An Assessment of Letter Naming Using the Tetrecom Method Based on the Eye Tracking in Children at the Beginning of their Reading and Writing Acquisition in Primary School and Speech & Language Primary School
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73610790" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73610790 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/33387/28554" target="_blank" >https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/33387/28554</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/SP2022-3-4" target="_blank" >10.5817/SP2022-3-4</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Hodnocení čtení písmen s využitím metody TETRECOM založené na technologii Eye Tracking u začínajících školáků v základní škole a v základní škole logopedické
Original language description
Cílem studie bylo ověřit v praxi diagnostickou pomůcku TETRECOM, a to u žáků základních škol běžného typu (ZŠ) a základních škol logopedických (ZŠL). Výzkumný vzorek zahrnoval 71 dětí ze 2. ročníků, z toho ze ZŠL (N=34) a ze ZŠ (N=37). Pomůcka zjišťuje znalost čtení izolovaných písmen a je založena na technologii eye tracking. Dílčími cíli bylo vyšetřit u vybraného vzorku žáků čtení velkých i malých tiskacích a psacích písmen; ověřit, zda existují významné rozdíly v úspěšnosti čtení písmen u žáků dle typu školy; zda existují významné rozdíly v délce trajektorie očních pohybů při čtení písmen u žáků dle typu školy; zjistit, zda jsou významné rozdíly v úspěšnosti čtení písmen všech typů u žáků s odkladem školní docházky (N=34) a výsledky žáků bez odkladu školní docházky (N=37). Sběr empirických dat se uskutečnil v období 9-10/2020. Výzkumné metody: z metod sběru empirických dat jsme uplatnili čtyři nestandardizované testy vlastní konstrukce: čtení malých tiskacích písmen, čtení velkých tiskacích písmen, čtení malých psacích písmen a čtení velkých psacích písmen; eye tracking pomocí Tobii4C a software TETRECOM vytvořený na naši zakázku. Výsledky: Žáci ze ZŠ dosáhli v průměrném skóre ve čtení všech typů písmen statisticky signifikantně vyššího výsledku než žáci ze ZŠL (malá tiskací písmena p<0,001; velká tiskací písmena p<0,001; malá psací písmena p<0,001 a velká psací písmena p<0,001). Testovaná délka trajektorie očních pohybů u všech testů byla u žáků na ZŠL statisticky významně vyšší než u žáků na ZŠ (malá tiskací písmena p=0,005; velká tiskací písmena p=0,02; malá psací písmena p=0,014 a velká psací písmena p=0,008). Děti bez odkladu školní docházky dosáhly ve všech testech čtení písmen statisticky významně vyšších výsledků než děti s odkladem školní docházky (malá tiskací písmena p=0,002; velká tiskací písmena p=0,002; malá psací písmena p=0,001 a velká psací písmena p <0,001). Měření očních pohybů nabídlo detailnější pohled na strategie čtení u každého dítěte.
Czech name
Hodnocení čtení písmen s využitím metody TETRECOM založené na technologii Eye Tracking u začínajících školáků v základní škole a v základní škole logopedické
Czech description
Cílem studie bylo ověřit v praxi diagnostickou pomůcku TETRECOM, a to u žáků základních škol běžného typu (ZŠ) a základních škol logopedických (ZŠL). Výzkumný vzorek zahrnoval 71 dětí ze 2. ročníků, z toho ze ZŠL (N=34) a ze ZŠ (N=37). Pomůcka zjišťuje znalost čtení izolovaných písmen a je založena na technologii eye tracking. Dílčími cíli bylo vyšetřit u vybraného vzorku žáků čtení velkých i malých tiskacích a psacích písmen; ověřit, zda existují významné rozdíly v úspěšnosti čtení písmen u žáků dle typu školy; zda existují významné rozdíly v délce trajektorie očních pohybů při čtení písmen u žáků dle typu školy; zjistit, zda jsou významné rozdíly v úspěšnosti čtení písmen všech typů u žáků s odkladem školní docházky (N=34) a výsledky žáků bez odkladu školní docházky (N=37). Sběr empirických dat se uskutečnil v období 9-10/2020. Výzkumné metody: z metod sběru empirických dat jsme uplatnili čtyři nestandardizované testy vlastní konstrukce: čtení malých tiskacích písmen, čtení velkých tiskacích písmen, čtení malých psacích písmen a čtení velkých psacích písmen; eye tracking pomocí Tobii4C a software TETRECOM vytvořený na naši zakázku. Výsledky: Žáci ze ZŠ dosáhli v průměrném skóre ve čtení všech typů písmen statisticky signifikantně vyššího výsledku než žáci ze ZŠL (malá tiskací písmena p<0,001; velká tiskací písmena p<0,001; malá psací písmena p<0,001 a velká psací písmena p<0,001). Testovaná délka trajektorie očních pohybů u všech testů byla u žáků na ZŠL statisticky významně vyšší než u žáků na ZŠ (malá tiskací písmena p=0,005; velká tiskací písmena p=0,02; malá psací písmena p=0,014 a velká psací písmena p=0,008). Děti bez odkladu školní docházky dosáhly ve všech testech čtení písmen statisticky významně vyšších výsledků než děti s odkladem školní docházky (malá tiskací písmena p=0,002; velká tiskací písmena p=0,002; malá psací písmena p=0,001 a velká psací písmena p <0,001). Měření očních pohybů nabídlo detailnější pohled na strategie čtení u každého dítěte.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TP01010015" target="_blank" >TP01010015: Streamlining and Processes Stabilization of Proof-of-Concept Projects at Palacký University Olomouc</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Studia Paedagogica
ISSN
1803-7437
e-ISSN
2336-4521
Volume of the periodical
27
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
28
Pages from-to
99-126
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85152642788