizovaný obraz je zároveň rekonstruován a nakonec je provedena komparace obou časově rozdílných pohledů.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50404 - Anthropology, ethnology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Orientalismus 4 1/2
ISBN
978-80-244-6532-6
Number of pages of the result
11
Pages from-to
37-47
Number of pages of the book
100
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS chapter
—