All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Readiness of Elementary School Teachers to Curriculum Changes in the Development of Teaching Informatics in Czech Republic

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F18%3A73589778" target="_blank" >RIV/61989592:15410/18:73589778 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2018.006" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2018.006</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2018.006" target="_blank" >10.5507/jtie.2018.006</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Připravenost učitelů základních škol na kurikulární změny ve výuce informatiky v České republice

  • Original language description

    Příspěvek pojednává o historii a současné podobě výuky informatiky na základních školách v České republice a dále se v návaznosti na uvedené skutečnosti zabývá vyhodnocením počáteční fáze výzkumného šetření, které je zaměřeno na obsah vzdělávání předmětu informatika na 2. stupni základních škol. Názory učitelů jsou zjišťovány ve vazbě na připravované kurikulární změny ve vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie na 2. stupni základních škol. V kontextu aktuálně plánované změny kurikula je cílem zjistit, která z probíraných anebo nově uvažovaných témat považují učitelé z praxe za významná a měla by být součástí výuky. Výzkum probíhá ve vazbě na existenci pracovní (neschválené) verze rámcového vzdělávacího programu – části týkající se informatiky a digitálních technologií. Z metodologického hlediska byla zvolena výzkumná metoda umožňující proniknout hlouběji pod povrch řešeného problému a místo obvykle užívaného dotazníkového šetření byla zvolena Q-metodologie. Respondentům byly předloženy karty s tématy odrážející učivo informatiky a informačních a komunikačních technologií, které v souladu s pravidly Q-metodologie třídili podle zadaných kritérií od nejdůležitějších po nejméně důležité. Následně byly jejich odpovědi vyhodnoceny. Z provedeného předvýzkumu se jeví, že učitelé informatiky zaměřují výuku převážně na osvojování uživatelských dovedností. Nejvíce preferovaná témata byla zaměřena na bezpečnost ve spojení s Internetem, obsahem kancelářských programů (textový a tabulkový editor, programy pro tvorbu prezentací atp.) a základní obsluhu počítače. Pozoruhodné je, že učitelé výuku algoritmizace a programování nevnímají jako nejvýznamnější součást současné výuky informatiky. Tyto skutečnosti nás vedou k přesvědčení o nutnosti pokračovat v započatých výzkumných pracích. V souladu se zjištěnými poznatky proběhla pro potřeby dalšího zkoumání optimalizace počtu q-typů (karet) – redukce z 90 na 60.

  • Czech name

    Připravenost učitelů základních škol na kurikulární změny ve výuce informatiky v České republice

  • Czech description

    Příspěvek pojednává o historii a současné podobě výuky informatiky na základních školách v České republice a dále se v návaznosti na uvedené skutečnosti zabývá vyhodnocením počáteční fáze výzkumného šetření, které je zaměřeno na obsah vzdělávání předmětu informatika na 2. stupni základních škol. Názory učitelů jsou zjišťovány ve vazbě na připravované kurikulární změny ve vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie na 2. stupni základních škol. V kontextu aktuálně plánované změny kurikula je cílem zjistit, která z probíraných anebo nově uvažovaných témat považují učitelé z praxe za významná a měla by být součástí výuky. Výzkum probíhá ve vazbě na existenci pracovní (neschválené) verze rámcového vzdělávacího programu – části týkající se informatiky a digitálních technologií. Z metodologického hlediska byla zvolena výzkumná metoda umožňující proniknout hlouběji pod povrch řešeného problému a místo obvykle užívaného dotazníkového šetření byla zvolena Q-metodologie. Respondentům byly předloženy karty s tématy odrážející učivo informatiky a informačních a komunikačních technologií, které v souladu s pravidly Q-metodologie třídili podle zadaných kritérií od nejdůležitějších po nejméně důležité. Následně byly jejich odpovědi vyhodnoceny. Z provedeného předvýzkumu se jeví, že učitelé informatiky zaměřují výuku převážně na osvojování uživatelských dovedností. Nejvíce preferovaná témata byla zaměřena na bezpečnost ve spojení s Internetem, obsahem kancelářských programů (textový a tabulkový editor, programy pro tvorbu prezentací atp.) a základní obsluhu počítače. Pozoruhodné je, že učitelé výuku algoritmizace a programování nevnímají jako nejvýznamnější součást současné výuky informatiky. Tyto skutečnosti nás vedou k přesvědčení o nutnosti pokračovat v započatých výzkumných pracích. V souladu se zjištěnými poznatky proběhla pro potřeby dalšího zkoumání optimalizace počtu q-typů (karet) – redukce z 90 na 60.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Journal of Technology and Information Education

  • ISSN

    1803-537X

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    11

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    11

  • Pages from-to

    5-15

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database