All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Knowledge and experience of pupils with mild intellectual disabilities in the field of sexuality and sex education WITH MILD INTELLECTUAL DISABILITIES IN THE FIELD OF SEXUALITY AND SEX EDUCATION

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73605675" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73605675 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://drive.google.com/file/d/1K-YAkr2Z30q0hOmKG3o49_FFaXwYFW-v/view?usp=sharing" target="_blank" >https://drive.google.com/file/d/1K-YAkr2Z30q0hOmKG3o49_FFaXwYFW-v/view?usp=sharing</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Znalosti a zkušenosti žáků s lehkým mentálním postižením v oblasti sexuality a sexuální výchovy

  • Original language description

    Článek prezentuje vybrané výsledky výzkumu, který byl věnován sexualitě a sexuální výchově žáků s mentálním postižením (MP). Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké jsou znalosti a zkušenosti žáků s lehkým MP v oblasti sexuality a nakolik je sexuální výchova zařazena do výuky ve škole. Hlavní výzkumnou metodou bylo polostrukturované interview s pedagogickými pracovníky a s žáky s lehkým MP. Doplňkovou metodou byl strukturovaný dotazník. Výsledky výzkumu poukazují na značnou nevyváženost a na nedostatky ve znalostech žáků s lehkým MP v oblasti sexuality a zároveň na jejich zájem se danou oblastí více zabývat. Z výzkumu vyplynulo, že žáci se tématům sexuální výchovy věnovali ve škole poměrně málo a informace, které získali, nejsou dostatečné. Pedagogové i žáci uvádí, že by měla být sexuální výchově ve škole věnována větší pozornost a že témata sexuality by měla být zařazována do výuky častěji. A to především u žáků s lehkým MP, kterým v posledních letech ubyla výuka praktických předmětů. V rámci těchto předmětů býval dostatečný prostor i pro řešení obdobných témat jako je sexuální výchova. Odlišná je situace na ZŠ speciální, kde se všichni pracovníci shodli, že u žáků se středním a s těžkým MP jsou témata sexuální výchovy zastoupena adekvátně a je na ně dostatek času i prostoru. Záměrem článku je snaha přispět do mozaiky poznání dané oblasti a poukázat, že vztahové a sexuální potřeby jsou součástí života každého člověka. Sexuální výchova je proto důležitou komponentou přípravy na budoucí život i u žáků s mentálním postižením.

  • Czech name

    Znalosti a zkušenosti žáků s lehkým mentálním postižením v oblasti sexuality a sexuální výchovy

  • Czech description

    Článek prezentuje vybrané výsledky výzkumu, který byl věnován sexualitě a sexuální výchově žáků s mentálním postižením (MP). Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké jsou znalosti a zkušenosti žáků s lehkým MP v oblasti sexuality a nakolik je sexuální výchova zařazena do výuky ve škole. Hlavní výzkumnou metodou bylo polostrukturované interview s pedagogickými pracovníky a s žáky s lehkým MP. Doplňkovou metodou byl strukturovaný dotazník. Výsledky výzkumu poukazují na značnou nevyváženost a na nedostatky ve znalostech žáků s lehkým MP v oblasti sexuality a zároveň na jejich zájem se danou oblastí více zabývat. Z výzkumu vyplynulo, že žáci se tématům sexuální výchovy věnovali ve škole poměrně málo a informace, které získali, nejsou dostatečné. Pedagogové i žáci uvádí, že by měla být sexuální výchově ve škole věnována větší pozornost a že témata sexuality by měla být zařazována do výuky častěji. A to především u žáků s lehkým MP, kterým v posledních letech ubyla výuka praktických předmětů. V rámci těchto předmětů býval dostatečný prostor i pro řešení obdobných témat jako je sexuální výchova. Odlišná je situace na ZŠ speciální, kde se všichni pracovníci shodli, že u žáků se středním a s těžkým MP jsou témata sexuální výchovy zastoupena adekvátně a je na ně dostatek času i prostoru. Záměrem článku je snaha přispět do mozaiky poznání dané oblasti a poukázat, že vztahové a sexuální potřeby jsou součástí života každého člověka. Sexuální výchova je proto důležitou komponentou přípravy na budoucí život i u žáků s mentálním postižením.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    31

  • Issue of the periodical within the volume

    1–2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    16

  • Pages from-to

    "41–56"

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database