Validation study and introduction of the new TEPO sentence comprehension test for children aged 3-8 years
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73616298" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73616298 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.csnn.eu/casopisy/ceska-slovenska-neurologie/2022-6-10/validacni-studie-a-predstaveni-noveho-testu-porozumeni-vetam-tepo-pro-deti-ve-veku-3-8-let-133183/download?hl=cs" target="_blank" >https://www.csnn.eu/casopisy/ceska-slovenska-neurologie/2022-6-10/validacni-studie-a-predstaveni-noveho-testu-porozumeni-vetam-tepo-pro-deti-ve-veku-3-8-let-133183/download?hl=cs</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.48095/cccsnn2022477" target="_blank" >10.48095/cccsnn2022477</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Validační studie a představení nového testu porozumění větám TEPO pro děti ve věku 3-8 let
Original language description
Schopnost porozumění může být narušena u dětí s neurovývojovými poruchami, mezi které řadíme např. vývojovou dysfázii, poruchu autistického spektra, poruchu pozornosti či poruchu učení. Cílem tohoto článku je představit nový test porozumění TEPO, který je určen ke zhodnocení porozumění větám u dětí v rozmezí 3–8 let věku. Soubor a metodika: Sběr dat probíhal v období 2018–2021, základní soubor 863 dětí byl tvořen dětmi zdravými (n = 335), dětmi s artikulační poruchou (n = 296) a dětmi s vývojovou dysfázií (n = 232). Normy byly validovány na dětech bez vývojové jazykové poruchy a jsou defi novány po 3 měsících věku pomocí percentilových pásem. Pásmo defi citu je stanoveno výkonem ≤ 5. percentilu. Výsledky: Byly prokázány významná diagnostická validita testu (diskriminace napříč věkem ve skupinách dětí zdravých a dětí s artikulační poruchou ve srovnání se skupinou dětí s jazykovou poruchou byla statisticky významná; p < 0,001), souběžná validita (rs= 0,826; rs= 0,863) i vnitřní validita (Cronbachovo = 95), vysoká senzitivita i specifi cita (82,4–100 %; 87–100 %). Stanoveny byly také negativní a pozitivní prediktivní hodnota a hraniční skór. Závěr: TEPO má potenciál vyšetřit porozumění u dětí u všech základních dia gnóz, u kterých se porucha porozumění vyskytuje. Umožňuje také částečně diferenciálně-dia gnosticky odlišit patomechanizmus poruchy, tedy zdali chyby v porozumění vznikají na základě obtíží v porozumění lexikálním či gramaticko-syntaktickým strukturám.
Czech name
Validační studie a představení nového testu porozumění větám TEPO pro děti ve věku 3-8 let
Czech description
Schopnost porozumění může být narušena u dětí s neurovývojovými poruchami, mezi které řadíme např. vývojovou dysfázii, poruchu autistického spektra, poruchu pozornosti či poruchu učení. Cílem tohoto článku je představit nový test porozumění TEPO, který je určen ke zhodnocení porozumění větám u dětí v rozmezí 3–8 let věku. Soubor a metodika: Sběr dat probíhal v období 2018–2021, základní soubor 863 dětí byl tvořen dětmi zdravými (n = 335), dětmi s artikulační poruchou (n = 296) a dětmi s vývojovou dysfázií (n = 232). Normy byly validovány na dětech bez vývojové jazykové poruchy a jsou defi novány po 3 měsících věku pomocí percentilových pásem. Pásmo defi citu je stanoveno výkonem ≤ 5. percentilu. Výsledky: Byly prokázány významná diagnostická validita testu (diskriminace napříč věkem ve skupinách dětí zdravých a dětí s artikulační poruchou ve srovnání se skupinou dětí s jazykovou poruchou byla statisticky významná; p < 0,001), souběžná validita (rs= 0,826; rs= 0,863) i vnitřní validita (Cronbachovo = 95), vysoká senzitivita i specifi cita (82,4–100 %; 87–100 %). Stanoveny byly také negativní a pozitivní prediktivní hodnota a hraniční skór. Závěr: TEPO má potenciál vyšetřit porozumění u dětí u všech základních dia gnóz, u kterých se porucha porozumění vyskytuje. Umožňuje také částečně diferenciálně-dia gnosticky odlišit patomechanizmus poruchy, tedy zdali chyby v porozumění vznikají na základě obtíží v porozumění lexikálním či gramaticko-syntaktickým strukturám.
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie (online)
ISSN
1802-4041
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2022
Issue of the periodical within the volume
6
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
7
Pages from-to
477-483
UT code for WoS article
000921220400001
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85146518545