Development of multicultural competencies in the training of social workers
Result description
Some authors warn in long term about questionable understanding of multicultural education at the Czech schools, arising from traditional multiculturalism. This multiculturalism presupposes real and static borders between groups and emphasizes dichotomy of "We" and "Them" groups. But traditional multiculturalism was assumed by authors of RVP and many academicians, and through their publications even the general public. Reflecting critical multiculturalism is a challenge for pregraduate and postgraduate training of social workers.
Keywords
educational processhelping professionsmulticultural educationcritical multiculturalismTraditional multiculturalism
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Rozvoj multikulturních kompetencí v přípravě sociálních pracovníků
Original language description
Někteří autoři dlouhodobě upozorňují na problematické chápání multikulturní výchovy na českých školách, která vychází z klasického multikulturalismu. Ten předpokládá objektivní a neměnné hranice mezi skupinami, zdůrazňuje dichotomii skupin "my" versus "oni". Avšak tradiční pojetí multikulturalismu nekriticky převzali jak autoři RVP, tak mnozí akademici a skrze jejich publikace také široká veřejnost. Reflektování kritického modelu multikulturalismu je výzvou pro pregraduální i postgraduální přípravu sociálních pracovníků.
Czech name
Rozvoj multikulturních kompetencí v přípravě sociálních pracovníků
Czech description
Někteří autoři dlouhodobě upozorňují na problematické chápání multikulturní výchovy na českých školách, která vychází z klasického multikulturalismu. Ten předpokládá objektivní a neměnné hranice mezi skupinami, zdůrazňuje dichotomii skupin "my" versus "oni". Avšak tradiční pojetí multikulturalismu nekriticky převzali jak autoři RVP, tak mnozí akademici a skrze jejich publikace také široká veřejnost. Reflektování kritického modelu multikulturalismu je výzvou pro pregraduální i postgraduální přípravu sociálních pracovníků.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Aktuální trendy sociální práce (Česko-slovenské perspektivy rozvoje)
ISBN
978-80-906146-8-0
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
5
Pages from-to
247-251
Publisher name
Ústav sv. Jana Nepomuka Neumanna
Place of publication
Příbram
Event location
Praha
Event date
Apr 6, 2016
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—
Basic information
Result type
D - Article in proceedings
CEP
AM - Pedagogy and education
Year of implementation
2016