The Pragmatic Level of Language in Persons with Autism Spectrum Disorders (Assessment of a pragmatic language level in people with Autistm Spectrum Disorders from the point of view of a speech-language therapist)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F17%3A73586646" target="_blank" >RIV/61989592:15410/17:73586646 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra (Hodnocení pragmatické jazykové roviny u osob s poruchami autistického spektra z pohledu logopeda)
Original language description
V předkládané odborné monografii přinášíme výzkumně podložené poznatky týkající se pragmatické jazykové roviny komunikace především u dětí s poruchou autistického spektra a možností jejího posuzování a objektivního hodnocení z pohledu logopeda v kontextu logopedické a speciálněpedagogické diagnostiky a intervence. Naše výzkumné předpoklady a zjištěné výsledky námi realizovaného terénního výzkumu komparujeme se skupinami dětí s vývojovou dysfázií, lehkým mentálním postižením a skupinou dětí z tzv. typické (dříve nazývané intaktní) populace. Akcentujeme provázanost pragmatické roviny komunikace s motorickými a percepčními determinanty a specifiky vybraných skupin dětí, především dětí s poruchami autistického spektra. Upozorňujeme na nezbytnost posuzování pragmatických jazykových a obecnějších komunikačních projevů nejen pomocí kvantitativně podloženého testování, ale především kombinací s individuálně zacíleným kvalitativně orientovaným pozorováním a přímou konfrontací s výpověďmi či celkovými expresivními projevy dětí. Publikace analyzuje možnosti hodnocení pragmatiky komunikace u dětí s poruchou autistického spektra, které rozšířuje jak teoretickou, tak aplikační bázi speciální pedagogiky, specificky logopedie, s přesahem do v příbuzných vědních oborů zabývajících se diagnostikou a intervencí poruch autistického spektra, narušeného vývoje řeči a mentálního postižení. Stejně tak slouží k posunu poznatků v okruhu dětí tzv. typické populace. Byl přitom sledován proinkluzivní přístup čelící nutnosti vypořádat se s rozmanitými individuálními odchylkami a deficity v oblasti diagnostiky pragmatiky komunikace. Logopedickou diagnostiku či diagnosticky orientovanou intervenci přitom považujeme za esenciální součást hodnocení komunikačních aspektů komplexní intervence u osob s poruchami autistického spektra.
Czech name
Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra (Hodnocení pragmatické jazykové roviny u osob s poruchami autistického spektra z pohledu logopeda)
Czech description
V předkládané odborné monografii přinášíme výzkumně podložené poznatky týkající se pragmatické jazykové roviny komunikace především u dětí s poruchou autistického spektra a možností jejího posuzování a objektivního hodnocení z pohledu logopeda v kontextu logopedické a speciálněpedagogické diagnostiky a intervence. Naše výzkumné předpoklady a zjištěné výsledky námi realizovaného terénního výzkumu komparujeme se skupinami dětí s vývojovou dysfázií, lehkým mentálním postižením a skupinou dětí z tzv. typické (dříve nazývané intaktní) populace. Akcentujeme provázanost pragmatické roviny komunikace s motorickými a percepčními determinanty a specifiky vybraných skupin dětí, především dětí s poruchami autistického spektra. Upozorňujeme na nezbytnost posuzování pragmatických jazykových a obecnějších komunikačních projevů nejen pomocí kvantitativně podloženého testování, ale především kombinací s individuálně zacíleným kvalitativně orientovaným pozorováním a přímou konfrontací s výpověďmi či celkovými expresivními projevy dětí. Publikace analyzuje možnosti hodnocení pragmatiky komunikace u dětí s poruchou autistického spektra, které rozšířuje jak teoretickou, tak aplikační bázi speciální pedagogiky, specificky logopedie, s přesahem do v příbuzných vědních oborů zabývajících se diagnostikou a intervencí poruch autistického spektra, narušeného vývoje řeči a mentálního postižení. Stejně tak slouží k posunu poznatků v okruhu dětí tzv. typické populace. Byl přitom sledován proinkluzivní přístup čelící nutnosti vypořádat se s rozmanitými individuálními odchylkami a deficity v oblasti diagnostiky pragmatiky komunikace. Logopedickou diagnostiku či diagnosticky orientovanou intervenci přitom považujeme za esenciální součást hodnocení komunikačních aspektů komplexní intervence u osob s poruchami autistického spektra.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA14-31457S" target="_blank" >GA14-31457S: Pragmatic language level in persons with autism spectrum disorders</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-244-5214-2
Number of pages
164
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS book
—