teacher and assistant in inclusive education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F19%3A73599776" target="_blank" >RIV/61989592:15410/19:73599776 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.19.2445499-3" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/pdf.19.2445499-3</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.19.2445499-3" target="_blank" >10.5507/pdf.19.2445499-3</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Učitel a asistent ve společném vzdělávání
Original language description
Předložená publikace reaguje na výsledky kvantitativního výzkumu zkoumajícího postoje pedagogických pracovníků k vybraným aspektům společného vzdělávání (Michalík, Baslerová, Růžička et al., 2018). Cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, analyzovat a následně deskribovat stávající stav povědomí pedagogických pracovníků České republiky ve vztahu ke vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, především jejich postoje, informovanost, potřeby, názory a hodnocení směrem k aktuální realitě dané platností novely školského zákona č. 82/2015 Sb., a to od data jeho účinnosti, tj. září 2016, kdy se změnily podmínky vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Celkový počet oslovených škol byl 8 244. Celkový počet respondentů, tj. pedagogických pracovníků, kteří dotazník vyplnili tak, aby mohl být do výzkumu zařazen, byl 2 467 osob. V knize je obsažena jedna teoretická kapitola, která popisuje profesi asistenta pedagoga. Další kapitoly jsou výzkumného charakteru. Jedná se o metodologická východiska, výsledky a diskuzi a závěry. K naplnění výzkumného cíle byl zvolen kvalitativní výzkumný přístup, který byl v rámci triangulace doplněn anketou. Hlavním cílem předkládané monografi e je tedy analýza specifi k vztahů asistenta a učitele na 1. stupni základních škol. Výzkumné šetření využívá kvalitativní metody sběru dat, a to formou polostrukturovaných interview. Tato metoda sběru dat byla aplikována na výzkumném vzorku 21 respondentů – učitelů a asistentů pedagoga, a to z každé kategorie. RESUMÉ 92 Toto šetření bylo v rámci metodologické triangulace doplněno anketou, v níž celkový počet respondentů činil 991 napříč školami v rámci České republiky. Výsledky výzkumu můžeme shrnout do následujících okruhů. Prvním z nich jsou vztahy učitelů a asistentů, které ovlivňuje jejich osobnostní profi l. Na tomto osobnostním profi lu se podílejí zkušenosti, vzdělání a osobní charakterové r ysy. Další okruh se týká komunikace. Výzkum ukázal, že existuje potřeba po efektivní a kvalitní komunikaci, a to nejen mezi učiteli a asistenty, ale také dalšími pracovníky, jako jsou výchovní poradci, školní psychologové či speciální pedagogové. V neposlední řadě je aktuální téma administrativy. Učitelé i asistenti jsou přehlceni administrativní zátěží, která podle nich ztěžuje proces výuky a komplikuje ho.
Czech name
Učitel a asistent ve společném vzdělávání
Czech description
Předložená publikace reaguje na výsledky kvantitativního výzkumu zkoumajícího postoje pedagogických pracovníků k vybraným aspektům společného vzdělávání (Michalík, Baslerová, Růžička et al., 2018). Cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, analyzovat a následně deskribovat stávající stav povědomí pedagogických pracovníků České republiky ve vztahu ke vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, především jejich postoje, informovanost, potřeby, názory a hodnocení směrem k aktuální realitě dané platností novely školského zákona č. 82/2015 Sb., a to od data jeho účinnosti, tj. září 2016, kdy se změnily podmínky vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Celkový počet oslovených škol byl 8 244. Celkový počet respondentů, tj. pedagogických pracovníků, kteří dotazník vyplnili tak, aby mohl být do výzkumu zařazen, byl 2 467 osob. V knize je obsažena jedna teoretická kapitola, která popisuje profesi asistenta pedagoga. Další kapitoly jsou výzkumného charakteru. Jedná se o metodologická východiska, výsledky a diskuzi a závěry. K naplnění výzkumného cíle byl zvolen kvalitativní výzkumný přístup, který byl v rámci triangulace doplněn anketou. Hlavním cílem předkládané monografi e je tedy analýza specifi k vztahů asistenta a učitele na 1. stupni základních škol. Výzkumné šetření využívá kvalitativní metody sběru dat, a to formou polostrukturovaných interview. Tato metoda sběru dat byla aplikována na výzkumném vzorku 21 respondentů – učitelů a asistentů pedagoga, a to z každé kategorie. RESUMÉ 92 Toto šetření bylo v rámci metodologické triangulace doplněno anketou, v níž celkový počet respondentů činil 991 napříč školami v rámci České republiky. Výsledky výzkumu můžeme shrnout do následujících okruhů. Prvním z nich jsou vztahy učitelů a asistentů, které ovlivňuje jejich osobnostní profi l. Na tomto osobnostním profi lu se podílejí zkušenosti, vzdělání a osobní charakterové r ysy. Další okruh se týká komunikace. Výzkum ukázal, že existuje potřeba po efektivní a kvalitní komunikaci, a to nejen mezi učiteli a asistenty, ale také dalšími pracovníky, jako jsou výchovní poradci, školní psychologové či speciální pedagogové. V neposlední řadě je aktuální téma administrativy. Učitelé i asistenti jsou přehlceni administrativní zátěží, která podle nich ztěžuje proces výuky a komplikuje ho.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-244-5499-3
Number of pages
100
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS book
—