All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Proteosynthesis in Eukaryotes: from remembering single facts to deeper understanding cell processes in biology instruction

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F17%3A73584490" target="_blank" >RIV/61989592:15410/17:73584490 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Proteosyntéza eukaryot: hledání cesty od znalosti pojmů k hlubšímu porozumění buněčným procesům ve výuce biologie

  • Original language description

    V následující didaktické kazuistice se seznámíme s výukovou situací z hodiny biologie na gymnáziu, která proběhla ve volitelném semináři v maturitním ročníku. Tématem analyzované výukové situace je proteosyntéza eukaryot, tedy molekulární proces, kterým v eukaryotických buňkách vznikají bílkoviny. Problematika buněčné a molekulární biologie, do níž toto téma spadá, je pro žáky z obsahového hlediska velmi složitá (souhrnně viz Koba &amp; Tweed, 2014). Proto se s využitím metodiky 3A (Janík et al., 2013) zaměříme pohledem ontodidaktické a psychodidaktické transformace vzdělávacího obsahu na možnosti jeho strukturace v rámci hodnocené výukové situace. Zároveň se pokusíme navrhnout vhodnou alteraci této výukové situace, která by s využitím prvků aktivního učení (srov. Knight &amp; Wood, 2005; Freeman et al., 2014) žákům usnadnila hlubší a trvalejší porozumění procesu proteosyntézy.

  • Czech name

    Proteosyntéza eukaryot: hledání cesty od znalosti pojmů k hlubšímu porozumění buněčným procesům ve výuce biologie

  • Czech description

    V následující didaktické kazuistice se seznámíme s výukovou situací z hodiny biologie na gymnáziu, která proběhla ve volitelném semináři v maturitním ročníku. Tématem analyzované výukové situace je proteosyntéza eukaryot, tedy molekulární proces, kterým v eukaryotických buňkách vznikají bílkoviny. Problematika buněčné a molekulární biologie, do níž toto téma spadá, je pro žáky z obsahového hlediska velmi složitá (souhrnně viz Koba &amp; Tweed, 2014). Proto se s využitím metodiky 3A (Janík et al., 2013) zaměříme pohledem ontodidaktické a psychodidaktické transformace vzdělávacího obsahu na možnosti jeho strukturace v rámci hodnocené výukové situace. Zároveň se pokusíme navrhnout vhodnou alteraci této výukové situace, která by s využitím prvků aktivního učení (srov. Knight &amp; Wood, 2005; Freeman et al., 2014) žákům usnadnila hlubší a trvalejší porozumění procesu proteosyntézy.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání

  • ISBN

    978-80-210-8758-3

  • Number of pages of the result

    26

  • Pages from-to

    283-308

  • Number of pages of the book

    463

  • Publisher name

    Masarykova univerzita

  • Place of publication

    Brno

  • UT code for WoS chapter