Readiness of Elementary School Teachers to Curriculum Changes in the Development of Teaching Informatics in Czech Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F18%3A73589778" target="_blank" >RIV/61989592:15410/18:73589778 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2018.006" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2018.006</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2018.006" target="_blank" >10.5507/jtie.2018.006</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Připravenost učitelů základních škol na kurikulární změny ve výuce informatiky v České republice
Original language description
Příspěvek pojednává o historii a současné podobě výuky informatiky na základních školách v České republice a dále se v návaznosti na uvedené skutečnosti zabývá vyhodnocením počáteční fáze výzkumného šetření, které je zaměřeno na obsah vzdělávání předmětu informatika na 2. stupni základních škol. Názory učitelů jsou zjišťovány ve vazbě na připravované kurikulární změny ve vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie na 2. stupni základních škol. V kontextu aktuálně plánované změny kurikula je cílem zjistit, která z probíraných anebo nově uvažovaných témat považují učitelé z praxe za významná a měla by být součástí výuky. Výzkum probíhá ve vazbě na existenci pracovní (neschválené) verze rámcového vzdělávacího programu – části týkající se informatiky a digitálních technologií. Z metodologického hlediska byla zvolena výzkumná metoda umožňující proniknout hlouběji pod povrch řešeného problému a místo obvykle užívaného dotazníkového šetření byla zvolena Q-metodologie. Respondentům byly předloženy karty s tématy odrážející učivo informatiky a informačních a komunikačních technologií, které v souladu s pravidly Q-metodologie třídili podle zadaných kritérií od nejdůležitějších po nejméně důležité. Následně byly jejich odpovědi vyhodnoceny. Z provedeného předvýzkumu se jeví, že učitelé informatiky zaměřují výuku převážně na osvojování uživatelských dovedností. Nejvíce preferovaná témata byla zaměřena na bezpečnost ve spojení s Internetem, obsahem kancelářských programů (textový a tabulkový editor, programy pro tvorbu prezentací atp.) a základní obsluhu počítače. Pozoruhodné je, že učitelé výuku algoritmizace a programování nevnímají jako nejvýznamnější součást současné výuky informatiky. Tyto skutečnosti nás vedou k přesvědčení o nutnosti pokračovat v započatých výzkumných pracích. V souladu se zjištěnými poznatky proběhla pro potřeby dalšího zkoumání optimalizace počtu q-typů (karet) – redukce z 90 na 60.
Czech name
Připravenost učitelů základních škol na kurikulární změny ve výuce informatiky v České republice
Czech description
Příspěvek pojednává o historii a současné podobě výuky informatiky na základních školách v České republice a dále se v návaznosti na uvedené skutečnosti zabývá vyhodnocením počáteční fáze výzkumného šetření, které je zaměřeno na obsah vzdělávání předmětu informatika na 2. stupni základních škol. Názory učitelů jsou zjišťovány ve vazbě na připravované kurikulární změny ve vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie na 2. stupni základních škol. V kontextu aktuálně plánované změny kurikula je cílem zjistit, která z probíraných anebo nově uvažovaných témat považují učitelé z praxe za významná a měla by být součástí výuky. Výzkum probíhá ve vazbě na existenci pracovní (neschválené) verze rámcového vzdělávacího programu – části týkající se informatiky a digitálních technologií. Z metodologického hlediska byla zvolena výzkumná metoda umožňující proniknout hlouběji pod povrch řešeného problému a místo obvykle užívaného dotazníkového šetření byla zvolena Q-metodologie. Respondentům byly předloženy karty s tématy odrážející učivo informatiky a informačních a komunikačních technologií, které v souladu s pravidly Q-metodologie třídili podle zadaných kritérií od nejdůležitějších po nejméně důležité. Následně byly jejich odpovědi vyhodnoceny. Z provedeného předvýzkumu se jeví, že učitelé informatiky zaměřují výuku převážně na osvojování uživatelských dovedností. Nejvíce preferovaná témata byla zaměřena na bezpečnost ve spojení s Internetem, obsahem kancelářských programů (textový a tabulkový editor, programy pro tvorbu prezentací atp.) a základní obsluhu počítače. Pozoruhodné je, že učitelé výuku algoritmizace a programování nevnímají jako nejvýznamnější součást současné výuky informatiky. Tyto skutečnosti nás vedou k přesvědčení o nutnosti pokračovat v započatých výzkumných pracích. V souladu se zjištěnými poznatky proběhla pro potřeby dalšího zkoumání optimalizace počtu q-typů (karet) – redukce z 90 na 60.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Journal of Technology and Information Education
ISSN
1803-537X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
11
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
11
Pages from-to
5-15
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—