What has changed in the "disenchantment" of the world? And what remained?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F24%3A73625686" target="_blank" >RIV/61989592:15210/24:73625686 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333205573" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333205573</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Co se změnilo při „odkouzlení“ světa? A co zůstalo?
Original language description
Workshop se konal v rámci Letní školy Badatelské výuky dějepisu, kterou pořádala FF UK v DOX. Tématem Letní školy byl koncept historického myšlení Trvání a změna. Anotace workshopu:Od 18. století proběhly v evropské společnosti procesy, které přinesly hluboké proměny ve vnímání Boha, světa a lidské existence. Svět se odposvátnil, odnáboženštil, zesvětštil a vsadil na empirické poznatky a racionální myšlení. Náboženské vysvětlení světa nahradily přístupy založené na vědě a logice. To se projevilo v mnoha oblastech – politice, hospodářství, správě veřejných věcí, představě o povaze moci, v chápání zločinu, hříchu a dalších morálních otázek, v nahlížení na lidské tělo, nemoc a smrt.Workshop pro učitele dějepisu sleduje na několika konkrétních příkladech tuto proměnu, současně komplikuje představu o přímočarosti vývoje k tzv. moderní racionalitě poukazem na oblasti, v nichž jsou stopy „zakouzleného světa“ dodnes patrné. V jádru stojí práce s různými typy pramenů ze 16. až 19. století a přemýšlení o tom, jak mohou žákům a žákyním pomoci porozumět dlouhodobým změnám a jejich složitosti.
Czech name
Co se změnilo při „odkouzlení“ světa? A co zůstalo?
Czech description
Workshop se konal v rámci Letní školy Badatelské výuky dějepisu, kterou pořádala FF UK v DOX. Tématem Letní školy byl koncept historického myšlení Trvání a změna. Anotace workshopu:Od 18. století proběhly v evropské společnosti procesy, které přinesly hluboké proměny ve vnímání Boha, světa a lidské existence. Svět se odposvátnil, odnáboženštil, zesvětštil a vsadil na empirické poznatky a racionální myšlení. Náboženské vysvětlení světa nahradily přístupy založené na vědě a logice. To se projevilo v mnoha oblastech – politice, hospodářství, správě veřejných věcí, představě o povaze moci, v chápání zločinu, hříchu a dalších morálních otázek, v nahlížení na lidské tělo, nemoc a smrt.Workshop pro učitele dějepisu sleduje na několika konkrétních příkladech tuto proměnu, současně komplikuje představu o přímočarosti vývoje k tzv. moderní racionalitě poukazem na oblasti, v nichž jsou stopy „zakouzleného světa“ dodnes patrné. V jádru stojí práce s různými typy pramenů ze 16. až 19. století a přemýšlení o tom, jak mohou žákům a žákyním pomoci porozumět dlouhodobým změnám a jejich složitosti.
Classification
Type
W - Workshop organization
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Event location
Praha
Event country
CZ - CZECH REPUBLIC
Event starting date
—
Event ending date
—
Total number of attendees
35
Foreign attendee count
—
Type of event by attendee nationality
CST - Celostátní akce