Proteosynthesis in Eukaryotes: from remembering single facts to deeper understanding cell processes in biology instruction
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F17%3A73584490" target="_blank" >RIV/61989592:15410/17:73584490 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Proteosyntéza eukaryot: hledání cesty od znalosti pojmů k hlubšímu porozumění buněčným procesům ve výuce biologie
Original language description
V následující didaktické kazuistice se seznámíme s výukovou situací z hodiny biologie na gymnáziu, která proběhla ve volitelném semináři v maturitním ročníku. Tématem analyzované výukové situace je proteosyntéza eukaryot, tedy molekulární proces, kterým v eukaryotických buňkách vznikají bílkoviny. Problematika buněčné a molekulární biologie, do níž toto téma spadá, je pro žáky z obsahového hlediska velmi složitá (souhrnně viz Koba & Tweed, 2014). Proto se s využitím metodiky 3A (Janík et al., 2013) zaměříme pohledem ontodidaktické a psychodidaktické transformace vzdělávacího obsahu na možnosti jeho strukturace v rámci hodnocené výukové situace. Zároveň se pokusíme navrhnout vhodnou alteraci této výukové situace, která by s využitím prvků aktivního učení (srov. Knight & Wood, 2005; Freeman et al., 2014) žákům usnadnila hlubší a trvalejší porozumění procesu proteosyntézy.
Czech name
Proteosyntéza eukaryot: hledání cesty od znalosti pojmů k hlubšímu porozumění buněčným procesům ve výuce biologie
Czech description
V následující didaktické kazuistice se seznámíme s výukovou situací z hodiny biologie na gymnáziu, která proběhla ve volitelném semináři v maturitním ročníku. Tématem analyzované výukové situace je proteosyntéza eukaryot, tedy molekulární proces, kterým v eukaryotických buňkách vznikají bílkoviny. Problematika buněčné a molekulární biologie, do níž toto téma spadá, je pro žáky z obsahového hlediska velmi složitá (souhrnně viz Koba & Tweed, 2014). Proto se s využitím metodiky 3A (Janík et al., 2013) zaměříme pohledem ontodidaktické a psychodidaktické transformace vzdělávacího obsahu na možnosti jeho strukturace v rámci hodnocené výukové situace. Zároveň se pokusíme navrhnout vhodnou alteraci této výukové situace, která by s využitím prvků aktivního učení (srov. Knight & Wood, 2005; Freeman et al., 2014) žákům usnadnila hlubší a trvalejší porozumění procesu proteosyntézy.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání
ISBN
978-80-210-8758-3
Number of pages of the result
26
Pages from-to
283-308
Number of pages of the book
463
Publisher name
Masarykova univerzita
Place of publication
Brno
UT code for WoS chapter
—