All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Pragmatic Level of Language in Persons with Autism Spectrum Disorders (Assessment of a pragmatic language level in people with Autistm Spectrum Disorders from the point of view of a speech-language therapist)

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F17%3A73586646" target="_blank" >RIV/61989592:15410/17:73586646 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra (Hodnocení pragmatické jazykové roviny u osob s poruchami autistického spektra z pohledu logopeda)

  • Original language description

    V předkládané odborné monografii přinášíme výzkumně podložené poznatky týkající se pragmatické jazykové roviny komunikace především u dětí s poruchou autistického spektra a možností jejího posuzování a objektivního hodnocení z pohledu logopeda v kontextu logopedické a speciálněpedagogické diagnostiky a intervence. Naše výzkumné předpoklady a zjištěné výsledky námi realizovaného terénního výzkumu komparujeme se skupinami dětí s vývojovou dysfázií, lehkým mentálním postižením a skupinou dětí z tzv. typické (dříve nazývané intaktní) populace. Akcentujeme provázanost pragmatické roviny komunikace s motorickými a percepčními determinanty a specifiky vybraných skupin dětí, především dětí s poruchami autistického spektra. Upozorňujeme na nezbytnost posuzování pragmatických jazykových a obecnějších komunikačních projevů nejen pomocí kvantitativně podloženého testování, ale především kombinací s individuálně zacíleným kvalitativně orientovaným pozorováním a přímou konfrontací s výpověďmi či celkovými expresivními projevy dětí. Publikace analyzuje možnosti hodnocení pragmatiky komunikace u dětí s poruchou autistického spektra, které rozšířuje jak teoretickou, tak aplikační bázi speciální pedagogiky, specificky logopedie, s přesahem do v příbuzných vědních oborů zabývajících se diagnostikou a intervencí poruch autistického spektra, narušeného vývoje řeči a mentálního postižení. Stejně tak slouží k posunu poznatků v okruhu dětí tzv. typické populace. Byl přitom sledován proinkluzivní přístup čelící nutnosti vypořádat se s rozmanitými individuálními odchylkami a deficity v oblasti diagnostiky pragmatiky komunikace. Logopedickou diagnostiku či diagnosticky orientovanou intervenci přitom považujeme za esenciální součást hodnocení komunikačních aspektů komplexní intervence u osob s poruchami autistického spektra.

  • Czech name

    Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra (Hodnocení pragmatické jazykové roviny u osob s poruchami autistického spektra z pohledu logopeda)

  • Czech description

    V předkládané odborné monografii přinášíme výzkumně podložené poznatky týkající se pragmatické jazykové roviny komunikace především u dětí s poruchou autistického spektra a možností jejího posuzování a objektivního hodnocení z pohledu logopeda v kontextu logopedické a speciálněpedagogické diagnostiky a intervence. Naše výzkumné předpoklady a zjištěné výsledky námi realizovaného terénního výzkumu komparujeme se skupinami dětí s vývojovou dysfázií, lehkým mentálním postižením a skupinou dětí z tzv. typické (dříve nazývané intaktní) populace. Akcentujeme provázanost pragmatické roviny komunikace s motorickými a percepčními determinanty a specifiky vybraných skupin dětí, především dětí s poruchami autistického spektra. Upozorňujeme na nezbytnost posuzování pragmatických jazykových a obecnějších komunikačních projevů nejen pomocí kvantitativně podloženého testování, ale především kombinací s individuálně zacíleným kvalitativně orientovaným pozorováním a přímou konfrontací s výpověďmi či celkovými expresivními projevy dětí. Publikace analyzuje možnosti hodnocení pragmatiky komunikace u dětí s poruchou autistického spektra, které rozšířuje jak teoretickou, tak aplikační bázi speciální pedagogiky, specificky logopedie, s přesahem do v příbuzných vědních oborů zabývajících se diagnostikou a intervencí poruch autistického spektra, narušeného vývoje řeči a mentálního postižení. Stejně tak slouží k posunu poznatků v okruhu dětí tzv. typické populace. Byl přitom sledován proinkluzivní přístup čelící nutnosti vypořádat se s rozmanitými individuálními odchylkami a deficity v oblasti diagnostiky pragmatiky komunikace. Logopedickou diagnostiku či diagnosticky orientovanou intervenci přitom považujeme za esenciální součást hodnocení komunikačních aspektů komplexní intervence u osob s poruchami autistického spektra.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA14-31457S" target="_blank" >GA14-31457S: Pragmatic language level in persons with autism spectrum disorders</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-244-5214-2

  • Number of pages

    164

  • Publisher name

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Place of publication

    Olomouc

  • UT code for WoS book