All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Current Topics and Tendences in Contemporary Drawing as Inspiration in Visual Art Education

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F19%3A73597795" target="_blank" >RIV/61989592:15410/19:73597795 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://tvv-journal.upol.cz/artkey/tvv-201902-0002_aktualni_temata_a_tendence_v_soucasne_kresbe_jako_inspirace_ve_vyuce_vytvarne_vychovy.php" target="_blank" >https://tvv-journal.upol.cz/artkey/tvv-201902-0002_aktualni_temata_a_tendence_v_soucasne_kresbe_jako_inspirace_ve_vyuce_vytvarne_vychovy.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/tvv.2019.013" target="_blank" >10.5507/tvv.2019.013</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Aktuální témata a tendence v současné kresbě jako inspirace ve výuce výtvarné výchovy

  • Original language description

    Z pohledu výtvarné výchovy je kresba důležitá jako jedna ze základních technik a taktéž jako nedílná součást vývoje dětského výtvarného projevu. V minulosti byla kresba používána jako komparativní nástroj, podle nějž se usuzovala celková technická zdatnost výtvarníka, byla vyučována jako technická dovednost, nutná ke zvládnutí dalších disciplín. Současná kresba (od 60./70. let do současnosti) není vymezena jednotnou definicí, je pro ni charakteristické používání tradičních prvků kresby jako je linie, skicování, proces myšlení a zkoumání, ovšem novými způsoby. Zároveň je kresba globálním vizuálním jazykem, jehož prvky nás obklopují v každodenním životě. Kvalitní výtvarný pedagog by měl mít přehled a alespoň základní orientaci v dějinách umění včetně současných tendencí. Cílem výzkumného projektu bylo posílit povědomí o výrazových i tematických možnostech současné kresby u budoucích výtvarných pedagogů a především zvýšit jejich zájem o aktuální kulturní a společenské přesahy ve výuce výtvarné výchovy a to prostřednictvím jejich aktivní tvůrčí činnosti. V souladu s očekáváním byla zaznamenána změna ve vnímání média kresby i v pojetí vyučovacích metod a prostředků kresby. Kresba už není studenty vnímána primárně jako technika, jejímž výsledkem má být realistické zpodobení viděného a kterou je nutné si právě v této podobě osvojit. Je vnímána šířeji ruku v ruce s využitím bohatší škály výrazových prostředků, které už nejsou ohraničené zanecháváním stopy v ploše, ale i v prostoru. Zvolená témata studenti hodnotili jako aktuální a s přesahem do osobní nebo celospolečenské sféry.

  • Czech name

    Aktuální témata a tendence v současné kresbě jako inspirace ve výuce výtvarné výchovy

  • Czech description

    Z pohledu výtvarné výchovy je kresba důležitá jako jedna ze základních technik a taktéž jako nedílná součást vývoje dětského výtvarného projevu. V minulosti byla kresba používána jako komparativní nástroj, podle nějž se usuzovala celková technická zdatnost výtvarníka, byla vyučována jako technická dovednost, nutná ke zvládnutí dalších disciplín. Současná kresba (od 60./70. let do současnosti) není vymezena jednotnou definicí, je pro ni charakteristické používání tradičních prvků kresby jako je linie, skicování, proces myšlení a zkoumání, ovšem novými způsoby. Zároveň je kresba globálním vizuálním jazykem, jehož prvky nás obklopují v každodenním životě. Kvalitní výtvarný pedagog by měl mít přehled a alespoň základní orientaci v dějinách umění včetně současných tendencí. Cílem výzkumného projektu bylo posílit povědomí o výrazových i tematických možnostech současné kresby u budoucích výtvarných pedagogů a především zvýšit jejich zájem o aktuální kulturní a společenské přesahy ve výuce výtvarné výchovy a to prostřednictvím jejich aktivní tvůrčí činnosti. V souladu s očekáváním byla zaznamenána změna ve vnímání média kresby i v pojetí vyučovacích metod a prostředků kresby. Kresba už není studenty vnímána primárně jako technika, jejímž výsledkem má být realistické zpodobení viděného a kterou je nutné si právě v této podobě osvojit. Je vnímána šířeji ruku v ruce s využitím bohatší škály výrazových prostředků, které už nejsou ohraničené zanecháváním stopy v ploše, ale i v prostoru. Zvolená témata studenti hodnotili jako aktuální a s přesahem do osobní nebo celospolečenské sféry.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Trendy ve vzdělávání

  • ISSN

    1805-8949

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    12

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    9

  • Pages from-to

    "53–61"

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database