Knowledge and experience of pupils with mild intellectual disabilities in the field of sexuality and sex education WITH MILD INTELLECTUAL DISABILITIES IN THE FIELD OF SEXUALITY AND SEX EDUCATION
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73605675" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73605675 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://drive.google.com/file/d/1K-YAkr2Z30q0hOmKG3o49_FFaXwYFW-v/view?usp=sharing" target="_blank" >https://drive.google.com/file/d/1K-YAkr2Z30q0hOmKG3o49_FFaXwYFW-v/view?usp=sharing</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Znalosti a zkušenosti žáků s lehkým mentálním postižením v oblasti sexuality a sexuální výchovy
Original language description
Článek prezentuje vybrané výsledky výzkumu, který byl věnován sexualitě a sexuální výchově žáků s mentálním postižením (MP). Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké jsou znalosti a zkušenosti žáků s lehkým MP v oblasti sexuality a nakolik je sexuální výchova zařazena do výuky ve škole. Hlavní výzkumnou metodou bylo polostrukturované interview s pedagogickými pracovníky a s žáky s lehkým MP. Doplňkovou metodou byl strukturovaný dotazník. Výsledky výzkumu poukazují na značnou nevyváženost a na nedostatky ve znalostech žáků s lehkým MP v oblasti sexuality a zároveň na jejich zájem se danou oblastí více zabývat. Z výzkumu vyplynulo, že žáci se tématům sexuální výchovy věnovali ve škole poměrně málo a informace, které získali, nejsou dostatečné. Pedagogové i žáci uvádí, že by měla být sexuální výchově ve škole věnována větší pozornost a že témata sexuality by měla být zařazována do výuky častěji. A to především u žáků s lehkým MP, kterým v posledních letech ubyla výuka praktických předmětů. V rámci těchto předmětů býval dostatečný prostor i pro řešení obdobných témat jako je sexuální výchova. Odlišná je situace na ZŠ speciální, kde se všichni pracovníci shodli, že u žáků se středním a s těžkým MP jsou témata sexuální výchovy zastoupena adekvátně a je na ně dostatek času i prostoru. Záměrem článku je snaha přispět do mozaiky poznání dané oblasti a poukázat, že vztahové a sexuální potřeby jsou součástí života každého člověka. Sexuální výchova je proto důležitou komponentou přípravy na budoucí život i u žáků s mentálním postižením.
Czech name
Znalosti a zkušenosti žáků s lehkým mentálním postižením v oblasti sexuality a sexuální výchovy
Czech description
Článek prezentuje vybrané výsledky výzkumu, který byl věnován sexualitě a sexuální výchově žáků s mentálním postižením (MP). Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké jsou znalosti a zkušenosti žáků s lehkým MP v oblasti sexuality a nakolik je sexuální výchova zařazena do výuky ve škole. Hlavní výzkumnou metodou bylo polostrukturované interview s pedagogickými pracovníky a s žáky s lehkým MP. Doplňkovou metodou byl strukturovaný dotazník. Výsledky výzkumu poukazují na značnou nevyváženost a na nedostatky ve znalostech žáků s lehkým MP v oblasti sexuality a zároveň na jejich zájem se danou oblastí více zabývat. Z výzkumu vyplynulo, že žáci se tématům sexuální výchovy věnovali ve škole poměrně málo a informace, které získali, nejsou dostatečné. Pedagogové i žáci uvádí, že by měla být sexuální výchově ve škole věnována větší pozornost a že témata sexuality by měla být zařazována do výuky častěji. A to především u žáků s lehkým MP, kterým v posledních letech ubyla výuka praktických předmětů. V rámci těchto předmětů býval dostatečný prostor i pro řešení obdobných témat jako je sexuální výchova. Odlišná je situace na ZŠ speciální, kde se všichni pracovníci shodli, že u žáků se středním a s těžkým MP jsou témata sexuální výchovy zastoupena adekvátně a je na ně dostatek času i prostoru. Záměrem článku je snaha přispět do mozaiky poznání dané oblasti a poukázat, že vztahové a sexuální potřeby jsou součástí života každého člověka. Sexuální výchova je proto důležitou komponentou přípravy na budoucí život i u žáků s mentálním postižením.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Volume of the periodical
31
Issue of the periodical within the volume
1–2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
16
Pages from-to
"41–56"
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—