Selected Determinants and Mechanisms of Voice, Speech and Orofacial Processes in Speech Language Pathology Research. [Research of Specific Determinants and Mechanisms of Disorders of Verbal and Nonverbal Communication, Voice, Cognition and Orofacial Processes from a Speech - Language Therapy and Special Pedagogical Point of View].
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73611765" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73611765 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333191652" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333191652</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.21.24460697" target="_blank" >10.5507/pdf.21.24460697</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vybrané determinanty a mechanismy hlasu, řeči a orofaciálních procesů v logopedickém výzkumu. [Výzkum specifických determinantů a mechanismů poruch verbální a neverbální komunikace, hlasu, kognice a orofaciálních procesů z logopedického a speciálněpedagogického hlediska].
Original language description
Kolektivní monografie popisuje zkoumání specifických determinantů a mechanismů poruch verbální a neverbální komunikace, hlasu, jazykově-kognitivních a orofaciálních procesů z logopedického a speciálněpedagogického hlediska s transdisciplinárním přesahem do oblastí lingvistické, vokologické, fyzioterapeutické a psycholingvistické pro využití odbornou veřejností akademickou, vědeckou, klinickou, školskou i poradenskou. Jedná se o devět vybraných poruch a specifik komunikace, zahrnujících respiraci, fonaci a rezonanci, kognitivní a fatické funkce, lexii a fyziologické i patologické procesy orofaciálního systému. Všechny studie jsou spojeny průřezovými výzkumnými otázkami, umožňujícími syntézu výsledných poznatků. Publikace přináší mnohé originální a inovativní náhledy rozšiřující aktuální stav poznání ve vědách o lidské komunikaci a v logopedii. Dotýká se i problematiky vzácných syndromů spojených s poruchami komunikace. Zahrnuje všechny věkové skupiny od dětí až po dospělé, včetně osob z rizikových skupin nebo s primárním onemocnění, zdravotním postižením nebo znevýhodněním. Koncepce knihy vychází z aktuálního stavu vědeckého poznání a stěžejního výzkumného zaměření Oddělení logopedie a studií komunikačního procesu Ústavu speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Jednou z hlavních premis společného výzkumu bylo mezigenerační propojení odborného akademického týmu, tvořeného jak zkušenějšími, tak začínajícími výzkumníky. To umožnilo konfrontaci různorodých náhledů na sledované jevy, včetně společné analýzy a syntézy zjištěných dat a jejich prezentace s důrazem na originálnost přínosu k aktuálnímu poznání na úrovni mezinárodního výzkumu. Jednotlivé dílčí oblasti byly zkoumány v kontextu logopedické diagnostiky a terapie s využitím smíšeného metodologického designu, ojedinělých přístrojových nebo testových a registračních metod, z nichž některé byly v průběhu projektu adaptovány či nově vytvářeny. Výsledky předkládaného výzkumu současně konfrontují centrální logopedický náhled s variabilními aspekty různorodých forem a prostředků komunikace, jejích poruch a odchylek, stejně jako obecný či specifický náhled speciální pedagogiky, psychologie a relevantních lékařských a zdravotnických oborů, včetně např. fyzioterapie, ORL, foniatrie a dalších. Kniha reflektuje výsledky jednotlivých šetření, předkládá jejich kritickou diskusi a explicitní syntézu pro jejich další využití odbornou veřejností klinickou, školskou i poradenskou.
Czech name
Vybrané determinanty a mechanismy hlasu, řeči a orofaciálních procesů v logopedickém výzkumu. [Výzkum specifických determinantů a mechanismů poruch verbální a neverbální komunikace, hlasu, kognice a orofaciálních procesů z logopedického a speciálněpedagogického hlediska].
Czech description
Kolektivní monografie popisuje zkoumání specifických determinantů a mechanismů poruch verbální a neverbální komunikace, hlasu, jazykově-kognitivních a orofaciálních procesů z logopedického a speciálněpedagogického hlediska s transdisciplinárním přesahem do oblastí lingvistické, vokologické, fyzioterapeutické a psycholingvistické pro využití odbornou veřejností akademickou, vědeckou, klinickou, školskou i poradenskou. Jedná se o devět vybraných poruch a specifik komunikace, zahrnujících respiraci, fonaci a rezonanci, kognitivní a fatické funkce, lexii a fyziologické i patologické procesy orofaciálního systému. Všechny studie jsou spojeny průřezovými výzkumnými otázkami, umožňujícími syntézu výsledných poznatků. Publikace přináší mnohé originální a inovativní náhledy rozšiřující aktuální stav poznání ve vědách o lidské komunikaci a v logopedii. Dotýká se i problematiky vzácných syndromů spojených s poruchami komunikace. Zahrnuje všechny věkové skupiny od dětí až po dospělé, včetně osob z rizikových skupin nebo s primárním onemocnění, zdravotním postižením nebo znevýhodněním. Koncepce knihy vychází z aktuálního stavu vědeckého poznání a stěžejního výzkumného zaměření Oddělení logopedie a studií komunikačního procesu Ústavu speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Jednou z hlavních premis společného výzkumu bylo mezigenerační propojení odborného akademického týmu, tvořeného jak zkušenějšími, tak začínajícími výzkumníky. To umožnilo konfrontaci různorodých náhledů na sledované jevy, včetně společné analýzy a syntézy zjištěných dat a jejich prezentace s důrazem na originálnost přínosu k aktuálnímu poznání na úrovni mezinárodního výzkumu. Jednotlivé dílčí oblasti byly zkoumány v kontextu logopedické diagnostiky a terapie s využitím smíšeného metodologického designu, ojedinělých přístrojových nebo testových a registračních metod, z nichž některé byly v průběhu projektu adaptovány či nově vytvářeny. Výsledky předkládaného výzkumu současně konfrontují centrální logopedický náhled s variabilními aspekty různorodých forem a prostředků komunikace, jejích poruch a odchylek, stejně jako obecný či specifický náhled speciální pedagogiky, psychologie a relevantních lékařských a zdravotnických oborů, včetně např. fyzioterapie, ORL, foniatrie a dalších. Kniha reflektuje výsledky jednotlivých šetření, předkládá jejich kritickou diskusi a explicitní syntézu pro jejich další využití odbornou veřejností klinickou, školskou i poradenskou.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-244-6069-7
Number of pages
246
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS book
—