All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Methods of Apollonius's problems solving using ICT

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F19%3A73598700" target="_blank" >RIV/61989592:15410/19:73598700 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.pdf.upol.cz/fileadmin/userdata/PdF/VaV/2019_2020/Nocar_studijni_text_2019.pdf" target="_blank" >https://www.pdf.upol.cz/fileadmin/userdata/PdF/VaV/2019_2020/Nocar_studijni_text_2019.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Metody řešení Apolloniových úloh pomocí ICT

  • Original language description

    V rámci přípravy budoucích učitelů matematiky pro základní školy nelze opomenou řešení Apolloniových úloh. Již v učivu základních škol se právě některé typy jednodušších Apolloniových úloh vyskytují. Obecně lze Apolloniovu úlohu v rovině formulovat např. jako sestrojení kružnice, která se dotýká tří geometrických útvarů, kterými mohou být kružnice, přímky nebo body (můžeme také říci tří kružnic, jejichž poloměr může být roven i nekonečnu – přímka, nebo může být roven 0 – bod). Je zřejmé, že kombinací těchto tří útvarů můžeme získat 10 typů Apolloniových úloh. Jméno získaly tyto úlohy po řeckém matematikovi Apolloniovi z Pergy (kolem r. 200 př. n. l.), který se věnoval některým typům těchto úloh v knize De tactionibus (O dotycích). Ve školské matematice se setkáme s řešením především metodou množin bodů dané vlastnosti (MBDV). Existuje mnoho dalších metod řešení Apolloniových úloh, neboť ne vždy lze Eukleidovskými prostředky řešení sestrojit, ale pomocí počítače a vhodného software (především dynamické geometrie) lze všechny tyto typy Apolloniových úloh metodou MBDV vyřešit.

  • Czech name

    Metody řešení Apolloniových úloh pomocí ICT

  • Czech description

    V rámci přípravy budoucích učitelů matematiky pro základní školy nelze opomenou řešení Apolloniových úloh. Již v učivu základních škol se právě některé typy jednodušších Apolloniových úloh vyskytují. Obecně lze Apolloniovu úlohu v rovině formulovat např. jako sestrojení kružnice, která se dotýká tří geometrických útvarů, kterými mohou být kružnice, přímky nebo body (můžeme také říci tří kružnic, jejichž poloměr může být roven i nekonečnu – přímka, nebo může být roven 0 – bod). Je zřejmé, že kombinací těchto tří útvarů můžeme získat 10 typů Apolloniových úloh. Jméno získaly tyto úlohy po řeckém matematikovi Apolloniovi z Pergy (kolem r. 200 př. n. l.), který se věnoval některým typům těchto úloh v knize De tactionibus (O dotycích). Ve školské matematice se setkáme s řešením především metodou množin bodů dané vlastnosti (MBDV). Existuje mnoho dalších metod řešení Apolloniových úloh, neboť ne vždy lze Eukleidovskými prostředky řešení sestrojit, ale pomocí počítače a vhodného software (především dynamické geometrie) lze všechny tyto typy Apolloniových úloh metodou MBDV vyřešit.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů