Availability of ICT Tools in Education: Myth or Reality?
Result description
The constant evolution of digital technologies, including its implementation in education, places new demands on teachers who have to be prepared to work with modern ICT tools. That is why new demands are placed on the teacher in this modern teaching paradigm. However, the question is whether schools or teachers are able to use ICT tools in teaching, as the availability of the later are also a prerequisite for their use in the process of education. The main objective of this research is to describe the current state of the use of ICT tools in the education process at Czech schools, using the methods of educational research. The paper summarizes selected partial results of realized research, which show that, at least in terms of ICT tools and by electronic learning materials, schools seem to be adequately equipped.
Keywords
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
DOI - Digital Object Identifier
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Dostupnost ICT nástrojů ve vzdělávání: Mýty či realita?
Original language description
Neustálý rozvoj digitálních technologií, včetně jejich zavádění do vzdělávání, klade stále nové požadavky na učitele, kteří musí být připraveni s moderními ICT nástroji pracovat. Tato potřeba vychází nejen z potřeb praxe, ale také z nutnosti akceptovat moderní paradigma vzdělávání. Nabízí se však otázka, zda školy, respektive učitelé, mohou ICT nástroje ve výuce využívat, neboť samozřejmým předpokladem využití ve vzdělávání je také jejich přiměřená dostupnost. Hlavním cílem realizovaného výzkumného šetření byl popis aktuálního stavu implementace ICT nástrojů v podmínkách českých škol, pomocí metod pedagogického výzkumu. Předložený článek tedy představuje některé dílčí výsledky realizovaného výzkumného šetření, které poukazují na to, že minimálně po stránce množství ICT nástrojů, jsou školy zřejmě vybaveny adekvátně.
Czech name
Dostupnost ICT nástrojů ve vzdělávání: Mýty či realita?
Czech description
Neustálý rozvoj digitálních technologií, včetně jejich zavádění do vzdělávání, klade stále nové požadavky na učitele, kteří musí být připraveni s moderními ICT nástroji pracovat. Tato potřeba vychází nejen z potřeb praxe, ale také z nutnosti akceptovat moderní paradigma vzdělávání. Nabízí se však otázka, zda školy, respektive učitelé, mohou ICT nástroje ve výuce využívat, neboť samozřejmým předpokladem využití ve vzdělávání je také jejich přiměřená dostupnost. Hlavním cílem realizovaného výzkumného šetření byl popis aktuálního stavu implementace ICT nástrojů v podmínkách českých škol, pomocí metod pedagogického výzkumu. Předložený článek tedy představuje některé dílčí výsledky realizovaného výzkumného šetření, které poukazují na to, že minimálně po stránce množství ICT nástrojů, jsou školy zřejmě vybaveny adekvátně.
Classification
Type
Jost - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Journal of Technology and Information Education
ISSN
1803-537X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
9
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
250-261
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—
Basic information
Result type
Jost - Miscellaneous article in a specialist periodical
OECD FORD
Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Year of implementation
2017