All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

An Assessment of Letter Naming Using the Tetrecom Method Based on the Eye Tracking in Children at the Beginning of their Reading and Writing Acquisition in Primary School and Speech & Language Primary School

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73610790" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73610790 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/33387/28554" target="_blank" >https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/33387/28554</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/SP2022-3-4" target="_blank" >10.5817/SP2022-3-4</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Hodnocení čtení písmen s využitím metody TETRECOM založené na technologii Eye Tracking u začínajících školáků v základní škole a v základní škole logopedické

  • Original language description

    Cílem studie bylo ověřit v praxi diagnostickou pomůcku TETRECOM, a to u žáků základních škol běžného typu (ZŠ) a základních škol logopedických (ZŠL). Výzkumný vzorek zahrnoval 71 dětí ze 2. ročníků, z toho ze ZŠL (N=34) a ze ZŠ (N=37). Pomůcka zjišťuje znalost čtení izolovaných písmen a je založena na technologii eye tracking. Dílčími cíli bylo vyšetřit u vybraného vzorku žáků čtení velkých i malých tiskacích a psacích písmen; ověřit, zda existují významné rozdíly v úspěšnosti čtení písmen u žáků dle typu školy; zda existují významné rozdíly v délce trajektorie očních pohybů při čtení písmen u žáků dle typu školy; zjistit, zda jsou významné rozdíly v úspěšnosti čtení písmen všech typů u žáků s odkladem školní docházky (N=34) a výsledky žáků bez odkladu školní docházky (N=37). Sběr empirických dat se uskutečnil v období 9-10/2020. Výzkumné metody: z metod sběru empirických dat jsme uplatnili čtyři nestandardizované testy vlastní konstrukce: čtení malých tiskacích písmen, čtení velkých tiskacích písmen, čtení malých psacích písmen a čtení velkých psacích písmen; eye tracking pomocí Tobii4C a software TETRECOM vytvořený na naši zakázku. Výsledky: Žáci ze ZŠ dosáhli v průměrném skóre ve čtení všech typů písmen statisticky signifikantně vyššího výsledku než žáci ze ZŠL (malá tiskací písmena p&lt;0,001; velká tiskací písmena p&lt;0,001; malá psací písmena p&lt;0,001 a velká psací písmena p&lt;0,001). Testovaná délka trajektorie očních pohybů u všech testů byla u žáků na ZŠL statisticky významně vyšší než u žáků na ZŠ (malá tiskací písmena p=0,005; velká tiskací písmena p=0,02; malá psací písmena p=0,014 a velká psací písmena p=0,008). Děti bez odkladu školní docházky dosáhly ve všech testech čtení písmen statisticky významně vyšších výsledků než děti s odkladem školní docházky (malá tiskací písmena p=0,002; velká tiskací písmena p=0,002; malá psací písmena p=0,001 a velká psací písmena p &lt;0,001). Měření očních pohybů nabídlo detailnější pohled na strategie čtení u každého dítěte.

  • Czech name

    Hodnocení čtení písmen s využitím metody TETRECOM založené na technologii Eye Tracking u začínajících školáků v základní škole a v základní škole logopedické

  • Czech description

    Cílem studie bylo ověřit v praxi diagnostickou pomůcku TETRECOM, a to u žáků základních škol běžného typu (ZŠ) a základních škol logopedických (ZŠL). Výzkumný vzorek zahrnoval 71 dětí ze 2. ročníků, z toho ze ZŠL (N=34) a ze ZŠ (N=37). Pomůcka zjišťuje znalost čtení izolovaných písmen a je založena na technologii eye tracking. Dílčími cíli bylo vyšetřit u vybraného vzorku žáků čtení velkých i malých tiskacích a psacích písmen; ověřit, zda existují významné rozdíly v úspěšnosti čtení písmen u žáků dle typu školy; zda existují významné rozdíly v délce trajektorie očních pohybů při čtení písmen u žáků dle typu školy; zjistit, zda jsou významné rozdíly v úspěšnosti čtení písmen všech typů u žáků s odkladem školní docházky (N=34) a výsledky žáků bez odkladu školní docházky (N=37). Sběr empirických dat se uskutečnil v období 9-10/2020. Výzkumné metody: z metod sběru empirických dat jsme uplatnili čtyři nestandardizované testy vlastní konstrukce: čtení malých tiskacích písmen, čtení velkých tiskacích písmen, čtení malých psacích písmen a čtení velkých psacích písmen; eye tracking pomocí Tobii4C a software TETRECOM vytvořený na naši zakázku. Výsledky: Žáci ze ZŠ dosáhli v průměrném skóre ve čtení všech typů písmen statisticky signifikantně vyššího výsledku než žáci ze ZŠL (malá tiskací písmena p&lt;0,001; velká tiskací písmena p&lt;0,001; malá psací písmena p&lt;0,001 a velká psací písmena p&lt;0,001). Testovaná délka trajektorie očních pohybů u všech testů byla u žáků na ZŠL statisticky významně vyšší než u žáků na ZŠ (malá tiskací písmena p=0,005; velká tiskací písmena p=0,02; malá psací písmena p=0,014 a velká psací písmena p=0,008). Děti bez odkladu školní docházky dosáhly ve všech testech čtení písmen statisticky významně vyšších výsledků než děti s odkladem školní docházky (malá tiskací písmena p=0,002; velká tiskací písmena p=0,002; malá psací písmena p=0,001 a velká psací písmena p &lt;0,001). Měření očních pohybů nabídlo detailnější pohled na strategie čtení u každého dítěte.

Classification

  • Type

    J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TP01010015" target="_blank" >TP01010015: Streamlining and Processes Stabilization of Proof-of-Concept Projects at Palacký University Olomouc</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Studia Paedagogica

  • ISSN

    1803-7437

  • e-ISSN

    2336-4521

  • Volume of the periodical

    27

  • Issue of the periodical within the volume

    3

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    28

  • Pages from-to

    99-126

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85152642788