Etics of virtue
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15220%2F19%3A73598116" target="_blank" >RIV/61989592:15220/19:73598116 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Etika ctnosti
Original language description
Kapitola se zabývá problematikou etiky ctnosti u Aristotela a Cicerona. Podle Aristotela je etika oblastí veskrze praktickou, jejím cílem není poznání, ale jednání. Blaženost je tedy to, co pudí člověka k nejvyšší ideji, ke ctnosti a nutí jej konat dobro. Ctnost je dosažením přirozeného účelu a je uchopitelná rozumem. Jako přirozené právo označuje Aristoteles právo, které je uloženo přímo v lidské povaze, které je nezávislé na lidské vůli a je odrazem božského rozumu v nás. Zákonné právo je právem čistě lidským a musí být zkoumáno na základě lidské zkušenosti. Aristoteles však směšuje právo a morálku, hlavním úkolem spravedlnosti je blažený život konkrétního člověka, nikoliv uspořádání lidské společnosti. Podle Cicerona je mravní dobro dobrem a zlo zlem proto, protože tomu tak chce příroda a rozum. Pojem příroda přebírá Cicero od stoiků. To, co je v souladu s přírodou, je dokonalé a svrchovaně rozumné. Příroda je vzorem nejen pro člověka, ale také pro všechny tvory. Přírodu je třeba zkoumat ve formě přirozeného zákona. Přírodní zákon je neměnný a vládne celému světu. Tento zákon platí pro všechny lidi a proto je možné pokládat všechny za občany jednoho státu. Přirozený zákon říká všem lidem, co je dobré a co špatné, tedy jak se mají chovat.
Czech name
Etika ctnosti
Czech description
Kapitola se zabývá problematikou etiky ctnosti u Aristotela a Cicerona. Podle Aristotela je etika oblastí veskrze praktickou, jejím cílem není poznání, ale jednání. Blaženost je tedy to, co pudí člověka k nejvyšší ideji, ke ctnosti a nutí jej konat dobro. Ctnost je dosažením přirozeného účelu a je uchopitelná rozumem. Jako přirozené právo označuje Aristoteles právo, které je uloženo přímo v lidské povaze, které je nezávislé na lidské vůli a je odrazem božského rozumu v nás. Zákonné právo je právem čistě lidským a musí být zkoumáno na základě lidské zkušenosti. Aristoteles však směšuje právo a morálku, hlavním úkolem spravedlnosti je blažený život konkrétního člověka, nikoliv uspořádání lidské společnosti. Podle Cicerona je mravní dobro dobrem a zlo zlem proto, protože tomu tak chce příroda a rozum. Pojem příroda přebírá Cicero od stoiků. To, co je v souladu s přírodou, je dokonalé a svrchovaně rozumné. Příroda je vzorem nejen pro člověka, ale také pro všechny tvory. Přírodu je třeba zkoumat ve formě přirozeného zákona. Přírodní zákon je neměnný a vládne celému světu. Tento zákon platí pro všechny lidi a proto je možné pokládat všechny za občany jednoho státu. Přirozený zákon říká všem lidem, co je dobré a co špatné, tedy jak se mají chovat.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50501 - Law
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Právní etika
ISBN
978-80-7502-333-9
Number of pages of the result
14
Pages from-to
81-95
Number of pages of the book
462
Publisher name
Leges
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—