All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The procedure of assessing the quality of history textbooks through a review questionnaire of the Ministry of Education, Youth and Sports used for granting approval clauses

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73617515" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73617515 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://ksv.upol.cz/civilia/index.php" target="_blank" >https://ksv.upol.cz/civilia/index.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Postup posuzování kvality dějepisných učebnic prostřednictvím recenzního dotazníku MŠMT používaného pro udělování schvalovacích doložek.

  • Original language description

    Cílem studie je popsat postup posuzování souladu mezi Ústavou České republiky a očekávanými výstupy Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia (Balada, 2021) u vzdělávacího oboru dějepis v kontextu požadavků, které má Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen MŠMT) na učebnice podle jejich recenzního dotazníku, z něhož vycházejí při procesu udělování schvalovacích doložek MŠMT. V textu je nejprve přiblížen postup posuzování učebnic ze strany MŠMT a podmínky, které ministerstvo klade na vydavatele. Poté autoři textu poukazují na důležitost recenzního dotazníku, z kterého MŠMT při schvalování doložek vychází, a popisují jeho strukturu a metody práce s ním. V další části textu pracujeme se samotným dotazníkem. Vzhledem k rozsahu daného dotazníku, jsme se zaměřili pouze na požadavek 1.1 – tedy na Soulad s Ústavou a zákony ČR (zejména rovnost pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství). Následně jsme vybírali takové očekávané výstupy vzdělávacího oboru dějepis, které tento požadavek naplňovaly. Nakonec jsme se zmínili o konkrétním učivu, které by v rámci těchto očekávaných výstupů mohly učebnice obsahovat. Text vznikl jako jeden z výstupů výzkumného projektu IGA_PdF_2022_018 Vývoj a proměny obsahů učebnic společenskovědních předmětů před rokem 1989 a po něm.

  • Czech name

    Postup posuzování kvality dějepisných učebnic prostřednictvím recenzního dotazníku MŠMT používaného pro udělování schvalovacích doložek.

  • Czech description

    Cílem studie je popsat postup posuzování souladu mezi Ústavou České republiky a očekávanými výstupy Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia (Balada, 2021) u vzdělávacího oboru dějepis v kontextu požadavků, které má Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen MŠMT) na učebnice podle jejich recenzního dotazníku, z něhož vycházejí při procesu udělování schvalovacích doložek MŠMT. V textu je nejprve přiblížen postup posuzování učebnic ze strany MŠMT a podmínky, které ministerstvo klade na vydavatele. Poté autoři textu poukazují na důležitost recenzního dotazníku, z kterého MŠMT při schvalování doložek vychází, a popisují jeho strukturu a metody práce s ním. V další části textu pracujeme se samotným dotazníkem. Vzhledem k rozsahu daného dotazníku, jsme se zaměřili pouze na požadavek 1.1 – tedy na Soulad s Ústavou a zákony ČR (zejména rovnost pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství). Následně jsme vybírali takové očekávané výstupy vzdělávacího oboru dějepis, které tento požadavek naplňovaly. Nakonec jsme se zmínili o konkrétním učivu, které by v rámci těchto očekávaných výstupů mohly učebnice obsahovat. Text vznikl jako jeden z výstupů výzkumného projektu IGA_PdF_2022_018 Vývoj a proměny obsahů učebnic společenskovědních předmětů před rokem 1989 a po něm.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Civilia. Odborná revue pro didaktiku společenských věd

  • ISSN

    1805-3963

  • e-ISSN

    2336-3584

  • Volume of the periodical

    13

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    13

  • Pages from-to

    81-93

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database