Atlas of the Education of Pupils with Special Educational Needs in the Czech Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15310%2F22%3A73617180" target="_blank" >RIV/61989592:15310/22:73617180 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/61989592:15410/22:73617180
Result on the web
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.22.24461991" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/pdf.22.24461991</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.22.24461991" target="_blank" >10.5507/pdf.22.24461991</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Atlas vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice
Original language description
Atlas vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami v České republice přináší nové pohledy na vývoj jednotlivých souvisejících ukazatelů. Mapuje tuto oblast vzdělávání a umožňuje sledovat její časovou i prostorovou proměnlivost. To může napomoci odborníkům ve školských poradenských zařízeních, školskému managementu, speciálním pedagogům i „běžným“ učitelům ve všech druzích škol, kteří stále častěji přicházejí do styku s velice heterogenními skupinami vzdělávaných žáků s nejrůznějšími potřebami, aby se v měnících se podmínkách zorientovali a uměli je správně zařadit do kontextu. Atlas, jeho obsah a přínos nových poznatků, včetně unikátní formy zpracování „suchých“ statistických dat znázorněných v administrativních územích, může pozitivně ovlivnit i samotný proces vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.Čtenář atlasu může k mapám, grafům, diagramům, tabulkám a schématům přistupovat jako k výsledkům rozsáhlého společenského výzkumu i jako k objevnému zdroji jedinečných informací. Pokud by informace, které MŠMT ČR získalo, zůstaly ve statistických souborech, nikdy by nebyly odhaleny územní proměnlivosti a vazby nejrůznějších aspektů problematiky vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Atlas je prvním dílem české speciální pedagogiky i české kartografie, které podrobně a rozsáhle popisuje vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami ve dvou, novelou školského zákona oddělených školních rocích.Avšak kromě informací z minulých let přináší atlas i něco podstatnějšího. Klade otázky všem, kteří se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (nejen) na základních školách věnují.Víme vždy, co chystaná změna přináší?Víme i to, proč ji chceme/musíme udělat?Umíme si představit dopady jednoduché změny vyhlášky či pokynu?A zejména:Je vše, co se o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na školách říká, i objektivní skutečností?Atlas potvrzuje, že datové sestavy statistického sledování MŠMT ČR skrývají obrovské možnosti jejich dalšího vytěžení pro zlepšení vzdělávání (nejen) žáků se speciálně vzdělávacími potřebami.
Czech name
Atlas vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice
Czech description
Atlas vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami v České republice přináší nové pohledy na vývoj jednotlivých souvisejících ukazatelů. Mapuje tuto oblast vzdělávání a umožňuje sledovat její časovou i prostorovou proměnlivost. To může napomoci odborníkům ve školských poradenských zařízeních, školskému managementu, speciálním pedagogům i „běžným“ učitelům ve všech druzích škol, kteří stále častěji přicházejí do styku s velice heterogenními skupinami vzdělávaných žáků s nejrůznějšími potřebami, aby se v měnících se podmínkách zorientovali a uměli je správně zařadit do kontextu. Atlas, jeho obsah a přínos nových poznatků, včetně unikátní formy zpracování „suchých“ statistických dat znázorněných v administrativních územích, může pozitivně ovlivnit i samotný proces vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.Čtenář atlasu může k mapám, grafům, diagramům, tabulkám a schématům přistupovat jako k výsledkům rozsáhlého společenského výzkumu i jako k objevnému zdroji jedinečných informací. Pokud by informace, které MŠMT ČR získalo, zůstaly ve statistických souborech, nikdy by nebyly odhaleny územní proměnlivosti a vazby nejrůznějších aspektů problematiky vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Atlas je prvním dílem české speciální pedagogiky i české kartografie, které podrobně a rozsáhle popisuje vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami ve dvou, novelou školského zákona oddělených školních rocích.Avšak kromě informací z minulých let přináší atlas i něco podstatnějšího. Klade otázky všem, kteří se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (nejen) na základních školách věnují.Víme vždy, co chystaná změna přináší?Víme i to, proč ji chceme/musíme udělat?Umíme si představit dopady jednoduché změny vyhlášky či pokynu?A zejména:Je vše, co se o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na školách říká, i objektivní skutečností?Atlas potvrzuje, že datové sestavy statistického sledování MŠMT ČR skrývají obrovské možnosti jejich dalšího vytěžení pro zlepšení vzdělávání (nejen) žáků se speciálně vzdělávacími potřebami.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
10511 - Environmental sciences (social aspects to be 5.7)
Result continuities
Project
—
Continuities
O - Projekt operacniho programu
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-244-6199-1
Number of pages
176
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS book
—