All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

TETRECOM The Diagnostic Tool for Letter and Number Recognition with School Beginners Based on Eye Tracking Technology

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73616045" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73616045 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.22.24461410" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/pdf.22.24461410</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.22.24461410" target="_blank" >10.5507/pdf.22.24461410</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    TETRECOM Diagnostická pomůcka k rozpoznání znalosti písmen a čísel u začínajících školáků založená na technologii eye tracking

  • Original language description

    Cílem této publikace je představit diagnostickou pomůcku TETRECOM (Technologyof Eye Tracking in Reading and Comprehension), seznámit čtenáře s celým procesemdiagnostiky znalosti čtení písmen a čísel. Pomůcka je založena na technologii eyetracking, umožní objektivně rozpoznat znalost malých i velkých tiskacích, malýchi velkých psacích písmen a čísel (0-20) u začínajících školáků. Je určena pro učitele,speciální pedagogy a logopedy, kteří pracují se začínajícími čtenáři, zejm. v základníchškolách logopedických, v základních školách běžného typu v 1. a 2. ročníku, ale i veškolských poradenských zařízeních (speciálněpedagogická centra a pedagogickopsychologické poradny). Přináší informaci o písmenech, která žák přečte správně,chybně, s odchylkou artikulace nebo nepřečte (vynechá). Sledován je způsob dýchání(nosem/ústy). Software přesně změří čas čtení písmen a čísel, automatickyzaznamenává trajektorie očních pohybů dítěte při čtení písmen a čísel, specifickéstrategie a to dříve, než se projeví závažnější obtíže ve čtení.Práce s pomůckou TETRECOM je popsána „krok po kroku“, včetně konkrétníchvyobrazení řešených situací tak, aby byl zajištěn bezproblémový průběh práce.Úvodní kapitoly popisují požadavky na technické vybavení práce s pomůckou,konkrétní podmínky pro přípravu místa k testování, práci s „na míru“ vytvořenýmsoftwarem TETRECOM, práci s databází, navazuje popis vlastního průběhuadministrace testu, možnosti úpravy záznamu po ukončení testování. Závěrem jsouuvedeny dílčí výstupy z první etapy výzkumné studie (září-říjen 2020) i praktickáukázka výsledků i záznamu trajektorie očních pohybů dvou žaček 2. ročníku základníškoly. Čtenář může porovnat výsledky žákyně 2. ročníku základní školy běžného typu,která ve čtení písmen dosáhla výborných výsledků s výsledky žákyně 2. ročníkuzákladní školy logopedické, u níž byly zaznamenány rezervy ve čtení písmen.Aplikace pomůcky v praxi byla autory ověřována i výzkumně v rámci tří etap testovánídětí v základních školách a základních školách logopedických (71 dětí vyšetřenov období září-říjen 2020; 79 dětí vyšetřeno v období leden-únor 2021 a 80 dětívyšetřeno v období květen-červen 2021). Výzkum se týkal čtení izolovaných písmenvšech typů a čtení čísel 0-20, jednalo se o kombinovaný výzkumný design, s převahoukvantitativního výzkumu, včetně statistického zpracování a formulace závěrů provědu i praxi.

  • Czech name

    TETRECOM Diagnostická pomůcka k rozpoznání znalosti písmen a čísel u začínajících školáků založená na technologii eye tracking

  • Czech description

    Cílem této publikace je představit diagnostickou pomůcku TETRECOM (Technologyof Eye Tracking in Reading and Comprehension), seznámit čtenáře s celým procesemdiagnostiky znalosti čtení písmen a čísel. Pomůcka je založena na technologii eyetracking, umožní objektivně rozpoznat znalost malých i velkých tiskacích, malýchi velkých psacích písmen a čísel (0-20) u začínajících školáků. Je určena pro učitele,speciální pedagogy a logopedy, kteří pracují se začínajícími čtenáři, zejm. v základníchškolách logopedických, v základních školách běžného typu v 1. a 2. ročníku, ale i veškolských poradenských zařízeních (speciálněpedagogická centra a pedagogickopsychologické poradny). Přináší informaci o písmenech, která žák přečte správně,chybně, s odchylkou artikulace nebo nepřečte (vynechá). Sledován je způsob dýchání(nosem/ústy). Software přesně změří čas čtení písmen a čísel, automatickyzaznamenává trajektorie očních pohybů dítěte při čtení písmen a čísel, specifickéstrategie a to dříve, než se projeví závažnější obtíže ve čtení.Práce s pomůckou TETRECOM je popsána „krok po kroku“, včetně konkrétníchvyobrazení řešených situací tak, aby byl zajištěn bezproblémový průběh práce.Úvodní kapitoly popisují požadavky na technické vybavení práce s pomůckou,konkrétní podmínky pro přípravu místa k testování, práci s „na míru“ vytvořenýmsoftwarem TETRECOM, práci s databází, navazuje popis vlastního průběhuadministrace testu, možnosti úpravy záznamu po ukončení testování. Závěrem jsouuvedeny dílčí výstupy z první etapy výzkumné studie (září-říjen 2020) i praktickáukázka výsledků i záznamu trajektorie očních pohybů dvou žaček 2. ročníku základníškoly. Čtenář může porovnat výsledky žákyně 2. ročníku základní školy běžného typu,která ve čtení písmen dosáhla výborných výsledků s výsledky žákyně 2. ročníkuzákladní školy logopedické, u níž byly zaznamenány rezervy ve čtení písmen.Aplikace pomůcky v praxi byla autory ověřována i výzkumně v rámci tří etap testovánídětí v základních školách a základních školách logopedických (71 dětí vyšetřenov období září-říjen 2020; 79 dětí vyšetřeno v období leden-únor 2021 a 80 dětívyšetřeno v období květen-červen 2021). Výzkum se týkal čtení izolovaných písmenvšech typů a čtení čísel 0-20, jednalo se o kombinovaný výzkumný design, s převahoukvantitativního výzkumu, včetně statistického zpracování a formulace závěrů provědu i praxi.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TP01010015" target="_blank" >TP01010015: Streamlining and Processes Stabilization of Proof-of-Concept Projects at Palacký University Olomouc</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-244-6141-0

  • Number of pages

    91

  • Publisher name

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Place of publication

    Olomouc

  • UT code for WoS book