All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Validation study and introduction of the new TEPO sentence comprehension test for children aged 3-8 years

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73616298" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73616298 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.csnn.eu/casopisy/ceska-slovenska-neurologie/2022-6-10/validacni-studie-a-predstaveni-noveho-testu-porozumeni-vetam-tepo-pro-deti-ve-veku-3-8-let-133183/download?hl=cs" target="_blank" >https://www.csnn.eu/casopisy/ceska-slovenska-neurologie/2022-6-10/validacni-studie-a-predstaveni-noveho-testu-porozumeni-vetam-tepo-pro-deti-ve-veku-3-8-let-133183/download?hl=cs</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.48095/cccsnn2022477" target="_blank" >10.48095/cccsnn2022477</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Validační studie a představení nového testu porozumění větám TEPO pro děti ve věku 3-8 let

  • Original language description

    Schopnost porozumění může být narušena u dětí s neurovývojovými poruchami, mezi které řadíme např. vývojovou dysfázii, poruchu autistického spektra, poruchu pozornosti či poruchu učení. Cílem tohoto článku je představit nový test porozumění TEPO, který je určen ke zhodnocení porozumění větám u dětí v rozmezí 3–8 let věku. Soubor a metodika: Sběr dat probíhal v období 2018–2021, základní soubor 863 dětí byl tvořen dětmi zdravými (n = 335), dětmi s artikulační poruchou (n = 296) a dětmi s vývojovou dysfázií (n = 232). Normy byly validovány na dětech bez vývojové jazykové poruchy a jsou defi novány po 3 měsících věku pomocí percentilových pásem. Pásmo defi citu je stanoveno výkonem ≤ 5. percentilu. Výsledky: Byly prokázány významná diagnostická validita testu (diskriminace napříč věkem ve skupinách dětí zdravých a dětí s artikulační poruchou ve srovnání se skupinou dětí s jazykovou poruchou byla statisticky významná; p &lt; 0,001), souběžná validita (rs= 0,826; rs= 0,863) i vnitřní validita (Cronbachovo  = 95), vysoká senzitivita i specifi cita (82,4–100 %; 87–100 %). Stanoveny byly také negativní a pozitivní prediktivní hodnota a hraniční skór. Závěr: TEPO má potenciál vyšetřit porozumění u dětí u všech základních dia gnóz, u kterých se porucha porozumění vyskytuje. Umožňuje také částečně diferenciálně-dia gnosticky odlišit patomechanizmus poruchy, tedy zdali chyby v porozumění vznikají na základě obtíží v porozumění lexikálním či gramaticko-syntaktickým strukturám.

  • Czech name

    Validační studie a představení nového testu porozumění větám TEPO pro děti ve věku 3-8 let

  • Czech description

    Schopnost porozumění může být narušena u dětí s neurovývojovými poruchami, mezi které řadíme např. vývojovou dysfázii, poruchu autistického spektra, poruchu pozornosti či poruchu učení. Cílem tohoto článku je představit nový test porozumění TEPO, který je určen ke zhodnocení porozumění větám u dětí v rozmezí 3–8 let věku. Soubor a metodika: Sběr dat probíhal v období 2018–2021, základní soubor 863 dětí byl tvořen dětmi zdravými (n = 335), dětmi s artikulační poruchou (n = 296) a dětmi s vývojovou dysfázií (n = 232). Normy byly validovány na dětech bez vývojové jazykové poruchy a jsou defi novány po 3 měsících věku pomocí percentilových pásem. Pásmo defi citu je stanoveno výkonem ≤ 5. percentilu. Výsledky: Byly prokázány významná diagnostická validita testu (diskriminace napříč věkem ve skupinách dětí zdravých a dětí s artikulační poruchou ve srovnání se skupinou dětí s jazykovou poruchou byla statisticky významná; p &lt; 0,001), souběžná validita (rs= 0,826; rs= 0,863) i vnitřní validita (Cronbachovo  = 95), vysoká senzitivita i specifi cita (82,4–100 %; 87–100 %). Stanoveny byly také negativní a pozitivní prediktivní hodnota a hraniční skór. Závěr: TEPO má potenciál vyšetřit porozumění u dětí u všech základních dia gnóz, u kterých se porucha porozumění vyskytuje. Umožňuje také částečně diferenciálně-dia gnosticky odlišit patomechanizmus poruchy, tedy zdali chyby v porozumění vznikají na základě obtíží v porozumění lexikálním či gramaticko-syntaktickým strukturám.

Classification

  • Type

    J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie (online)

  • ISSN

    1802-4041

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    2022

  • Issue of the periodical within the volume

    6

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    7

  • Pages from-to

    477-483

  • UT code for WoS article

    000921220400001

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85146518545