Selected issues of speech-language therapy research in developmental view. (Research of disorders of verbal and nonverbal communication, voice, speech and orofacial functions in the context of modern speech-language therapy diagnostics and therapy).
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F20%3A73605908" target="_blank" >RIV/61989592:15410/20:73605908 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333185794" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333185794</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.20.24458823" target="_blank" >10.5507/pdf.20.24458823</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vybrané otázky logopedického výzkumu ve vývojovém náhledu. (Výzkum poruch verbální a neverbální komunikace, hlasu, řeči a orofaciálních funkcí v kontextu moderní logopedické diagnostiky a terapie).
Original language description
Kolektivní monografie popisuje logopedický výzkum specifických parametrů komunikace, včetně hodnocení a užívání hlasu, vztahu respirace a rezonance, srozumitelnosti a porozumění mluvené řeči a získaných fatických, neurogenně podmíněných kognitivně-jazykových poruch, lexie a ortografie a fyziologických i patologických procesů orofaciálního systému, včetně jeho neurovývojových charakteristik a poruch polykání. Výzkum postihuje všechny věkové skupiny dětí, dospívajících a dospělých, včetně tzv. skupin s rizikem narušení komunikační schopnosti nebo poruch orofaciálního systému nebo hlasových profesionálů. Kniha přináší mnohé originální a inovativní náhledy, které rozšiřují aktuální stav poznání ve vědách o lidské komunikaci a v logopedii. Výsledky předkládaného výzkumu jsou konfrontovány s náhledy speciální pedagogiky, psychologie a relevantních lékařských a zdravotnických oborů, včetně např. fyzioterapie, ORL a foniatrie a dalších. Kniha reflektuje výsledky originálního výzkumu, jejich kritickou diskusi a explicitní syntézu pro jejich další využití odbornou veřejností klinickou, školskou i poradenskou. Koncepce našeho zkoumání vychází z teoretické analýzy aktuálního stavu poznání a stěžejního výzkumného zaměření Oddělení logopedie a studií komunikačního procesu Ústavu speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Využit byl smíšený výzkumný design s důrazem na využití moderních registračních a diagnostických technologií a terapeutických strategií, z nich některé byly v průběhu výzkumu adaptovány či nově vytvářeny. Obsahová struktura publikace respektuje specifický charakter propojenosti sledovaných jevů, a to v přímé vazbě na vědní obory speciální pedagogiky a především logopedie, ať již klinického, školského, tak sociálního směru. Předkládaná odborná kniha reflektuje výsledky jednotlivých šetření, jejich kritickou diskusi a výslednou explicitní syntézu nabízí pro další využití zjištěných poznatků širokou odbornou veřejností, ať již z okruhu speciální pedagogiky, pedagogiky, tak psychologie, lingvistiky, fyzioterapie, ergoterapie, nebo jiných oborů.
Czech name
Vybrané otázky logopedického výzkumu ve vývojovém náhledu. (Výzkum poruch verbální a neverbální komunikace, hlasu, řeči a orofaciálních funkcí v kontextu moderní logopedické diagnostiky a terapie).
Czech description
Kolektivní monografie popisuje logopedický výzkum specifických parametrů komunikace, včetně hodnocení a užívání hlasu, vztahu respirace a rezonance, srozumitelnosti a porozumění mluvené řeči a získaných fatických, neurogenně podmíněných kognitivně-jazykových poruch, lexie a ortografie a fyziologických i patologických procesů orofaciálního systému, včetně jeho neurovývojových charakteristik a poruch polykání. Výzkum postihuje všechny věkové skupiny dětí, dospívajících a dospělých, včetně tzv. skupin s rizikem narušení komunikační schopnosti nebo poruch orofaciálního systému nebo hlasových profesionálů. Kniha přináší mnohé originální a inovativní náhledy, které rozšiřují aktuální stav poznání ve vědách o lidské komunikaci a v logopedii. Výsledky předkládaného výzkumu jsou konfrontovány s náhledy speciální pedagogiky, psychologie a relevantních lékařských a zdravotnických oborů, včetně např. fyzioterapie, ORL a foniatrie a dalších. Kniha reflektuje výsledky originálního výzkumu, jejich kritickou diskusi a explicitní syntézu pro jejich další využití odbornou veřejností klinickou, školskou i poradenskou. Koncepce našeho zkoumání vychází z teoretické analýzy aktuálního stavu poznání a stěžejního výzkumného zaměření Oddělení logopedie a studií komunikačního procesu Ústavu speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Využit byl smíšený výzkumný design s důrazem na využití moderních registračních a diagnostických technologií a terapeutických strategií, z nich některé byly v průběhu výzkumu adaptovány či nově vytvářeny. Obsahová struktura publikace respektuje specifický charakter propojenosti sledovaných jevů, a to v přímé vazbě na vědní obory speciální pedagogiky a především logopedie, ať již klinického, školského, tak sociálního směru. Předkládaná odborná kniha reflektuje výsledky jednotlivých šetření, jejich kritickou diskusi a výslednou explicitní syntézu nabízí pro další využití zjištěných poznatků širokou odbornou veřejností, ať již z okruhu speciální pedagogiky, pedagogiky, tak psychologie, lingvistiky, fyzioterapie, ergoterapie, nebo jiných oborů.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-84-09-14755-7
Number of pages
200
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS book
—