Computer science teachers' approach to the concept of computational thinking and the implementation of its development in primary schools
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73608171" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73608171 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://jtie.upol.cz/getrevsrc.php?identification=60de049da28dd&mag=jti&raid=212&type=fin&ver=2" target="_blank" >https://jtie.upol.cz/getrevsrc.php?identification=60de049da28dd&mag=jti&raid=212&type=fin&ver=2</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2021.015" target="_blank" >10.5507/jtie.2021.015</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Přístup učitelů informatiky ke koncepci informatického myšlení a implementaci jeho rozvoje na základních školách
Original language description
V rámci modernizace školství Česká republika po vzoru mnoha zahraničních zemí, zavádí do škol revidovanou podobu RVP, která obsahuje novou vzdělávací oblast „Informatika.“ Tato revize proběhla na koncem ledna 2021 a zaměřuje se především na implementaci rozvoje informatického myšlení a porozumění základním principům digitálních technologií. Vymezení pojmu informatické myšlení je přitom nadále předmětem akademických diskusí, naskýtá se tedy otázka, jakým způsobem budou školy jeho rozvoj implementovat. Článek analyzuje reakce učitelů na tuto revizi v kontextu výzkumu zaměřujícího se na přístup pedagogů základních škol a nižšího stupně středních škol k vlastní koncepci informatického myšlení. V rámci výzkumu bylo zjištěno, že u učitelů převládá tendence v rámci rozvoje informatického myšlení akcentovat u žáků schopnost práce s daty, jejich sběru a analýzy. Tato oblast byla následována rozvojem algoritmického myšlení, konkrétně formulací problémů pro strojové řešení a následně koncepty, které se týkaly reprezentace. Tyto tendence jsou pozorovatelné i v přístupu učitelů k revizi RVP.
Czech name
Přístup učitelů informatiky ke koncepci informatického myšlení a implementaci jeho rozvoje na základních školách
Czech description
V rámci modernizace školství Česká republika po vzoru mnoha zahraničních zemí, zavádí do škol revidovanou podobu RVP, která obsahuje novou vzdělávací oblast „Informatika.“ Tato revize proběhla na koncem ledna 2021 a zaměřuje se především na implementaci rozvoje informatického myšlení a porozumění základním principům digitálních technologií. Vymezení pojmu informatické myšlení je přitom nadále předmětem akademických diskusí, naskýtá se tedy otázka, jakým způsobem budou školy jeho rozvoj implementovat. Článek analyzuje reakce učitelů na tuto revizi v kontextu výzkumu zaměřujícího se na přístup pedagogů základních škol a nižšího stupně středních škol k vlastní koncepci informatického myšlení. V rámci výzkumu bylo zjištěno, že u učitelů převládá tendence v rámci rozvoje informatického myšlení akcentovat u žáků schopnost práce s daty, jejich sběru a analýzy. Tato oblast byla následována rozvojem algoritmického myšlení, konkrétně formulací problémů pro strojové řešení a následně koncepty, které se týkaly reprezentace. Tyto tendence jsou pozorovatelné i v přístupu učitelů k revizi RVP.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Journal of Technology and Information Education
ISSN
1803-537X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2021
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
13
Pages from-to
9-21
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—