All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Quality in Education as a Theme of (Art) Pedagogy – Current State of Solving the Problem

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F19%3A73600293" target="_blank" >RIV/61989592:15410/19:73600293 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://f8a41b37-3228-4025-872f-f61b1c40af15.filesusr.com/ugd/01fd51_3f768513005c495ab7a1c0a6e4dfe311.pdf" target="_blank" >https://f8a41b37-3228-4025-872f-f61b1c40af15.filesusr.com/ugd/01fd51_3f768513005c495ab7a1c0a6e4dfe311.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Kvalita ve vzdělávání jako téma (výtvarné) pedagogiky – současný stav řešení problematiky

  • Original language description

    V kapitole byla identifikována řada faktorů kvalitní výtvarné edukace. Na úrovni praxe k nim patří kvalita učebních úloh, jež by měly být učitelem připravovány se znalostí kurikula, s ohledem na jeho cíle a s využitím kvalitních didaktických prostředků a inspiračních zdrojů. Se vzdělávacím obsahem je třeba pracovat intencionálně a s ohledem na všechny jeho úrovně – včetně těch složitějších. Zároveň by měl obsah na rovině plánování i výuky samotné zůstat otevřenou potencialitou; intencionalita totiž rozhodně nemusí znamenat odmítnutí intuice, experimentu s nejasným výsledkem, tvůrčího tápání nebo typicky výtvarného myšlení skrze artefakt nebo proces. Schopnost chápat a pojmenovat, co se během výuky založené na tvůrčích činnostech vlastně odehrává, je však nezbytnou podmínkou pro případnou inovaci a cestu k vyšší kvalitě. Jednoznačným faktorem kvality je rovněž propojování výuky (vyučovacích úloh) s mateřskou oblastí výtvarné výchovy, s uměním, resp. uměleckým polem. Má-li v něm praxe oporu a analogie, lze se vyhnout nebezpečí povrchnosti, šablonovitosti, kýče, formalismu. Výtvarná výchova pak přirozeně staví na divergenci, asociativnosti, imaginaci, tvořivém přístupu – což jsou zřejmě nejtypičtější znaky kvalitní výtvarné výchovy. Podstatným rysem kvalitní výuky je rovněž vytváření prostoru pro reflexi, pro hledání průniků mezi zkušeností žáka a oborovými obsahy, pro kladení nových otázek.

  • Czech name

    Kvalita ve vzdělávání jako téma (výtvarné) pedagogiky – současný stav řešení problematiky

  • Czech description

    V kapitole byla identifikována řada faktorů kvalitní výtvarné edukace. Na úrovni praxe k nim patří kvalita učebních úloh, jež by měly být učitelem připravovány se znalostí kurikula, s ohledem na jeho cíle a s využitím kvalitních didaktických prostředků a inspiračních zdrojů. Se vzdělávacím obsahem je třeba pracovat intencionálně a s ohledem na všechny jeho úrovně – včetně těch složitějších. Zároveň by měl obsah na rovině plánování i výuky samotné zůstat otevřenou potencialitou; intencionalita totiž rozhodně nemusí znamenat odmítnutí intuice, experimentu s nejasným výsledkem, tvůrčího tápání nebo typicky výtvarného myšlení skrze artefakt nebo proces. Schopnost chápat a pojmenovat, co se během výuky založené na tvůrčích činnostech vlastně odehrává, je však nezbytnou podmínkou pro případnou inovaci a cestu k vyšší kvalitě. Jednoznačným faktorem kvality je rovněž propojování výuky (vyučovacích úloh) s mateřskou oblastí výtvarné výchovy, s uměním, resp. uměleckým polem. Má-li v něm praxe oporu a analogie, lze se vyhnout nebezpečí povrchnosti, šablonovitosti, kýče, formalismu. Výtvarná výchova pak přirozeně staví na divergenci, asociativnosti, imaginaci, tvořivém přístupu – což jsou zřejmě nejtypičtější znaky kvalitní výtvarné výchovy. Podstatným rysem kvalitní výuky je rovněž vytváření prostoru pro reflexi, pro hledání průniků mezi zkušeností žáka a oborovými obsahy, pro kladení nových otázek.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Kvalita ve výtvarné výchově

  • ISBN

    978-80-904268-7-0

  • Number of pages of the result

    30

  • Pages from-to

    14-43

  • Number of pages of the book

    314

  • Publisher name

    Česká sekce INSEA

  • Place of publication

    Olomouc

  • UT code for WoS chapter