Quality in Education as a Theme of (Art) Pedagogy – Current State of Solving the Problem
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F19%3A73600293" target="_blank" >RIV/61989592:15410/19:73600293 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://f8a41b37-3228-4025-872f-f61b1c40af15.filesusr.com/ugd/01fd51_3f768513005c495ab7a1c0a6e4dfe311.pdf" target="_blank" >https://f8a41b37-3228-4025-872f-f61b1c40af15.filesusr.com/ugd/01fd51_3f768513005c495ab7a1c0a6e4dfe311.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Kvalita ve vzdělávání jako téma (výtvarné) pedagogiky – současný stav řešení problematiky
Original language description
V kapitole byla identifikována řada faktorů kvalitní výtvarné edukace. Na úrovni praxe k nim patří kvalita učebních úloh, jež by měly být učitelem připravovány se znalostí kurikula, s ohledem na jeho cíle a s využitím kvalitních didaktických prostředků a inspiračních zdrojů. Se vzdělávacím obsahem je třeba pracovat intencionálně a s ohledem na všechny jeho úrovně – včetně těch složitějších. Zároveň by měl obsah na rovině plánování i výuky samotné zůstat otevřenou potencialitou; intencionalita totiž rozhodně nemusí znamenat odmítnutí intuice, experimentu s nejasným výsledkem, tvůrčího tápání nebo typicky výtvarného myšlení skrze artefakt nebo proces. Schopnost chápat a pojmenovat, co se během výuky založené na tvůrčích činnostech vlastně odehrává, je však nezbytnou podmínkou pro případnou inovaci a cestu k vyšší kvalitě. Jednoznačným faktorem kvality je rovněž propojování výuky (vyučovacích úloh) s mateřskou oblastí výtvarné výchovy, s uměním, resp. uměleckým polem. Má-li v něm praxe oporu a analogie, lze se vyhnout nebezpečí povrchnosti, šablonovitosti, kýče, formalismu. Výtvarná výchova pak přirozeně staví na divergenci, asociativnosti, imaginaci, tvořivém přístupu – což jsou zřejmě nejtypičtější znaky kvalitní výtvarné výchovy. Podstatným rysem kvalitní výuky je rovněž vytváření prostoru pro reflexi, pro hledání průniků mezi zkušeností žáka a oborovými obsahy, pro kladení nových otázek.
Czech name
Kvalita ve vzdělávání jako téma (výtvarné) pedagogiky – současný stav řešení problematiky
Czech description
V kapitole byla identifikována řada faktorů kvalitní výtvarné edukace. Na úrovni praxe k nim patří kvalita učebních úloh, jež by měly být učitelem připravovány se znalostí kurikula, s ohledem na jeho cíle a s využitím kvalitních didaktických prostředků a inspiračních zdrojů. Se vzdělávacím obsahem je třeba pracovat intencionálně a s ohledem na všechny jeho úrovně – včetně těch složitějších. Zároveň by měl obsah na rovině plánování i výuky samotné zůstat otevřenou potencialitou; intencionalita totiž rozhodně nemusí znamenat odmítnutí intuice, experimentu s nejasným výsledkem, tvůrčího tápání nebo typicky výtvarného myšlení skrze artefakt nebo proces. Schopnost chápat a pojmenovat, co se během výuky založené na tvůrčích činnostech vlastně odehrává, je však nezbytnou podmínkou pro případnou inovaci a cestu k vyšší kvalitě. Jednoznačným faktorem kvality je rovněž propojování výuky (vyučovacích úloh) s mateřskou oblastí výtvarné výchovy, s uměním, resp. uměleckým polem. Má-li v něm praxe oporu a analogie, lze se vyhnout nebezpečí povrchnosti, šablonovitosti, kýče, formalismu. Výtvarná výchova pak přirozeně staví na divergenci, asociativnosti, imaginaci, tvořivém přístupu – což jsou zřejmě nejtypičtější znaky kvalitní výtvarné výchovy. Podstatným rysem kvalitní výuky je rovněž vytváření prostoru pro reflexi, pro hledání průniků mezi zkušeností žáka a oborovými obsahy, pro kladení nových otázek.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Kvalita ve výtvarné výchově
ISBN
978-80-904268-7-0
Number of pages of the result
30
Pages from-to
14-43
Number of pages of the book
314
Publisher name
Česká sekce INSEA
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS chapter
—