A Contribution to a Theory of Problem Solving
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F15%3A33154611" target="_blank" >RIV/61989592:15410/15:33154611 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/tvv.2015.002" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/tvv.2015.002</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/tvv.2015.002" target="_blank" >10.5507/tvv.2015.002</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Příspěvek k teorii řešení problémů
Original language description
Teorie řešení problémů je na mezinárodním poli dlouhodobě vědeckým zájmem, především v rámci psychologie, avšak i pedagogiky, kde se do popředí dostává výzkum možností rozvoje kompetencí spojených s řešením problémů. Článek proto navazuje na práce předních teoretiků v oblasti psychologie zaměřených na teorii řešení problémů. Provádí analýzu již publikovaných poznatků, komparuje je a kriticky hodnotí za účelem vytvoření báze odpovídající současnému stavu poznání. Ve svém úvodní části se věnuje pojmu problém a jeho vymezení definicí. Dále se věnuje problémovým situacím a okolnostem, které problém doprovázejí a projevují se při jeho řešení. Stěžejní částí článku je analýza procesu řešení problému. Podrobněji specifikuje související pojmy, mj. schopnost problém vnímat, vnímatelnost problému, ochota problémem se zabývat, ochota problém řešit, uvědomění si existence problémové situace, strategie řešení problému.
Czech name
Příspěvek k teorii řešení problémů
Czech description
Teorie řešení problémů je na mezinárodním poli dlouhodobě vědeckým zájmem, především v rámci psychologie, avšak i pedagogiky, kde se do popředí dostává výzkum možností rozvoje kompetencí spojených s řešením problémů. Článek proto navazuje na práce předních teoretiků v oblasti psychologie zaměřených na teorii řešení problémů. Provádí analýzu již publikovaných poznatků, komparuje je a kriticky hodnotí za účelem vytvoření báze odpovídající současnému stavu poznání. Ve svém úvodní části se věnuje pojmu problém a jeho vymezení definicí. Dále se věnuje problémovým situacím a okolnostem, které problém doprovázejí a projevují se při jeho řešení. Stěžejní částí článku je analýza procesu řešení problému. Podrobněji specifikuje související pojmy, mj. schopnost problém vnímat, vnímatelnost problému, ochota problémem se zabývat, ochota problém řešit, uvědomění si existence problémové situace, strategie řešení problému.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Trendy ve vzdělávání
ISSN
1805-8949
e-ISSN
—
Volume of the periodical
8
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
10
Pages from-to
44-53
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—